En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 13 juni 2010

Grupptryck och ett fasligt surrande


Vadå grupptryck?!
Alla andra gör det ju, så det är klart att jag också måste. Byta utseende på bloggen, alltså. Det känns lite konstigt, som om det inte var på riktigt, liksom. Men lite modernare kanske. Det är bara att pröva.

    Helen har återvänt till vår familj efter några dagar i Umeå, där vi lämnade henne på väg hem från Göteborg. Nu är hon parad och om allt går enligt planerna ska hon ha sina valpar i augusti. Dom två sista veckorna måste hon återvända till Umeå och sen bo där tills valparna ska flytta hemifrån då dom är åtta veckor.

Cilla har varit lite ledsen under Helens frånvaro och det blev ett glatt återseende från båda hundarna då de träffades igen.

Nu blommar rönnarna och sådana finns det gott om både på vår tomt och utanför den. Står man under en rönn hörs ett surrande som påminner om ljudet från tv:n då K tittar på fotbollsmatcherna från Sydafrika. Det fullkomligt kryllar av humlor i rönnblommorna, så en stor bärskörd är att vänta till hösten,
    
Purpurapeln blommar också, men för att se det måste man gå riktigt nära. De röda blommorna försvinner i det röda bladverket.


Äppelträden lovar också de god skörd, bara vi får nog med värme i sommar.

Det här är en främling i rabatten, en amaryllis som står i knopp. Den har kommit lite i otakt och därför satte jag ner den ute i rabatten där den trivs och snart kommer att blomma. Det är inte första gången, så jag vet att det funkar.


Fjällvallmon sprider sig som ett ogräs men går rätt bra att hålla ordning på. Den är lätt att dra upp om den hamnar på ett olämplligt ställe. Till mig kom den inflyttande för många år sen och finns i flera olika färger. Den här vita har kommit ganska nyligt, det är vanligare med gula och oranga.

cicicicicicicicicici
              

18 kommentarer:

  1. Jättefint! Trodde jag kommit fel först =) Jättefina bilder från resan också.

    SvaraRadera
  2. Vad vackert sverige är just nu när allt står i blom!
    Spännande att hon är parad nu, håller tummarna att det går bättre för henne än för Mellis som vi ska röntga idag bara för att vara säkra.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Självklart så ska man prova på att ändra lite här och där i sin blogg, det mår alla bra av! (ler) Själv så vill jag hitta på något nytt, men hinner inte riktigt med allt som jag vill göra nu!
    Fast tacka för din fina kommentar hos mig, det hinns självklart med, precis som jag hinner med att önska dig en fin vecka!
    Fina bilder på vovvarna!
    Ha det bäst!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  4. PENNELINA!!
    Om du läser detta:
    Jag kommer inte in på din blogg, och får en låsning varje gång jag försöker. Det kan ju inte vara bara jag som drabbas av det felet och det har varit så ganska länge nu. Nu törs jag inte prova att gå in till dig längre, förrän du hör av dig att det funkar igen! Hoppas att det inte dröjer allt för länge!

    SvaraRadera
  5. Det blev ju ljust och fint!
    Och dina blommor är en fröjd att skåda.
    jag har också problem att komma in på Pennelinas blogg! Synd!

    SvaraRadera
  6. Inger, då får vi hoppas att Pennelina läser och kommenterar våra bloggar. Man vet ju inte om hon vet att det är problem.

    SvaraRadera
  7. Så ljus och fin din sida har blivit, ombyte förnöjer.
    Härligt mad alla blomster, men inte visste jag att det fanns en fjällvallmo. Papaversläktet är tydligen stort.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Jo det var ju friska färger du fick när du bytte utseende på bloggen..ibland skall man förnya sig.....men din blogg är somrig....he he

    SvaraRadera
  9. mats i träsket14 juni 2010 13:02

    Hur gick det med orkide-spaningen?? Hittade ni några? Har kikat lite då jag gått med hund i spårlina men jag är ju man och har svårt koncentrera mig på två saker så.....

    SvaraRadera
  10. Monkan, Papaver radicátum. Det finns tydligen ett 50-tal arter vallmo, men vi har alltid kallad den som finns i våra trädgårdar för fjällvallmo. Den passar till beskrivningen som finns i min fältflora (Björn Ursing)förutom att den oftast blir lite högre än 1-2 dm, att den blommar mest hela sommaren och sent på hösten samt att den finns i enstaka oranga och vita exemplar.

    Vad vet man, den kanske har beblandat sig med någon trädgårdsart, eller också är det de gynnsammare förhållandena som finns i trädgårdarna jämfört med grusmark i fjällen som nyanserar den lite.

    SvaraRadera
  11. Skånegrabben, det kanske är som med sommargardiner och sommarkläder. Dom är för det mesta ljusare och luftigare.

    SvaraRadera
  12. Mats, när det gäller nornan gick det ju inte alls. Jag kom mig aldrig iväg någon mer gång innan vi for till Göteborg och sen var det nog försent. Har i alla fall inte haft tid att fara ut och leta sen vi kom hem.

    Men S och jag har nog tänkt fara ut och leta andra orkideer framöver. För tillfället är det mycket med trädgård och hundar som pockar på. Har just hämtat hem en parad tik och ska i morgon fara och para den andra. Det är tur att jag bara behöver ta hand om den senare kullen. Om det nu blir någon.

    SvaraRadera
  13. Ska du para Cilla?????

    SvaraRadera
  14. Eva, jo efter att ha diskuterat med erfarna uppfödare så har jag tagit det beslutet. Om nu parterna finner varandra attraktiva, man vet aldrig.

    SvaraRadera
  15. Jo, Jo. Men annars så har vi ju Morris...han är ju liksom redo! Du behöver nog bara vissla så kommer han, gräver väl en till grop.

    SvaraRadera
  16. Eva, att jag inte tänkte på det! Då hade jag sparat in både bensinpengar och en massa tid.

    SvaraRadera
  17. Jag skulle gärna ta emot vallmo som kom med frön via fåglarna t.ex. De är vackra oavsett färg!
    :)

    SvaraRadera
  18. Tigris P, ska jag skicka en svala? Fast dom är ju inte fröätare så det får nog bli en pilfink. Den är inte lika snabb förstås, men effektiv vad gäller frön.

    SvaraRadera