En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 23 juni 2010

Magkramp och blommor


I går afton föreslog dottern att vi skulle ta varsin glass ur en kartong glassblandning från glassbilen. Jag ville vara förståndig och tog därför en Knatte. Det skulle jag inte ha gjort! Efter ett par timmar fick jag värk i magen och kunde först inte förstå vad det berodde på, men så föreslog dottern att glassen var orsaken. Då tog jag fram en Knatte och läste på omslaget och jo då, den var gjord på mjölk, inte grädde som alla dom andra sorterna, och min mage gillar inte mjölk.

Jag har aldrig reagerat på glass förut i sommar, så därför tänkte jag mig inte för.
Jag låg och vred mig i magplågor tills klockan var över tre i morse, då jag somnade. När jag vaknade i morse kändes det bra, men under dagen har jag till och från känt lite, men alls inte som i natt.



Innan glassen slog till hade jag hunnit göra denna skylt, med hjälp av K som fixade pinnen och en skiva att fästa den inplastade lappen på, och i morse var hundarna och jag upp till Hundtjärn och bankade ner den vid det aktuella stället.

På det här gröna området, ända fram till bryggan, växer Jungfru Marie nycklar, dom har just börjat slå ut, och i fjol var det en av sommarstugeägarna som var där med en trimmer och kortsnaggade området. Nu får jag hoppas att skylten får stå kvar och att folk respekterar att orkideerna är fridlysta. Men dom som bor här i byn borde gå dit och skåda den vackra blomman. Även om det är en av Sveriges vanligaste orkideer, så är det inte varje dag man springer på dom i alla fall.

Hemmavid har jag stoppat ner penseerna i en liten rabatt och det blev ett färgglatt värre. Jag har svårt att bara kassera blommor för att det inte är säsong längre för dom, men det var dags att stoppa ner annat i krukorna på bron.

Intill husväggen har massor av dagliljor slagit ut och nu gäller det att njuta av dom, den korta tid dom blommar.
Liksom nejlikroten som även den har en kort men intensiv tid.

Nu väntar en massa strömmingar på att bli gravade och kanske kommer det att bli en tidig kväll för frun i huset. Det känns så nu i alla fall.

cicicicicicicicicici

10 kommentarer:

  1. Stackars dej att ha ont är inte kul!
    jasså du gravar strömmingen, vi har just ätit rullströmming, mums fillibabba!
    Hur gör du när du gravar? Kan man få receptet?
    Lova nu att undvika mjölk, ta ett glas rött i stället...

    SvaraRadera
  2. Jag har tagit ett recept ur Bonniers kokbok.
    Man rensar som vanligt, tar bort ryggben, sköljer och drar bort skinnet.Sen lägger man den i en ättikslag 6-8 timmar tills den är vit och fast. Ättikslag: 5dl vatten, 1 dl ättikssprit 12% och 1 msk salt.
    Låt den rinna av i en sil, ev torka den. Sen finns det tre olika såser att blanda fisken med och låta den ligga i ett dygn. Jag har valt följande: (600 gram rensad fisk) 2 limefrukter, 2dl majonnäs, 1dl crème fraiche, 2 cl vodka, ½ tsk sakt, i krm svartpeppar. Skölj limefrukterna, spara en ½ lime till serveringen, finriv skalet och pressa ut saften, blanda med övriga ingridienser och samksätt med salt och peppar. (Eftersom jag inte har lime hemma kommer jag att ta färdigköpt limesaft.)

    Nu ska jag ta mig ett glas rött. Det var bra att du påminde mig om det!

    SvaraRadera
  3. Hej Cici, jag har också planterat ut mina penseer, de brukar stå sig hela sommaren om man kniper dem.
    Så synd du fick ont av Knatteglassen, de gillar jag de är lagom stora. Som tur är har inte jag några problem med olika födor.
    Sov gott för det ska jag.

    SvaraRadera
  4. Det Måste jag prova!
    Ska lagen kokas upp och kallna eller bara blandas kall och slås över fisken?

    SvaraRadera
  5. Fy vad jobbigt med magont! Du får passa dig för glass med mjölk i fortsättningen.
    Vackra blommor du på din tomt, det ser underbart ut! Önskar jag hade större yta, vår tomt är pluttig, men vi har ändå en äntligen en tomt, det är alltid en början ;-)
    Hoppas du får en härlig torsdag utan magont, kram!

    SvaraRadera
  6. Inger, det tycker jag! Det står inget om att lagen ska kokas, saltet löser sig fint i ättiksvattnet ändå.

    SvaraRadera
  7. Monkan, peseer är fina tycker jag, men dom får hårt konkurrens så fort det blir varmare, men man borde inte slänga dom bara för det om man har en trädgård.
    Glass brukar gå bra, den är ofta gjord på grädde, men när jag åkt på en sån här smäll brukar det hålla i sig tre dagar innan det helt ebbat ut. Denna gång slapp jag springa på toa i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Malin, dagen börjar med ett härligt, soligt väder så dagen blir nog bra, om än lite jäktig med det som ska ordnas inför midsommar. Men det är väl lika i alla hem just nu. Ha en bra dag med barn och hundar!

    SvaraRadera
  9. GLAD MIDSOMMAR!
    Ska du till Logen och dansa med mats i träsket????

    SvaraRadera
  10. Inger, glad midsommar till er också. Till logen ska jag men om Mats i träsket har tänkt dansa är nog mera osäkert.

    SvaraRadera