En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 26 juni 2010

Midsommartumult

Midsommarhelgen började lite kaotiskt med förberedelser på kvällen för midsommarafton. Byanämndens styrelse skulle montera upp stora partytältet och fick hjälp av en bybo som provat på det förut, vilket nog sparade både tid och besvär. Dessutom skulle majstången förberedas och med temat "cykel" var majstången lite speciell. I ett svagt ögonblick hade jag lovat att skriva fem frågor till tipspromenaden och sen totalt glömt bort det, så det fick bli nattarbetet. Bära bord och bänkar, snygga till lite allmänt och klockan var nio innan jag kom hem. Då väntade två påsar strömming på att bli stekta som flundror och inlagda i ättikslag. Dessutom var en av undulaterna, det till helt nyss så pigga Herr Blå, döende. Som en sista sten på bördan hade lagottotiken drabbats av kennelhosta!

Klockan var kvart över två innan jag kom i säng och sen vaknade jag minst varje halvtimme på grund av en hund som hade en skrällande hosta som avslutades med en slämmig kräkning.

När jag klev upp vid åttatiden, kryssat mig fram mellan slempölarna på sovrumsgolvet och plaskat lite vatten i ansiktet, kände jag mig trots allt ganska pigg. Herr Blå hade avlidit under natten, vilket var väntat, och han begravdes nära en blomsterrabatt.

Tio utskrivna tipsfrågor och tillhörande blanketter att fylla i levererades.

Samtal ringdes till hundägare som kunde vara berörda av kennelhostan, varav en nyss hade fått en kull på nio valpar, men tiken hade avlidit. Inte roligt att meddela henne att kennelhosta var i farten också!

Men sen kom barn och barnbarn och det blev livat i stugan som sig bör en midsommarafton. Sill, strömming, förskpotatis och sallad serverades vid tvåtiden. Några tog en snaps eller två också.


Vid femtiden bar det av ner till Logen och tipspromenaden. Den var inte lång, frågorna satt ganska tätt, men lite kluriga var dom nog för det var bara en som hade alla rätt och det var andresonens fru.

Lotter såldes och ett ganska omfattade prisbord fanns. Det var förstås inga märkvärdiga vinster men det är alltid roligt att vinna ändå.

De flesta som kom till logen hade med sig matkorg för gemensam midsommarmiddag vid Logen. Vår familj drog sig emellertid hem efter vinstdragningen för då var barnbarnen ganska trötta och behövde få mat i magen ganska kvickt. Det fanns färdigkokt skinka och potatissallad hemma och en rabarberpaj med vaniljsås till.

Svärdottern och jag hade bestämt att när barnbarnen hade somnat skulle vi ta varsin grogg på gin och tonik och sätta oss och lösa det stora korsordet i DN, och så fick det bli.

Natten blev betydligt lugnade än den förra var, bara några hostattacker, och nu är det bara att hoppas att inte familjens andra hund drabbas av samma smittsamma åkomma.

Den ena barnfamiljen har nu farit hem och dom kommer vi inte att träffa på tre veckor eftersom dom far på bilsemester söderut till veckan. Äldste sonen och hans son är fortfarade kvar nån dag men snart far dom också iväg på semester.

K, jag och hundarna stannar nog hemmavid. Husmålning väntar.

cicicicicicicicicici

11 kommentarer:

  1. Det var en jobbig förberedelse du har haft. Skönt att allt gick bra till slut.
    Ha en skön söndag,

    SvaraRadera
  2. Det ingår väl lite grand att det ska vara jobbigt inför storhelger, men det är inte kul när djuren får lida. Nu hade ju inte det direkt med helgen att göra, det slumpade sig så bara. Herr Blå ligger i jorden och lider inte mer, hundarna verkar må bra nu så det mesta slutade ju bra.

    SvaraRadera
  3. Milde Moses och Madonna va du har gnott....
    Va en liten gumma får gnoooo...
    Själv har jag bara mått gott, i år var det vi som var gäster!
    Vila nu upp dej!

    SvaraRadera
  4. Tigris P, det lär ju vara nyttigt!

    SvaraRadera
  5. Inger, man får ta det onda med det goda, och det senare överväger med råge. Nu ska jag ut och fortsätta med operation husmålning som startat i dag.

    SvaraRadera
  6. På latsidan, där har du inte varit, ser jag. Usch för kennelhosta. Vår lille fyrbente har haft smitta med sig hem från hundklubben ett par gånger. Det är inte roligt. Låter som han satt ngt i halsen. Påminner om kikhostan mellanbarnet hade vid 6 veckors ålder. Inte heller det roligt.

    SvaraRadera
  7. Fy vad jobbigt med kennelhosta, bara det inte påverkar hennes graviditet. Vi har haft det på hunddagiset en gång och nästan alla blev sjuka, inget kul alls.
    Låter som om ni sen, trots allt fick en underbar midsommar!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, just då låter det. Cilla är i det närmaste återställd men då har lilla Helen, också hon nyparad, börjat hosta i dag, måndag!

    SvaraRadera
  9. Malin, det är just det jag är lite orolig för. Och nu har Helen, som är parad veckan före Cilla, börjat hosta!

    SvaraRadera
  10. Cici,
    att du inte frågade mig om frågor till tipspromenaden. Jag hade ju precis fixar 12 frågor till äldreboendet som du hade kunnat få. De var inte heller så lätta. Så hör av dig till nästa gång så mailar jag / Ninnie

    SvaraRadera