En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 28 juni 2010

Opererad


Jag gjorde om proceduren från förra måndagen och hade bättre tur i dag. Kom dit både på rätt dag och vid rätt tidpunkt. Kirurgen var en äldre lustiger gubbe som hade en söt pojke med som skulle läras upp. Fördelen med det var att jag fick höra i detalj vad som skulle ske och vad som skedde under själva operationen. Fick se hur man kunde ta en trubbig sax och lyfta upp den glänsande senan.

Själva operationen gick ut på att klippa upp en bit av senskidan så att senan lättare får plats, senan som vid något tillfälle blivit lite skadat och därför inflammerat, och följdaktligen blir förtjockad. Detta kallas triggerfinger och är ingen smärtsam historia, men opraktiskt att endast med svårighet kunna böja fingret och sen inte få upp det igen.

Det enda som gjorde ont i dag var bedövningen, men sen hade han fritt fram att skära som han ville, han kirurgen.



I går tog jag med äldste sonen och sonsonen till min båt som numera ligger i Hundtjärn, och sonsonen fick göra årets första båttur.



Lägdan nedanför vår gård är nyslagen och sommaren har mognat.

Någon har stortvätt på gång, vem det nu kan vara.


Vilken tur att jag hann måla västerväggen i går kväll när vissa andra tittade på fotboll, och vilken otur att jag inte kan fortsätta med målningen på några dar nu! (Host,host).

Cilla är nästan bra från sin hosta nu, men då har Helen satt i gång! Det är bara att hoppas att det inte påverkar dräktigheten på tikarna.

cicicicicicicicicici

21 kommentarer:

  1. Det är väl skönt att ha operationen gjord, nu kan du njuta en tid, delegera ut allt som måste göras hi hi
    Ha det bra Cissi, hoppas handen läker fint

    SvaraRadera
  2. Även om det inte gjorde ont låter det lite läskigt... Brr. Men en whiskey gör susen - vilka krämpor man än har, det vet jag från säker källa.

    SvaraRadera
  3. Monkan, jag kan ju alltid prova. Ska ha stygnen i 14 dagar, så det kan ju bli en del.

    SvaraRadera
  4. Så mycket tråkigheter det har varit på samma gång, men det heter ju, en olycka kommer aldrig ensam. Men snart är dina vovvar friska. Och din hand blir förhoppningsvis bättre. Och glassen sen... ja, man behöver alltid kolla innehållsdeklaration noga som allergiker. Jag vet, ibland missar man, allra helst när man köpt en sak länge och så plötsligt ändrar de något i innehållet, så tokigt det kan bli. Tex råkade jag ut för att i en grönsaksbuljong hade man ändrat till animaliskt fett!!
    Jungfru Marie eller skogsnycklar, hmm... får gå tillbaka och studera den igen, med boken i högsta hugg. Skogsnycklar är ju förvillande lika jungfru Marie. Här har vi inte så mycket orkidéer, men vi brukar åka till Öland ganska ofta, just för att se orkidéer och fåglar.
    Här hålls också på med lite husmålning, ja, endast lite skador efter vinterns härjningar.
    Livet ter sig lika, överallt.
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Marianne,den bedövade handen verkade liksom inte tillhöra mig, så det var inte särskilt läskigt, mera intressant. Inte varje dag man får se sin hand från insidan.

    SvaraRadera
  6. Marianne, whiskeyn, jag glömde whiskeyn! Om det gör lite ont när bedövningen släpper ska jag prova det receptet.

    SvaraRadera
  7. Hulda, det kör ofta ihop sig med elände. Nu hoppas jag bara att lilla Helen har fått en lindrig variant av hostan.

    Skogsnycklarnas blomma har ett längre mittenblad nertill, det sticker utanför de två yttre. J M:s nedre blomblad ligger mera i linje, der är inte lika djupa flikar.

    SvaraRadera
  8. Hoppas det blir bra nu :-)

    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  9. Pennelina, tack, det finns ju det som är värre.

    SvaraRadera
  10. Vad skönt att få operationen gjord, krya på dig nu och låt målarpenslarna stå ett tag :-)

    SvaraRadera
  11. Det var väl kul att få reda på precis hur operationen genomfördes.Och roligt att vara undervisningsobjekt. Men ta det väldigt lugnt med målningen tills du läkt ihop.

    SvaraRadera
  12. Å här sitter jag och bannes för att det mobila bredbandet inte vill vara med....det är ju bagateller om man jämför....Men så är väl människan??? Man betygsätter sitt eget elände ....
    Nu ska jag ringa supporten, då får vi se om vi frisknar till!
    Vila dej i form snälla Cicci!

    SvaraRadera
  13. Skönt att det gick bättre denna gång. Hoppas allt läker som det ska nu.
    Trist det där med kennelhostan, får en det så får alla det... hoppas även det går över snart.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  14. I min sköna värld, det enda jag har målat i dag är dotterns hår!

    SvaraRadera
  15. Inger, jag är inte sjuk, bara lite behandlingöm och svullen i högerhanden. Det finns en hel del man kan göra med vänsterhanden, tro det eller ej.

    SvaraRadera
  16. Malin, lilla Helen hostar lite diskret och den kvarvarande undulaten är antagligen döende, men annars är det bra.

    SvaraRadera
  17. epsilon, stora målarpenseln får vänta ett par dagar, jag är så dålig på att måla med vänster hand.

    SvaraRadera
  18. Ähum. Kom bara på att när en kompis till mej opererade högerhanden var det svåraste enligt henne att borsta tänderna. Samt att torka sej där bak. För hon hade tidigare trott att ändan sitter i mitten baktill men blev då varse att den var placerad en bra bit till höger. Mucho låångt att sträcka sej.

    Så. Nu ska jag lämna ämnet, ville bara säja det här. :)

    SvaraRadera
  19. Cici, en opererad hand är inte att leka med. Inte i alla fall den handen.
    Nej, ngt att dricka (som ovan), värme, vila och vänlighet från omgivning. Fötterna i högläge vid behov, dvs när någon närstående dammsugar. Det får bli ditt sätt att hjälpa till i hemarbetet under den närmaste tiden....alltså att lyfta på fötterna.

    SvaraRadera
  20. Marianne, kan meddela att din kompis har helt rätt. I alla fall om man är högerhänt.

    SvaraRadera
  21. Ingabritt, hm, hur ska jag nu meddela detta till gubben och gästboende? Ska tänka ut en lämplig strategi.

    SvaraRadera