En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 22 juni 2010

Sommarsolstånd

I går var det sommarsolståndet, den längsta dagen på året, eller den kortaste natten. Vid 23-tiden tog jag dessa bilder från vår stuga. Då är klockan egentligen bara 22, men så mycket mörkare blev det inte. Solen står väl på ungefär samma höjd som det gör när den står som högst på vintersolståndet!
   
      
Utsikt från mitt västra sovrumsfönster mot Sörträsket, straxt efter elva på kvällen. Det är den här årstiden det händer att man äter middag vid tiotiden därför att man inte insett att klockan varit så mycket.


   
Den som gräver en grop...
      
kanske äntligen får tummen ur och kommer sig för at flytta den stackars björnbärsplantan som vantrivts nere bakom ladan trots söderläge. Det är blött där nere alldeles för länge på våren, så jorden blir varm så sent.

Det är väl inte den optimala tiden att flytta växter nu, men så fick de bli. Rotsystemet var inte omfattande kan jag säga, men nu har jag klippt ner plantan och hoppas att den kommer att trivas mellan libbstickan och vattentunnan i rakt söderläge och varmare läge än nere vid ladan. Jorden är grävd och rensad på så mycket rötter det bara gick, och det sista av kogödslet blandades i jorden. Dessutom hittade jag en remsa markväv som var som klippt och skuren för att kanta gropen.

   
NU!
Dags att göra en skylt och sätta upp vid badplatsen, innan sommarstugegästerna kommer med sina helvetesmaskiner och mejar ner orkideerna bredvid badstranden. Hittade de första i dag och jag tror att det är Jungfru Marie nycklar. Stämmer det, Motvallsgubben?

cicicicicicicicicici

12 kommentarer:

  1. Härligt! Ja, är man ledig så kan det bli sen middag när man får ljusa vackra kvällar!
    :)

    SvaraRadera
  2. Oj så fint du har det på din gård.
    Bra att en skylt kommer på plats!!!
    Rör inte VÅRA orkidéer!

    SvaraRadera
  3. Vad jag avundas era ljusa nätter.
    Så fint du har det runt omkring. Orkideer är ju finnemang att omkring sig.

    SvaraRadera
  4. Gillar den kurviga rabatten, en sån är planerad att bli på framsidan på Solängen också! Vi har alldeles för mycket gräsochmossmatta.

    SvaraRadera
  5. Oj, vad ljust ni har, jag som tycker VI har ljust... Som sagt, tur att du inte har problem med att sova trots "dagsljus" ;-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Tigris P, så sant så.

    SvaraRadera
  7. Inger, det finns där nu, satte upp den i morse. Orkideerna blommar ända fram till bryggan.

    SvaraRadera
  8. Monkan, min trädgård är mera vild än tam, men det blommar i alla fall. Motvallsgubben har fått mig att intressera mig för orkideerna å ett nytt sätt.

    SvaraRadera
  9. Marianne, det mjukar upp i trädgården med lite runda former. Vi kör med ogräsmatta med en hel del mossa i på sina ställen. Det är gammal betesmark som vi började klippa för 20 år sen, men det är aldrig gjort någon riktig gräsmatta.

    SvaraRadera
  10. Malin, många använder mörkläggningsgardiner, men själv sover jag gärna utan nerdragna persienner. Det kan dock innebära mycket tidiga mornar, så för det mesta åker persiennerna ner då vi går och lägger oss,

    SvaraRadera
  11. Stämmer bra det Cici. Jungfru Marie är det. Vår vanligaste orkide.
    Ser också att du funderar på att återvända och kolla ängsnycklarna. Då kan du passa på och titta efter Korallrot samtidigt. Hur den ser ut kan du se på nätet. En liten oansenlig rackare vars blommor gör sig bäst under lupp eller ett kraftigt förstoringsglas.
    Själv har jag precis kommit hem efter ett tvådagars besök i Umeå och är jättetrött. Nu ska jag ta fram en pilsner och den där öringen jag gravade innan jag for. Sedan blir det framstupa sidoläge i slafen i minst tolv timmar.

    SvaraRadera
  12. Mvg, jag återvänder gärna dit en gång till och ska kolla på nätet hur den däringa Korallroten ser ut.
    Sov gott!

    SvaraRadera