En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 20 juni 2010

Söndagssysslor


Fåglarna har flyttat hem igen. Ett tag trodde jag att dom kanske skulle bli kvar i Lycksele, men icke. Dom verkar i alla fall glada över att ha kommit tillbaka till köket i Norrlångträsk och flyger hej vilt straxt över våra huvuden, och utför akrobatkonster på lampsladdarna.

Jag undrar just vad det är som får hundarna att vissa dagar ställa sig och beta gräs som om dom vore kor. Dom är mycket noga med vilka grässtrån dom tar, det ska vara dom där kraftiga, lite sträva bladen, såna där som man kan dela på mitten och busvissla med.


Nu är bänkarna runt grillringen klara, det är bara ett avlastningsbord som saknas, men det är på gång. K har delat björkstammar på mitten med motorsåg, putsat till dom en aning och satt dit ben. Grillplatsen ligger i sluttning så varje ben måste ha sin speciella längd och stå på samma ställe, annars står inte bänkarna i våg. Nu måste vi bli lite flitigare med att grilla och steka i murikka än vi varit hittills. Ett litet vindskydd till med tak kanske inte vore så dumt, K?

Fiskbilen kom förbi och K kom infarande och frågade om vi skulle ha någon strömming. Ja det vore ju inte så dumt tyckte jag, och K gick utmed börsen i högsta hugg och kom hem med 12 kg!
Så det blev till att skölja och protionera fisk så att dom kunde stoppas i frysen. 14 påsar med 18 strömmingar i varje plus en med två extra. Det blir 254 strömmingar, det. Och en abborre.

 I sommar kommer älgkött och strömming att återkomma ofta på vår meny skulle jag gissa!


cicicicicicicicicici

19 kommentarer:

  1. Stekt strömming, mums. Jag steker den helst hel, lätt panerad och med litet dillsmör i buken. Strömmingens alltså.
    Betande hundar känner jag till. Hurry är begiven på det saftiga långa gräset. Sedan när det ska ut igen då blir han lätt olycklig. Då blir det till att begära hjälp.

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig grillplats! Han är duktig din K!
    Å älgkött har jag inte ätit på hudra år, en saftig älgstek med gräddsås, potatis och gelé vore inte direkt äckligt ;-)... Även färsk strömming, panerad och stekt i smör...mmmm

    SvaraRadera
  3. Om du känner på det där gräset som hundarna äter kan du känna att det är strävt, liksom taggigt, som kardborreband.
    På den tiden hundarna fortfarande var vargar åt de allt möjligt som innehöll vassa ben, ex vis fåglar. Sådana ben kan vara mycket vassa och sätta sig på tvären i tarmarna.
    Det taggiga gräset lindar in de där benen till en boll som vargen sedan lätt och behändigt, och utan att skada sig, kan kräkas upp.
    PS. Hoppas att det här är läsbart. Är nästan blind idag. Skrev för mycket igår.

    SvaraRadera
  4. Så fin grillplats, du har en duktig "gubbe"!
    Tar han emot beställningar så kan vi behöva en uppe i stugan.
    Är det egenkonstruerat virke?

    SvaraRadera
  5. Klart ni ska ha ett tak, ett torvtak kanske?
    Nu blev jag stressad angående strömmingen, vi har snart ätit upp våra nyss köpta kilon, skulle handla mer midsommarveckan...och det är ju nu!!
    Måste ringa....

    SvaraRadera
  6. Älgkött och strömming är finfina råvaror utan alla möjliga kemiska tillsatser - härligt! Och köttbullar på älgfärs slår nog det mesta...

    Mysig grillplats har ni också!

    SvaraRadera
  7. Ni har verkligen gjort det fint, och mat lär ni inte vara utan *ler*!

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, strömming är gott och ditt recept ska jag prova snarast. Jag känner också igen det där att man ska stå och dra lite försiktigt i grässtrån som liksom aldrig tar slut då det ska ut.

    SvaraRadera
  9. Visst är han duktig, inte tu tal om annat. Älgstek blir alltid i form av kälknöl, men oftast gör jag nog grytor av helt kött och låter mala mycket av köttet till färs.

    Man kanske skulle prova att steka strömming i murikkan, kom jag just på, och lägga på ljusugnsbröd med en klick turkisk yougurt med hackad dill och skivad kall eller ljummen potatis. Vore det nåt?

    SvaraRadera
  10. Mvg, jo jag känner till de där sträva stråna och förstår varför dom väljer dom, men det är vissa dagar som båda hundarna samtidigt börjar tugga i sig dom och dom äter alltid samma mat, där inget vasst ingår. Kräks händer det att dom gör men mera sällan.

    Såg att du fått svar på din blogg från myndigheterna!

    SvaraRadera
  11. Eva, modellen är hans egen och virket kommer från vår avverkning uppe i backen.
    Jag misstänker att det är lång leveranstid med tanke på hur länge vi varit utan bänkar vid grillringen. Uppfinnare uppfinner bara när dom själva känner för det.

    SvaraRadera
  12. Inger, det är stressigt för jämnan. Man hinner knappt avverka en storhelg förrän nästa är på gång, och alltid ska det ätas en massa! Man skulle ju kunna grava en del av strömmingarna och ha i stället för den där obligatoriska laxen.

    SvaraRadera
  13. Marianne, de bästa tänkbara råvarorna och älgköttbullar kan möjligen slås av bullar gjorda på en blandning av älg och lamm, fför dom råvarorna kompletterar varandra suveränt.

    SvaraRadera
  14. Tigris P, nej mat kommer att finnas och har du vägarna förbi är det bara att titta in!

    SvaraRadera
  15. Vad trevligt! Men du, hörde och såg talet på nyheterna och jag måste säga: han var en mkt bra talare, ingen fusklapp och mycket känslor! Däremot så nej, hur skulle jag ens tänka på att slå någon, det är ju inte på sådan nivå, mest spontana tankar som vanligt!
    :)

    SvaraRadera
  16. Fin grillplats! Ett tak till vore perfekt, då kan man ju grilla och äta även vid regn. Gillar stammarna din man sncikrat till!
    Vår vovve äter också gräs. Men mest då han har besvär med sin mage, han har kraftig magsaft, och det påverkar strupen. Och som veterinären har förklarat lindrar det smärtorna lite när det sträva gräset river i halsen. Men jag har ju hört att friska hundar också äter gräs. Men du kan ju ha det i åtanke, om det är något sjukt, om dina hundar börjar äta mängder. Min går alltså och betar, rent ut sagt!
    Jo, blomväskan, ja. Hittills har den inte blåst omkull, men gör det säkerligen vid storm. Vi har det ju rätt blåsigt, vi bor så nära kusten.
    Hulda

    SvaraRadera
  17. Hulda, det är säkert en urhundsinstinkt, för alla mina hundar har ätit gräs. Vad jag undrar mest över är egentligen varför om det är visst väder som påverkar det hela. Det kan ju inte vara en slump att båda hundarna börjar göra det exakt vid samma tillfälle.
    Jag har redan framfört en önskan om ett vindskydd med tak, vi får väl se om det faller i god jord.

    SvaraRadera
  18. Strömming gravade jag alltid till midsommar förr, undrar varför jag glömt bort det. Fast jag nöjde mig nog oftast med ett kilo. Söta hundar och fin grillplats.

    SvaraRadera
  19. epsilon, då ska jag slå till i år och severa gravad strömming, nåt kilo eller så.

    SvaraRadera