En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 24 juli 2010

Färger

Gårdagskvällens himmel stod i brand då jag gick byavägen nerför backen på sista hundrastningen för dagen. Det hade varit dramatiskt väder mest hela dagen, varmt, blåsigt och plötsliga skyfall.
Samma väg, fast åt andra hållet, alltså uppför backen på väg hemåt, hade himlen en helt annan karaktär. Nog kan man ana att det var oroligt där uppe bland de blåbärsblå molnen.

De första blåbären har börjat mogna. Dom kan behöva några dagar till på sig för att hinna få lite mera sötma, men snart är det dags att ta fram hink och plockare och gå ut i skogen.
Underbara färgkombinationer hade denna nässelfjäril som hade havererat i gräset men ännu levde och klättrade upp på mitt finger. Efter fotografering satte jag den i en älggräsblomma för att ge den chansen att få i sig lite föda, om det var det som fattades.
Färg är det som gäller i dessa dagar. I dag satte vi igång med att måla stugan. K har gjort ett lappkast och nu ska hela huset målas. Jag tog den nedre delen på norrgaveln och K får ta de högre regionerna, han som inte lider av svindel. Högre än två, tre meter klättrar inte jag.
När man hållit på med färg blir man hungrig och vad smakar då bättre än den första egna förskpotatisen, tillsammans med matjes, gräddfil och den egna gräslöken. Enklast tänkbara är kanske det godaste.




16 kommentarer:

  1. Oj vilken himmel, tänk så skiftande den kan vara, i molnformationer och färger. Tacksamt foto-objekt. Lyckliga ni som kan plocka blåbär, vi måste köpa dem av försäljare som kommer med bil hit ner med bil. Även lingon och hjortron kommer norrifrån med bil.
    Fast i bland åker C och jag norrut och plockar själv, toppen.

    SvaraRadera
  2. Monkan, himlen är som vattnet, ständigt skiftande.
    Ja vi bor i ett bärrike. Hjortron, blåbär, lingon, åkerbär och en massa andra bär som man sällan tar vara påtyvärr, tranbär t ex. Sen finns det alla trädgårdsbär smultron, jordgubbar, svarta- och röda vinbär, krusbär, havtornsbär och så det jag än så länge får vänta på björnbär. Jag har säkert grlömt något. Det bästa är att allt det kan jag plocka bara genom att ta hink och plockare och gå några hundra meter.

    SvaraRadera
  3. Alltså färskpotatis är så gott! Jag brukar säga att jag kan äta minst tio stycken, men ingen tror mig. Jag ska göra det någon gång... mmmmm, jag tycker om att äta de med smält smör och extra salt, men även med gräddfil och gräslök. Sillen hoppar jag över, är ju vegetarian.
    Blåbär är så gott, men de växet ju så långt ner! Inte orkar jag plocka de längre, det får bli torget som försörjer oss med bär. Hjortron önskar jag dock växte här, för de är ju lättare att plocka.
    Hulda

    SvaraRadera
  4. ja nu går vi mot en ljuvlig tid...primörer och bär och framförallt svamp....Hösten det är grejer det!

    SvaraRadera
  5. Fisk inspirerar alltid mig. Nu blev det sill och färskpotatis därtill. Mums

    SvaraRadera
  6. Hulda, tio färskpotatisar är väl inget! Jag menar, dom är ju oftast inte så stora och inte särskilt kompakta heller.

    Jag tycker det är lättare att plocka blåbär, med plockare då förstås, än hjortron. Blåbär kan man ofta ställa sig så att man får dom i uppförsbacke. Hjortron ska man gå i tunggådd myrmark och plocka en och en, och sällan tal om nån backedå.

    SvaraRadera
  7. Inger, idag var det perfekt väder i mitt tycke, precis lagom varmt för att gå en sväng med hundarna, lagom varmt för att måla stugan och lagom varmt för att plocka fyra liter jordgubbar.

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, fisk är ett måste på menyn, kanske inte varje dag men två, tre gånger i veckan i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Hej

    Dom där blåbären såg goda ut.....finfina bilder

    SvaraRadera
  10. Skånegrabben, och i dag för skogen lite väta. Det ser ut att bli en regngrå dag, vilken i och för sig behövs.

    SvaraRadera
  11. Visst är det häftigt när det brinner i horisonten :-) och när blåbären kommer i skogen!

    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  12. Ljuvliga bilder. Jag blir somrig i hela kroppen. Trots den oroliga himlen.

    SvaraRadera
  13. Jag undrar om inte nässelfjärilen ska ligga och sova den här årstiden. Kanske har jag fel. Någon som vet?

    SvaraRadera
  14. Pennelina, så länge branden håller sig uppe bland molnen är det helt ok.

    SvaraRadera
  15. Tant Grön, den gäller att ta ut så mycket man bara kan av den korta sommaren.

    SvaraRadera
  16. Mvg, följande har jag kopierat från Wikipedia: I de södra delarna av Sverige uppträder den i minst 2 generationer per år; den sista övervintrar. Flygtiden varar hela den blidare delen av året och de övervintrande fjärilarna kan lockas fram ur sin gömställen till och med mitt i vintern, om solen skiner varmare än vanligt.

    SvaraRadera