En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 5 juli 2010

Givmilt


Jag ringde vårdcentralen i morse och fick en tid redan 9.30, så det blev till att kasta i sig frukosten och ta volvon till Byske (dottern har lånat min Saab). Jag tror det kan vara lite känsligt att komma till den doktor som har opererat en, och klaga över att det inte känns bra. I alla fall ville han påstå att jag varit för rädd om handen och inte tränat den ordentligt, vilket jag inte höll med om, eftersom jag sträckt och töjt så fort jag kommit åt.

Ja, ja om en månad kunde jag tydligen förvänta mig att det skulle vara bra, så det blir till att fortsätta böja och töja. Det hade ju varit bra om han gett några som helst råd förra gången, så hade jag kunnat bespara både mig och vårdcentralen detta besök. 


Jag hade inte alls planerat det, men det blev en promenad runt Hundtjärn i dag. Promenad och promenad. Jag klafsade runt i den myrliknande sjökanten, naturligtvis iklädd mina gamla stövlar som läcker. Tänkte att jag skulle hitta några uppseende växter, men det enda uppseendeväckande var Jungfru Marie nycklar som riktigt kryllade överallt.
Lagotton trivdes som fisken i vattnet, eller som lagotton i vattnet. Att få plaska runt så där utan restriktioner, toppen! Lilla Helen var mer reserverad och hon kan verkligen se bedrövad ut då hon är blöt, men efter ett tag började även hon gilla läget och plaskade på.


     
Faktiskt så stötte jag på samma (?) fjäril som i går på exakt samma ställe, fast jag tyckte att den var lite blekare i färgen i dag, även om det är undersidan som syns på bilden. I går var den vaksammare och livligare så den har nog snart gjort sitt och blir fågelmat inom kort. Man kanske ska vara tacksam att man inte föddes till fjäril, även om dom har ett lite längre liv innan dom blev så här vackra.


I trädgården händer det saker, även om man tycker att det går långsamt. Då tänker jag inte på allt ogräs som fullkomligt översvämmar grönsaksland och rabatter, utan på potatis, rödbetor, morötter, rädisor, dill, persilja och sallad som börjat ta sig riktigt bra. Rädisorna knaprar vi redan på och borde väl snart sås om, men jordgubbarna har börjat knyta sig, vilket jag såg att snottrena börjat göra också. Hjortronen alltså, för er som bor söderut.
Små äppelkart syns bland alla blad om man tittar efter riktigt noga. Det verkar lovande även det, bara sommaren fortsätter med värme och lagom väta.

På Hogerstomten blommar skogsolvonen riklig. Denna buske, som hamnat under ett stort lärkträd och som jag delat på så att det nu finns tre skapligt stora buskar, har en stor överlevnadspotensial. Kanske ska jag dela den en gång till och flytta upp en till vår tomt.

Och när jag konstaterar att lingonsylten är slut, går jag ut i förrådet och öppnar frysboxen. Där  finns blåbär, lingon, krusbär  och hallon. Strömming och älgkött är bara att  böja sig ner och plocka om man behöver det.

Hur kan man känna sig fattig då, med denna generösa natur runt stugknuten?
Jag blir nästan förvånad själv när jag ser allt uppräknat här.

   cicicicicicicicicici

4 kommentarer:

  1. Hej

    De där lingonen såg saftiga ut...kul att safta och sylta och ta vara på naturens resurser

    SvaraRadera
  2. Själv var jag just ute i frysboxen och konstaterade att lingonen var slut. Men några liter blåbär fanns det.

    SvaraRadera
  3. Skånegrabben,det känns alltid bra att få fylla frysen med bär på hösten. Och så kan man dela med sig till barnen som inte har lika mycket tid att vara ute i skog och mark.

    SvaraRadera
  4. Mvg, hade du kommit förbi här skulle du kunnat få några påsar lingon med dig hem.

    SvaraRadera