En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 7 juli 2010

Gömt och glömt

Allt är inte grönt och skönt ute i naturen, inte ens här i vår by.
Sedan urminnes tider, i alla fall så länge jag har gått utmed denna stig i byns utkant, har dessa tunnor legat här. Varför någon gjort sig besväret att lägga dom här, långt från vägen, kan man ju fundera över, men synden är gammal. Att ingen har flyttat dom därifrån är kanske lite svårare att förstå. Vad dom en gång har innehållit har jag ingen aning om, men det brukar inte vara något trevligt innehåll i den här typen av tunnor.

Efter en förmiddag med sval luft och regn kom värmen åter på eftermiddagen och myggen var fler och ettrigare än någonsin. Trots det kom vi äntligen igång med målningen igen. Nu är snart garaget helt ommålat. Det är fönsterfoder, knutbrädor och vindskivor som målas nu, och det tar ju alltid så lång tid det där småduttandet.

Vid niotiden på kvällen kändes det lagom svalt att ta en längre promenad med hundarna och jag beslöt mig för att gå "runt byn", vilket var ett tag sen, och jag bestämde mig för att hålla utkik efter sånt som låg gömt i grönskan, kanske också glömt.
Denna plog ser ju något malplacerad ut där den ligger snart övervuxen. Kanske har den ersatts med en snöslunga, eller också väntar den bara på vinterns återkomst.

Det borde vara ett bra tag sen den här lastbilen körde sitt sista lass, och nu står den till hälften gömd i grönskan. Frågan är till vilken nytta. En bilskrot vore nog en bättre plats, men kanske ägaren har tänkt att rusta upp den till ett vackert veteranexemplar, en vacker dag.

Ännu en veteran, dock inte gömd, möjligen glömd. Men bara sen Tisdagsträffen då den ställdes fram till allmän beskådan. Om den är tänkt att stå där i sommar som en extra utsmyckning vet inte jag, men många motorintresserade tycker säkert att den pryder sin plats.

Det är värre med det här! I tio år och en månad har nu dessa stolpar legat här och skrotat till stor förargelse för åtminstone en person, nämligen mig. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att flytta undan dom till en mera undanskymd plats, om man nu ska ha kvar dom. Gång på gång har jag påtalat detta för den som lagt stolparna där, men inget händer! Tyvärr ligger dom på Holgerstomten, alldeles intill vägen och tillhör firman som äger tomten, firman som ägs av min man ( och mig).

Ge mig ett tips! Hur ska jag få stolpägaren att flytta stolparna? Måste jag gå till kvällstidningarna?

     cicicicicicicicicici

15 kommentarer:

  1. Ha,ha!
    Ja, inte bara jag som hittar en del konstigt i naturen!
    :)

    SvaraRadera
  2. Nog är det konstigt med alla de där "jaggördetsen"-grejerna. Men just nu har jag en av sönerna hemma som klyver upp det sista av tallen som fälldes i påskas.

    SvaraRadera
  3. Tigris P, konstiga saker finns det gott om, det är bara ut och leta.

    SvaraRadera
  4. Mvg, jag ska fundera över saken. Beror om äktenskapet håller för den pressen.

    SvaraRadera
  5. epsilon, en del är mer för att skjuta upp än andra. I alla fall när det gäller att städa upp. Man kan ju också ha väldigt olika syn på vad som är skräp.

    SvaraRadera
  6. Tänk så mycket "bortglömt" det finns utslängt i naturen! Är det gubben som vägrar flytta stolparna eller någon annans gubbe? Visst är det trist när man går och stör sig på något under en längre tid och tio år är en låååång tid!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Malin, det är min alldeles egna gubbe. Tyvärr!

    SvaraRadera
  8. Inger, det var en bra ide!

    SvaraRadera
  9. Det är så trist med allt skräp folk slänger omkring sig. Undrar ifall de gör likadant hemma.
    Vi är mycket ute och kör, det kvittar var man stannar så ligger det nästan alltid ölburkar chokladpapper använda engångsgrillar mm mm runt omkring i diken och i skogen.
    Tråkigt.

    SvaraRadera
  10. Ja det är ett elände med kvarlevorna. Den, bland vissa, förhärskande uppfattningen att naturen är en allmän soptipp, är milt irriterande. Vi har också olika platser där det uppfattas som lämpligt att göra sig av med saker och ting. Detta trots att sopstationen ligger endast ett par km därifrån.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att stolpägaren har varit lite stressad på sista tiden (läs: de senaste tio åren) och det är inte så lätt att hinna med allt *host*. Gino hälsar. ;))

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, håller helt med dig.

    SvaraRadera
  13. Marianne, nej det vet man ju hur stressigt pensionärer har det och varför flytta på saker som legat på samma plats så länge. Så resonerar säkert inte Gino.

    SvaraRadera