En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 12 juli 2010

Grönt

Äntligen har mina luktärter börjat blomma! Grönskan har det inte varit något fel på men det tog en evig tid innan det blev knoppar. Nu lär dom blomma mer ju mer man plockar av blommorna, och här drabbas jag av en intressekonflikt. Jag har väldigt svårt för att klippa av levande blommor och sätta i vas inne, jag tycker liksom att jag har halshuggit dom på något vis. Ja, jag vet att det är larvigt, men i alla fall. Jag får väl skärpa till mig och saxen.

Nu börjar grönskan nästan kännas påträngande. Sikten blir begränsad, det växer så det knakar överallt. Nu börjar rallarrosen och älggräset att blomma och dom växer ju överallt.


Till och med dom gamla stigarna har växt igen. Så blir det när man inte längre har tid och ork att ta hand om sin mark.

På tal om hundar så börjar Helen bli ganska rund om magen, men på Cilla märks ännu inget, men hon ligger ju veckan efter. Snart är det dags för Helen att återvända till sin andra matte i Umeå och sen får vi klara oss utan henne i tio, tolv veckor. Det kommer att kännas konstigt. Förhoppningsvis får vi fullt upp med att ta hand om Cillas valpning och valpar under tiden.


Jag blev väldigt förvånad när jag i går höll på att trampa på denna fina björksopp som växte på stigen. Visst är det lite för tidigt för svamparna att komma redan nu. Nåja, dom gör ju som dom vill och det är bara för oss att plocka dom som smakar bra.

Jag blev tyvärr tvungen att be herr harkrank att flytta på sig när jag i dag gjorde ett ryck och putsade alla fönster på bottenvåningen. Husfasaderna tvättades för några veckor sen och det var inte till fördel för fönstren, så det var tvunget att plocka fram skrapa och vattenhink.


Att flygplanen ritar streck på himlen är inte ovanligt, men när hundarna och jag tog en kvällsrunda upptäckte jag att planet som lämnat detta spår efter sig, hade lekt ånglok. Eller är det röksignaler?

cicicicicicicicicici

14 kommentarer:

  1. Oj oj oj, så många kilo honung det växer bakom ditt hus.

    SvaraRadera
  2. Hoppas det inte var en motor som hackade.
    Ångrar förresten att jag inte sådde några luktärter i år. Så himla fina.

    SvaraRadera
  3. Motvallsgubben, jo du kan tro att bina fick lov att vara flitiga då jag hade dom!

    SvaraRadera
  4. Marianne, det var precis min tanke då jag såg det, dessutom såg det ut att komma från ena sidan!

    Av någon anledning tänker jag på balettdansöser då jag ser luktärter.

    SvaraRadera
  5. Vad vackert det är uppe hos er, men jag håller med, trist när stigar växer igen.
    Förstår att det kommer bli konstigt med bara en tjej men som du sa så kommer ni nog ha fullt upp ;-)! Planerar du att spara någon valp?
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Rallarrosen är nog en av de bästa dragväxter som finns. Vet du att en hektar blommande rallarros teoretiskt kan ge mer än ett halvt ton honung?

    SvaraRadera
  7. Malin, jag har inte bestämt ännu om vi ska spara en tikvalp. Först vill jag se att det blir någon valp överhuvudtaget och sen beror det på hur många tikar respektiva hundar det blir. En spekulant som förälskat sig i pappan till valparna ska komma och träffa Cilla, eftersom hon är MYCKET intresserad av en tikvalp.

    SvaraRadera
  8. Mvg, hur många samhällen krävs det för det?
    Hur som haver, den honung jag fick här med mina två samhällen blev ju en blandning av sommarens alla blommor. Två gånger ställde jag upp med min honung på Skellefteå biodlares årsmöte och vann båda gångerna. Man kunde faktiskt inte säga annat än att den var mycket god.

    SvaraRadera
  9. Alice är vår och bor hos oss men när mellansonen var hemma en vecka så frågade han om hon fick följa honom in till stan ett tag och det fick hon. Då fick vi chansen att prova om flocken fungerade bättre utan henne vilket den tyvärr gör. Vi får se om hon lugnar ner sig efter kullen eller om vi kommer att lägga ut henne på foder, hon var mycket lugnare som enda hunden än hon är i flocken och hon drar igång dom andra, inte kul alls.

    SvaraRadera
  10. Nå, det är i teorin, alltså.
    Synd att man inte fick tillfälle att smaka din honung. Nu tar jag semester en tid.
    Ha det.

    SvaraRadera
  11. Luktärter, min absoluta älsklingsblomma. Mina har inte börjat blomma ännu men massor med gröna, täta blad. Köpte en ny sort i år, flerfärgade och en lägre modell. Jag väntar med spänning och jag har inga som helst problem att "halshugga" dom. Jag brukar med glädje ta in ett par stänglar då och då som sprider sin väldoft när man går förbi.

    SvaraRadera
  12. Mina älsklingsblommor. Hoppas få en bukett snart, för jag har inga egna.

    SvaraRadera
  13. Ingabritt, jag måste försöka ta in några stänglar jag också.

    SvaraRadera
  14. epsilon, om du hade bott lite närmare kunde du fått en bukett av mig

    SvaraRadera