En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 11 juli 2010

Hittat

Maken vill gå på loppis i går och eftersom det var i en grannby följde jag med. Naturligtvis skulle jag inte köpa något. Det är fullt i vår lilla stuga. Men det slutade som det brukar när man går på sådana där ställen. Det första vi sprang på var en jättehög med Fantomen, ett eldorado för K, så tio ex av den sorten följde med hem. Dessutom hittade han en massa gamla böcker som inte gick att vara utan, Salje och kompani.

Jag hittade en sockerskåp och gräddkanna stämplat Svenskt Tenn. En påklistrad lapp säger att dom tillverkades 1926 och är designade Oswald Lundgren. Stämpeln visar ett L omgiven av två kronor, ett U och 27  (Z7?). det säger inte mig så mycket men jag gav i alla fall 50 kronor för paret.

Två gosedjur för 10 kronor styck, till hundarna, och sex bilar för 3 kronor styck, till barnbarnen.

Under tiden jag stod och pratade med en släkting fick jag syn på en krokodilskinnsväska och blev nyfiken på om man överhuvudtaget får sälja sånt i dag. Försäljaren påstod att begagnade saker är ok och jag köpte den, tillsammans med en sidenscart från Sidenhuset i Kina för 100 riksdaler. När jag kom hem försökte jag hitta lite information på nätet, men det var inte lätt. Jag tvivlar fortfarande på att det är tillåtet. Någon som vet?


I en av mina rabatter hittade jag denna amaryllis som nu ståtar med två,av fyra, utslagna blommor. En främling i den miljön.

På vägen till Hundtjärn fann jag denna vackra fjäder som jag har fått för mig kommer från tofsvipan som brukar flyga omkring där i närheten.


Och i min mail hittade jag denna fina bild på älste sonen och sonsonen där dom sitter och svalkar sina fötter i hettan som härjar i Moskva, där dom just nu befinner sig. Sonahustrun kommer därifrån och nu är hela familjen där och hälsar på Anatoli och Jevjenia, Leos mormor och morfar.

Nu börjar K bli otålig. Vi ska dra på potatisen, sätta upp kanten runt brunnsplanteringen, tvätta farstubron....

cicicicicicicicicici

20 kommentarer:

  1. Krokodilväskor är, om jag har förstått det hela rätt, inte bara tillåtna, de är faktiskt något man bör köpa om man vill värna om krokodilerna.
    Kryptiskt?
    Jo, krokodilerna föds upp på krokodilfarmer, några av dem blir väskor, andra släpps ut i det fria. Så har krokodilfarmaren ålagts av de naturvårdande myndigheterna att göra.
    Så bär du med stolthet din krokodilväska. Den har räddat krokodilerna från att utrotas.

    SvaraRadera
  2. Så du menar att nu har man gjort en god gärning utan att man visste om det? Det var ju bra. Men jag tror inte jag kommer att använda väskan ändå, det är liksom inte min stil, om jag så säger. Men kanske dottern är intresserad.

    SvaraRadera
  3. Vet du att en krokodilväska med en logga från något av de fina modehusen kan kosta 400.000 kronor?
    Skriv Hermés på loppisväskan du och använd den när du går in på Konsum nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att göra en massa fynd på loppis!

    SvaraRadera
  5. Mvg, du är rolig du och väldigt insatt i modevärlden verkar det som. Jag har känslan att det kommer att bli en hemsk stilbrytning med det övriga som hänger på mig.

    SvaraRadera
  6. Malin, jag borde kanske ordna en loppis och göra mig av med en massa grejor i stället för att skaffa fler. Men som du ser skyller jag på att det är till barn och barnbarn det mesta.

    SvaraRadera
  7. Nu var det längesedan jag var på loppis. Men sonen tipsade om en bútik istan som drivs av Röda Korset, dit ska jag så fort det blir lite svalare.
    Fina saker du inhandlat, jag är mest förtjust i tennet.

    SvaraRadera
  8. I Skellefteå heter Röda Korsets butik Kupan och jag undrar om det inte heter så överallt. Jag brukar gå in där när jag är i stan. Letar böcker och bestick av den sorten jag har hemma.

    SvaraRadera
  9. Jag slutade gå på loppis sen vi röjt efter makens faster, hon hade som en egen loppis i sin trea. Riktigt ladylike blir du ju med väskan och scarfen -typ Grace Kelly. Bilarna hade nog inte jag heller kunnat motstå.

    SvaraRadera
  10. epsilon, just det Grace Kelly är helt min stil! Skämt åsido, antingen är jag i skogen med hundarna eller så kryper ja omkring i rabatterna. Passar dåligt med krokodilväska och skottkärra. Det får nog bli dotra som tar över väskan, hon har nog mera innestil.
    Leksaksbilarna är utsatta för hårt slitage av småbarnen så där kan man fylla på efter hand.

    SvaraRadera
  11. Hej Cici
    Det var trevligt att läsa om loppmarknad, Moskva och den, enligt mitt tycke, fantastiska orkideresan. Arga gubbar påminner mig om min barndom då vi barn hade några ökända arga gubbar att reta upp och sedan springa därifrån så fort man kunde.
    Nisse

    SvaraRadera
  12. Hej Nisse!
    Jag undrar om det fanns fler arga gubbar och tanter förr i tiden? Som barn fick man för sig att dom var konstant arga, man vågade inte ta risken att möta dom öga mot öga i trappuppgången. Men på den tiden lekte vi i ganska stora grupper och jag kan tänka att vi hittade på många hyss!

    SvaraRadera
  13. Det gick ju alltid skrönor om gubbar som laddade hagelpatronerna med grovsalt och sköt i rumpan på dem som pallade äpplen.

    SvaraRadera
  14. Mvg, skjutvapen förekom nog inte bland våra skräckhistorier i stckholmsförorterna på den tiden, men piskkäppar och andra tillhyggen fanns.

    SvaraRadera
  15. Så skönt att kunna doppa fötterna!
    :)

    SvaraRadera
  16. Tigris P, det gäller att ta vara på alla tillfällen att svalka sig.

    SvaraRadera
  17. Jojo, jag ska bara titta, inte köpa... så heter det när man går på loppis... Men jag gör mig av med saker också, för att få plats med nytt. Syskonbarna och kyrkan får överblivna saker, så de går runt liksom...
    Så vårt lilla hem är inte proppfullt: En gång undrade en kompis lille son om vi var fattiga för vi hade så lite saker... hihi...
    Hulda

    SvaraRadera
  18. Hulda, det borde vara en regel för folk över 50 i alla fall, att skaffar man något nytt måste man ta bort något av det man redan har. Tyvärr är man ofta alltför fäst vid sakerna för att ha hjärta att ge bort eller sälja dom.

    SvaraRadera
  19. Här i huset är det nog jag som gillar loppis bäst, och det brukar bli ett och annat. Försökte mej på att sälja av lite själv när vi hade byaloppis ett år, men kom nog hem med lika mycket (om inte mer) bra-att-ha-saker.

    SvaraRadera
  20. Marianne, det är tydligen inte bara i bloggträsket man riskerar att fastna!

    SvaraRadera