En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 19 juli 2010

Oladdat var det här

Det är konstigt vad fort man blir beroende av olika tekniska prylar, och vad hjälplös man känner sig om dom inte fungerar.
 Först hittade jag inte min mobil i morse. Efter mycket sökande fann jag den i fickan på ett par skräpshorts i garaget. Jag hade använt dom i går då vi tvättade farstubron med fasadtvätt, en förberedelse inför målningen.

Nå, telefonen var funnen, men den behövde laddas, så naturligtvis pluggade jag i laddaren. Jag har ju lagt ut en annons på SLRK:s sida om planerade valpar och då skulle det ju vara förargligt om numret inte funkade.

   
Efter ett par timmar hämtade jag telefonen och såg då att den inte hade laddat. Jäklar, nu har jag inte satt in den ordentligt, tänkte jag, och tryckte in alla kontakter. Efter ytterligare tid kollade jag igen, ingen laddning! D bytte jag eluttag, men det hjälpte inte. Nu var frågan, var det telefonen eller laddaren det var fel på. Jag får kolla med billaddaren. Nähä! Den låg förstås i bilen och bilen hade dottern kört till stan med och skulle inte komma hem förrän sen kväll.

Då kände jag mig helt förlorad för omvärlden, vilket är löjligt eftersom jag även lagt ut det fasta telefonnumret.

Dottern kom hem så småningom och jag övertog bilen. Jodå, telefonen satte igång att ladda på direkten, så jag tog en kvällstur i sakta mak runt ett par byar här i närheten och då jag kom hem var telefonen fulladdad. Det blir till att investera i en ny laddare, för det blir nog dyra laddningar om jag måste ut och köra ett par mil varje gång batteriet är slut.

       

6 kommentarer:

  1. Visst är det så, att vi bara blir mer och mer beroende av tekniska prylar. Vi pratade häromdagen om det där med mobiltelefon tex, jag fattar inte hur man klarade sig utan under hela sin uppväxt men det gjorde vi ju utan problem, knäppt egentligen hur snabbt vi människor anpassar oss.
    Röntgen är bäst om du vill veta hur många valpar hon har, vet att många gör det. Vet inte om ev risker eller prisskillnad, vi tänker ringa vår veterinär snart och kolla. Runt dygn 30 verkar man ultraljuda, som sagt, vi har aldrig gjort det innan men nu kommer vi göra det varje gång om inte tiken blir jättestor direkt vill säga.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Visst är det otäckt att man nästan inte kan gå ut och hänga tvätt längre utan att ha mobilen i fickan. En mobilfri dag i veckan borde man ha. Till att börja med.

    SvaraRadera
  3. så snabbt vi blev teknikberoende! Jag är inte odelat förtjust.

    SvaraRadera
  4. Malin, mobilen kom in sent i mitt liv och det gick ju alldeles utmärkt att klara sig utan därför att folk förväntade sig inte att man var kontaktbar dygnet runt. Annat är det nu.

    På torsdag ska jag göra en ultraljudsundersökning på Cilla så man har ett litet hum om hur läget är.

    SvaraRadera
  5. Marianne, man kanske måste "glömma bort" mobilen lite då och då, kanske mest för att visa sig själv att man klarar sig utan.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, håller med dig, men så är det väl med de flesta beroenden, man skaffar dom fort men dom är svåra att göra sig av med.

    SvaraRadera