En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 9 juli 2010

Orkidéresan

Gårdagens orkidéexpedition höll på att komma av sig innan den ens börjat. Mitt skarpögda resesällskap S, blev tvungen att ställa upp på annat håll en timme innan vi skulle fara iväg, men vi skulle försöka igen till aftonen. Vid sjutiden kom vi oss äntligen iväg och nu var ju frågan skulle vi ta den långa vägen fram till reservatet eller den kortare som vaktades av Arga Gubben? 
   
Äsch vi chansade på det senare och även om S har svårigheter med höger och vänster så var det inga problem att hitta rätt. Det var bara det att det stod stora handskrivan skyltar om parkering förbjuden och privat område när vi kom fram! Hur skulle vi nu göra, vända om och ta den andra vägen, chansa på att fortsätta skogsvägen fram eller skulle vi ta tjuren vid hornen och gå upp och prata med Arga Gubben. 
 
Vi beslöt oss för att vara lite kaxiga, så vi körde fram till huset, inspekterades av en bordercollie, som genast sprang och hämtade sin bästa boll och lät oss komma in på tomten. Där träffade vi en trevlig kvinna som förklarade att Gubben stängt till avtagsvägen för att kunna köra där med sin traktor, men att det gick bra att fortsätta skogsvägen en liten bit till och parkera vid nästa avtagsväg.
  
Att vi sedan, nästan framme vid målet, valde fel stig och snubblade omkring utmed en bäck tills vi fullkomligt dröp av svett, omringad av mygg och flugor, är en historia för sig, men skam den som ger sig, och till slut hittade vi stigen. Att det var rätt stig förstod vi på en gång, så vältrampad som den var och straxt började orkidéerna dyka upp. Jungfru Marie nycklar hade vi sett överallt så den räknade knappast längre som ett av våra sökobjekt, men nu dök nattviolerna upp. Och doftade gjorde dom, underbart, nästan lite vulgärt gott.

Sen följde den ena på den andra och vi kröp omkring och försökte få fina bilder på allt vi trodde var orkideer. Egentligen ska man ha en guide med sig då man far ut så där, en som vet vad man ska titta på och efter. Säkert missade vi både ett och annat, men vi var ganska, för att inte säga mycket nöjda när vi vid tiotiden kom tillbaka till bilen. Svettiga, hungriga och trötta var vi åter hemma vid halv elva-tiden.
1 Nattviol


2 Tvåblad


3 Vitpyrola


4 Brudsporre


5 ?

6 ?

7 Grönkulla ?

8 ?

Samma som ovan men inte utslagen.

cicicicicicicicicici

19 kommentarer:

  1. Du har då hittat saker.
    Min syn är visserligen inte längre vad den har varit men nr 4, brudsporre, är helt korrekt. Likaså 1 och 2, nattviol resp tvåblad. Nr 3, vitpyrola verkar också rätt. En pyrola är det i varje fall.
    Nr 5 är definitivt INTE knärot, den blommar för övrigt inte förrän i augusti, men inte kan du väl ha hittat vityxne, eller...?
    Den ska inte finnas så långt österut. Längre västerut, bortåt norska gränsen finns den.
    Låt oss tills vidare kalla allt vi inte känner igen för grönkulla.
    Men jag ser inga bilder på de mörkt purpurröda ängsnycklarna och lappnycklarna. De måste ni väl ha sett mängder av?

    SvaraRadera
  2. Hej! Har skickat mejl till spray och ncc! Halsn P

    SvaraRadera
  3. Mvg, tyvärr blev bilderna på just nr 5 lite suddiga. jag ska höra med S hur hennes bild blev.

    Den sista, nr 8 var en liten kanske decimeterhög blomma, har du någon aning?

    Det är väl troligt att vi gick förbiängs- och lappnycklarna i tro att det var brudsporre. du måste betänka att det var två noviser ute i skogen i går.

    SvaraRadera
  4. Patrik, tack för bilderna! Ni verkar ha det varmt och trevligt i Moskva.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hm, gick ni i sluttningen där det var riktigt blött? Ängs- och lappnycklar skiljer sig rätt markant i färg från brudsporre.
    Den sista har jag inte en aning om vad det är. Har lite svårt att se också. Är det någon slags nejlik-fason på den.
    Det är lite svårt att förklara, men jag ser så "krokigt" så allt ser ut som i speglarna i "lustiga huset". Synskärpan är det inget större fel på, åtminstone inte på vänster öga där jag inte har någon starr, men allt är liksom förvridet.

    SvaraRadera
  6. Mvg, vi kom nerifrån, gick upp till stigen som du kom via, och fortsatte ner utmed stigen som gick i en cirkel, så vi kom tillbaka där vi börjat gå. Vi gick alltså motsols. Blött var det nog aldrig riktigt för S hade gympaskor, så det borde vi ha märkt.
    Det sista är små vita, jag tror, fembladig blommor, som sitter ca 15 st på en stängel.

    Jag tror att jag förstår dina synproblem.

    SvaraRadera
  7. Aha, då vet jag exakt var ni gick. Starkt jobbat om ni fick de arter ni har på bilderna om ni bara gick stigen. Jag skickar ett mail till dig i morgon och förklarar var ni borde ha gått. Just nu är jag för trött.

    SvaraRadera
  8. Tur att ni var lite modiga så ni slapp åka tillbaka ;-)
    Härligt vad mycket orkidéer du hittar! Hur ser det ut med dräktigheten förresten, blir det några valpar tror du?
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Malin, jag har just nu två hundar som inte vill äta och som är betydligt lugnare än vanligt så det ser väl bra ut. På tisdag är det fem veckor sen Helen parades och Cilla ligger en vecka efter.

    SvaraRadera
  10. Huuuvvaligen en sån ful gubbe! Men blommorna var ju riktigt fina, jag får snart omvärdera min syn på orkidéer....

    SvaraRadera
  11. Cici, ta med dig ingersord till guckuskorna nästa vår. Jag tror hon behöver det.

    SvaraRadera
  12. Inger, man ska inte tro allt man ser på bloggen, i alla fall inte om det är fula gubbar. Blommorna är helt sanna.

    SvaraRadera
  13. Mvg, absolut, men hon kommer att få en chock!

    SvaraRadera
  14. Det var liksom det som var tanken.

    SvaraRadera
  15. Va tusan...en konspiration mitt i idyllen....
    Nästa år tycker jag att vi ska åka hela bunten....
    Jag vill inte vara ensam i ett chocktillstånd!!!

    SvaraRadera
  16. Inger, det var ett alldeles utmärkt förslag. Det kommer att bli köbildning på stigarna!

    SvaraRadera
  17. Vilken snygg kille du letat fram i bildgömmorna....varför gjorde du slut med honom?
    Hade han kalla fötter kanske?
    Eventuellt svenskt värmerekord pågång idag så var försiktig i värmen!
    Ha en fin Söndag!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  18. oumbärligating, han var redan upptagen!
    Här i norr har vi ganska lagom varmt. Det som plågar oss, i alla fall ute på landsbygden, är mygg och broms.
    Sätt er i skuggan och drick något svalkande, ni i söder som försmäktar i värmen!

    SvaraRadera