En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 14 juli 2010

Oss är det synd om!

Alltså, nu gäller det att vara med från första början. Jag sätter mig här bredvid korgen som matte lagt brödet i för det kommer straxt mera.
Sen försöker jag se så där lite tragisk och hungrig ut. Visserligen fick jag både leverpastej och älgfärs tillsammans med torrfodret i dag, men jag vet att det vankas flera gosaker, det känner jag på lukten.
Det är bra Helen, vi måste hjälpas åt! Fast jag tycker att du har börjat lägga ut lite på sista tiden. Har du fått mer älgfärs än jag?

Nu är alla godsakerna uppe på bordet. Strömmingen, mandelpotatisen, löken, tomaterna (nja, dom där två sista sakerna kan dom ha för sig själva), smöret och brödet. Jo, det är nog klart för drabbning nu. Är du redo. Helen?

Om jag sätter mig så här i stolen bredvid matte, så kanske dom glömmer bort att vi inte är som vanligt folk, och slänger åt oss en strömming eller två.

Va!! Svalde hon den sista biten av klämman bara sådär. Såg hon inte att jag var hungrig, såg hon inte min bedjande blick? Jag vet inte vad man ska ta sig till med människorna i det här huset. Ja, husse brukar man kunna tala till rätta, men matte hon är hopplös!

Jag förstår att du gett upp, Helen. Dom borde skämmas! Sitta sådär i kvällssolen och vräka i sig godsakerna utan en tanke på dom som bättre behöver det. Det var nog innehållet i dom där burkarna, det där dom hällde i glasen och sedan lapade i sig som var orsaken. Inte var det vanligt vatten i dom behållarna, inte. Nähä!

Ja, här får vi väl ligga och titta på varandra. Roligare än så blir det väl inte i kväll. Ja det är klart, kvällspromenaden har vi kvar och knäckebrödsbiten efteråt. Just det gott folk, ni läste rätt, en halv knäckebrödsbit, det är vad som bjuds. Utan smör på!

Nej, matte ska inte få någon kvällspuss av oss i alla fall. Hon kan ju gå ut och pussa den där paddan som har bosatt sig i barnpoolen!


14 kommentarer:

  1. Klockrent. Gino påstår att jag skämt bort taxen Izak, men med den blicken kan ju vem som helst smälta. OCH dela med sej av mackan.

    SvaraRadera
  2. Dom är väl överlevnadskonstnärer, vet ja´.

    SvaraRadera
  3. Det där är en anledning till att jag kanske inte ska skaffa hund. Jag kommer ha så förtvivlat svårt att motstå den där bedjande blicken. Jag har till och med svårt att neka våra marsvin extra godbitar när de så gulligt visslar efter mig.

    SvaraRadera
  4. Tant Grön, marsvin får man helt klart skämma bort så mycket man vill. Dom har en del problem med att komma sig upp på köksbänkar och stjäla mat olovandes, eller snappa åt sig julskinkan från det färdigdukade bordet.
    Vi hade en gång ett marsvin som hette Fiffi, ett trefärgar, släthårs, mycket trevlig. Hon visslade varje gång vi öppnade kylskåpet, och då vi kom hem. Vi hade ett väldigt schå att hitta en hund som matchade hennes färger, men till slut fann vi en Berner Sennen i Dalarna.

    SvaraRadera
  5. Haha, STACKARS tjejer!! Dom som var sÅ himla hungriga..... Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Malin, dom svältfödda stackarna!

    SvaraRadera
  7. Kommer in och säger hej! Sitter en stund på balkongen - lagom temperatur idag.
    Verkligen trevligt inlägg du har, jättesöta är de
    och vilka bra tankar Byrackan har - intelligent vovve.
    Ha det så bra i sommarvärmen.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Ja, dom tjejerna har det inte lätt har jag förstått. Nja, det svåraste är ju inte att ge raringarna godbitar, det svåraste är ju att avhålla sig från att göra det. Slyngeln våran, han har utvecklat en fenomenal distinktion när det gäller göromål i kylskåpet. Filmjölksbestyren ignorerar han men när han hör att jag smyger med leverpastejförpackningen, då jäklar....

    SvaraRadera
  9. Åh så söta, förstår att de är svåra att motstå.

    SvaraRadera
  10. Viola,det låter skönt att kunna sitta på balkongen utan att förgås i värmen. Vi har väl också haft lite mänskligare väder i dag, med klarblå kvällshimmel, som gjort för att sitta i hammocken och mysa.

    SvaraRadera
  11. Ingabritt, även om man i vissa situationer kan misstänka att vovven lider av hörselnedsättning så missar dom aldrig prasslet från leverpasteomslaget!

    SvaraRadera
  12. epsilon, i det här huset är det husse som skämmer bort hundarna, matte är mer svårflörtad.

    SvaraRadera
  13. diana, som alla levande varelser har dom sina fördelar och nackdelar. Älskar dom gör man i vilket fall som. Välkommen till min blogg, förresten. Nyfiken som jag är ska jag naturligtvis in och kolla din så fort tiden tillåter.

    SvaraRadera