En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 26 juli 2010

Oväntat besök

Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli något inlägg i dag på den här bloggen. Hur roligt kan det vara att läsa om att vi lyckats måla ytterligare några brädor av husfasaden, eller att hundarna blivit tjockare och fått en promenad eller två. Sonsonen och hans far är kvar här, men mamma kirurgen blev tvungen åka och jobba några nätter i Lycksele. Annars inget nytt här i huset.

Mitt triggerfinger blir knappast bättre av att hålla i en pensel några timmar, men vad ska man göra. Funderade i fredags om jag skulle boka ett besök på vårdcentralen i veckan, men så kom jag på att jag faktiskt kunde prata med sonahustrun, kirurgen, som skulle komma samma dag! Så utan att behöva sätta mig i bilen och uppta tid som någon annan kanske bättre behövde, fick jag en alldeles gratis konsultation på hemmaplan. Jag brukar aldrig komma ihåg att vi har en läkare i familjen. Att vi dessutom har en psykolog och en psykoterapeut lyckas jag också förtränga.
      
Men så hände något överraskande i kväll. Jag fick besök av en f.d. arbetskamrat som jag inte träffat på över ett år. Visserligen bor hon i en grannby, men detta till trots är det sällan vi träffas. Nu fick jag höra om de andra arbetskamraterna, hur det var på jobbet,vem som hade kört olycksbussen i söndags, hur bergvärmen hennes familj installerat fungerade, hur gamla hennes barn hunnit bli och mycket, mycket mera.

Jag gillar sådana här spontana besök. Folk får ta det som man har det. Man hinner inte göra sig till vare sig med städning eller frisyr och klädsel, inte blir det något smaskigt att servera heller, bara en slät kopp kaffe. Folk får ta mig som jag är, helt enkelt.

          
Tack för besöket!


18 kommentarer:

  1. Det är precis så det ska vara, spontana besök är ofta de trevligaste.

    SvaraRadera
  2. Så sonahustrun är kirurg. Hm...

    SvaraRadera
  3. Härligt! Vi är alldeles för uppstyrda egentligen av att det ska vara så jäkla perfekt när det kommer besök. Gôtt när det kommer nån spontant och man bara kan fösa undan tidningshögen från bordet ner på soffan och sätta sej ner i röran.

    SvaraRadera
  4. Din blogg är alltid rolig att läsa Cici.
    Hos mig är det (nästan) alltid en slät kopp som bjudes, sedan jag lagt bakningen på hyllan....eventuellt ett köpeskex kan jag uppbringa....

    SvaraRadera
  5. Monkan, då vet du att det bara är att titta in om ni har vägarna förbi, bara ni inte förväntar er räkmackor och citronpaj på bordet.

    SvaraRadera
  6. Mvg, behöver du en kirurg?

    SvaraRadera
  7. Marianne, jag känner att vi är på samma våglängd.

    SvaraRadera
  8. Inger, eller så springer du ner till älven och drar upp en fisk eller två att grilla. Nej men allvarligt, man går väl inte till folk för att bli gödd utan för att få språkas vid en stund.

    SvaraRadera
  9. Nä, nån kirurg behöver jag inte, men går du in på Lidaforsgården Orchids och kollar den engelskspråkiga delen kanske du anar vad jag trånar efter.

    SvaraRadera
  10. Hej

    Vi hade också ett spontant besök i veckan- Från en kille från Örebro, Gaston (kallas så för han var en flitig Gaston serie läsare). Hans spontana besök var verkligen trevligt och vi hade också A:s föräldrar här som även det var trevligt men inte spontant...det var planerat. Mycket folk i veckan serru

    SvaraRadera
  11. Det där med spontana besök är nästan nedlagt - tyvärr. Jag gör det nästan aldrig, är rädd för att störa. Du har det förspänt som har så bra yrken i släkten. Jag har en sjukgymnast, och en hjärtläkare men vi pratar aldrig sjukdomar. En frissa skulle inte vara så dumt att ha i släkten och en tV-tekniker behöver jag ibland. Det är väl bara att vänta och se vad det blir av barnbarnen. Spännande hur det går för vovvarna.
    Ha en fortsatt trevlig vecka,
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Mvg, kan det vara sjukvårdsutrustning du behöver? Vård som vård.

    SvaraRadera
  13. Skånegrabben, det hör väl sommaren till. Folk är ute och kör en sväng och passar på att titta in till bekanta. Är dom inte hemma gör det ju inget, då kör man bara vidare.

    SvaraRadera
  14. Viola, jag är själv hopplös på att spontanbesöka andra, fastän jag tycker det är trevligt när andra tittar in till mig! Det är just det där att man är rädd för att komma olämpligt och störa.
    Rent praktiskt hade det kanske varit bättre med lite hantverkare och bilreparatörer i släkten, men man får ta det som bjuds.

    SvaraRadera
  15. Jag håller med dig, dom spontana besöken blir alltid dom bästa. Däremot så är jag hopplös på att spontanbesöka andra...
    Skön att kunna få lite tips och råd på hemmaplan ang fingret, hoppas det blir bättre snart.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  16. Malin, det verkar vara så med dom flesta och då blir det nog svårt att få besök.

    SvaraRadera
  17. Nja, alltså, jag blev så till mig över det där gallstensinstrumentet.
    Och en riktig peang, och saxen...

    SvaraRadera
  18. Mvg, det var det jag misstänkte.

    SvaraRadera