En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 1 juli 2010

Stäng fönster och dörrar!

Stäng fönster och dörrar! Strema är här!

Vad är nu detta?

Strema är ett företag som sprider ut gödslet åt bonden här i byn. Dom har en stor traktor med en ännu större tank med tillhörande slangar som sprutar  gödslet nere i marken. Fördelen är att det inte blir en massa gödselspill som ligger på vägarna till folks irritation, nackdelen är att det luktar verkligen pyton av denna flytande gödsel.

Ett tack till vädergudarna som sände ett regn över vår by i natt och stora delar av dagen. Det får gödslet att rinna ner i backen och inte ligga kvar i dagar och lägga ett stinkmoln över byn. Då måste man  hålla dörrar och fönster stängda. Det går inte att hänga ut tvätt eller vädra mattorna ute på bron, och att sitta ute och fika är i det närmaste omöjligt. Hundarna måste hållas kopplade, annars rullar dom sig i den stinkande geggan.

Ett tack till tidsplaneraren som lät byn lukta sommar och grönt i tisdags kväll och inte flytgödsel. Jag vaknade i natt vid halv två, då körde dom på lägdan nedanför Holgers. Jag antar att dom har ett hårt pressat arbetsschema den här tiden på året.
        
Regnet i dag tyngde ner grenarna på den ungerska syrenen som just nu står i full blom, men nu på kvällen har alla moln försvunnit och natthimlen är blekt blå. Kanske blir det en vacker dag i morgon.
      
Prestonsyrenen som planterades samtidigt med den ungerska, växer inte alls lika kraftfullt men har väldigt fin färg på sina blomklasar som just har börjat slå ut.

   
Av jord är du kommen, jord ska du åter bli. Grannens lada som kollapsade tidigt i vintras av snötyngden, verkar sakta sjunka ner mot marken och försvinna.

Ner i jorden la jag i dag vår sista undulat Pippin som tydligen drabbades av samma åkomma som sin sambo. Från att ha varit pigg och allert som vanligt blev hon ruggig och dog inom ett par dagar. Nu har jag sanerat buren och alla tillbehör och ställt bort det i ett förråd. Jag tror inte det är aktuellt att skaffa några nya flygande familjemedlemmar för vår del, så kanske hamnar buren på en loppis i sommar.

   cicicicicicicicicici

12 kommentarer:

  1. Jo, idag blir en vacker dag. Ska fortsätta letandet efter Myrbräcka.
    Men det blir nog tufft, halvblind som jag är i starkt ljus.
    Dessutom ... sugande blötmyrar, stekande sol och miljoner JÄVLA MÖRDARBROMSAR!!!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder!
    Jag gillar det här med gödsel, då känner mn att man är på landet!
    Luktar i allafall bättre en dieselavgaser!
    Ha en fin helg!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  3. Mvg, jag försökte läsa lite om Myrbräckan och där stod att den blommar i slutet av juli, början av augusti. Är du inte ute lite tidigt och letar?
    Kan jag hitta den häromkring?

    SvaraRadera
  4. oumbärligating, jag skulle också önska att det luktade gödsel för det hör eller hörde landsbygden till den här årstiden. Lukten som lägger sig över våra nejder nu för tiden är av en helt annan kaliber!

    SvaraRadera
  5. Jodå, jag vet att den inte blommar än. Jag letar ändå. Det ska gå (har jag gett mig f-n på) att hitta den på bladen. Börjar man inte leta förrän den blommar har man ju så kort tid på sig.
    Den är sällsynt, men jag vet att den finns i Pajala, Glommersträsk och en plats till som jag tyvärr har glömt. Jag tänker hitta den i Piteå.
    I Västerbotten vet jag att den finns på åtminstone ett ställe. Tyvärr också glömt. Jag tror det är i ett naturreservat ganska långt in i landet.

    SvaraRadera
  6. Fy, när bönderna gödlsar så luktar det inte mumma! Minns när jag var liten när dom på Öland gödslade med människobajs, DET var ingen hit!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Vilket doftinlägg...Gödsel och Syren....

    SvaraRadera
  8. Motorcyklar är fina att titta på, men bullrar nåt hemskt! Men en upplevelse har ni haft i byn.
    Ja, nu har jag tur att vi bor granne med en bonde som är både lat och snål, så här gödslas det inte på åkrarna. I år har han dessutom bara sått på två av sina åkrar. Och inte har han djur heller, det är så mycket arbete med dem, så inget gödsel har han. Fast egnetligen stör det inte mig när det flytgödslas heller, det blir massor av flugor några dagar, men sen avtar det ganska snabbt och lukten också.
    Ang vår segelduk, Om det regnar bara lite låter vi seglet hänga kvar. Men om det kommer mer ihållande regn tar vi loss det från två fästen, går enkelt med karbinhakar. Nej, vi fördrar segelduk framför fast tak, det blir så instängt med fast tak och mycket varmare och kvavare. Så segelduk passar oss perfekt.
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Inger, det låter som en gammeldags roman, typ bondkomik; "Gödsel och Syren".

    SvaraRadera
  10. Hulda, vår by består till stor del av lägdor och dom gödslas allihop minst en gång om året, ofta två. Det luktar inte, det stinker! Och från alla håll.

    Segelduk ser väldigt trevligt ut tycker jag, men vi har ett fast plasttak, stadigt förankrat, efterson vi bor på en blåsig plats. Däremot har vi bara fönster som vindskydd mot väster och en luftig tegelkonstruktion som räcke.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker du ska skaffa en kräfta i stället för undulater. Finns badkar?

    SvaraRadera
  12. Marianne, dessvärre inte annars kunde det vara något att tänka på. Och diskhon är väl för liten?

    SvaraRadera