En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 18 juli 2010

Tjockisar, utflykt och annat.

Det är inte alla i det här hushållet som går in för den slanka linjen. Den här damen börjar anta en mer klotformad figur. Det är nästan så att man kan bli lite ängslig. Jag hoppas att det inte är så många valpar där inne. Jag tror att hennes andra kullar har varit 4 respektive 3 valpar. Men det var innan jag hade träffat henne, så jag vet inte hur tjock hon var vid de tillfällena.

    
Även den andra damen börjar bli bred om midjan, och hon har börjat ta det lite lugnare. Nu har det ju varit så varmt, och det gör ju sitt till. Varken folk eller hundar har så mycket energi då.

Jag har förresten startat upp en ny blogg, en hundblogg, där jag har tänkt att skriva om Cillas uppväxt, lite om kurser och utställningar, hur dräktigheten fortskrider samt valpning och valpar. Bloggen heter Cilla-lagotton och en länk dit finns i högermarginalen. Jag kommer att följa hundarna lite även i denna blogg, men den andra blir en ren hundblogg.


I går var det Fällforsdagen och vi tog oss dit en stund på eftermiddagen. Det var lite loppis, bagarstugan sålde bröd och så var det fiske i laxfällan förstås, med utlottning av ev fångst. Nu stannade inte vi och tittade på laxfisket, det var liksom inte läge att stå i folksamlingen med hundarna, utan vi tog oss en titt på den gamla kraftstationen i stället.
   
Det här kallas för turbiner har jag förstått. Det är inte riktigt mitt gebit, men denna kraftstation ersatte den första kraftstationen i trä som brann ner 1926, och den nya uppfördes i betong och var i bruk fram till 1954. Numera är det ett museum.
    
Det är lite spännande att titta på alla turbinens små detaljer, i alla fall. 

Jag blev lite fascinerad av marmorskivorna som mätare och handtag var monterade på. Dom var fortfarnade fräscha efter alla år. Det fanns en likadan vägg  på baksidan av den här. Jag vet inte varför jag får ett sånt begär efter marmorskivor när jag ser dom.

Vi tog en fika utanför campinglogen innan vi for hem. Först hade vi tänkt besöka Bodegan, men där var det fullsatt utomhus och vi ville inte sätta in hundarna i bilen. Likadant var det vid Folkets Hus, och församlingsgården Forsgården stängde just.

Vid fd flygfältet var det massor med stora bussar och släp, förutom vanliga bilar, för där var det Dragracing hela helgen, vilket har märkts på trafiken utanför byn. Många sportbilar, amerikanare och motorcyklar har passerat.

   
Middagen åt vi på altanen och till efterrätt smakade vi årets första jordgubbar som fick sällskapa med lite smultron. Inga jordgubbar går upp mot dom norrländska! I och med att dom kommer så sent är dom desto sötare, mmm!

  
Solnedgången gick inte av för hackor, den heller. Dock är det inte så mörkt som det blir på bild då man fotograferar mot ljuset. Vi har fortfarade ljust dygnet runt. Väderrapporten hade spått regn och åska till natten, så vi drog ut alla sladdar innan vi la oss vid midnatt. Då vi vaknade i morse hade det kommit 3 mm utan någon som helst åska. Torrt som fnöske är det i markerna nu, och faran för skogsbrand ökar för varje dag.

I dag har vi bl a roat oss med att tvätta bron, alltså farstukvisten, och då är det inte golvet jag menar utan allt utom plåttaket. Målningen rycker allt närmare. Vi har också börjat spåna om att bygga in bron för att vintertid slippa få snö på bron och mindre kallt i hallen. Det vore inte helt fel.

  


8 kommentarer:

  1. Hej Cici, vad spännande det ska bli att se hur det går för dina vovvar.
    Kraftstationer är stort, jag har också varit inne i ett par stycken.
    Solnedgången är praktfull.

    SvaraRadera
  2. Få kan slappa som hundar kan :-D

    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  3. Monkan, jag börjar nästan kännas lite gruvsamt att behöva lämna bort Helen nu när hon som mest behöver mig. Men jag vet att hon inte skulle kunna vara i bättre händer än dit hon far.
    Och så kommer vi förhoppningsfullt att ha händerna fulla här ändå.

    SvaraRadera
  4. Pennelina, så slappa, och ändå vakna på två röda om det skulle hända något utöver det vanliga.

    SvaraRadera
  5. Hihi, gillar när du skriver "de här kallas för turbiner...", för det är liksom min nivå också... jag tycker ju inte att de är så upphetsande heller. Utan många gånger är det just designen på grejerna man blir intresserad av...
    Ja, fy så jobbigt att lämna ifrån sig hunden för valpningen. Behöver du göra det fler gånger? Tur att man har en hanne, kastrerad...
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Hulda, man kan ju inte vara insatt i alla tekniska finesser. För min del är jag nöjd med att kunna knapparna på disk- och tvättmaskinen och en och annan knapp på datorn och mobilen.

    Uppfödaren har rätt till en kull till innan Helen fyllt 5 år. Allt enligt SKK:s regler.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att det är svårt att lämna bort Helen men två valpkullar skulle nog vara i mesta laget. Teknik är inte mitt bord, jag undviker tekniska museum av alla slag. Herrn har varit pilot så undantag är något med flygmaskiner, då offrar jag mig.
    Vilken solnedgång!
    Lycka till med bron.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Viola, det skulle vara dumdristigt att ge sig på att ha två valpkullar samtidigt. Det känns nog pirrigt att Cilla ska ha valpar. Jag har bara provat på att vara uppfödare en gång förut och det börjar vara några år sen.

    Bron är då ren i alla fall. Nu fattas bara ett nytt lager färg.

    SvaraRadera