En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 6 juli 2010

Varmt

Jag gjorde ett försök att rensa bort lite ogräs i grönsakslandet i dag, men gav upp efter en stund på grund av alla bromsar. Där har vi en insekt som jag tar livet av om jag får chansen.

Det gör så jäkla ont när dom bits och sen kliar det där bettet i evigheter efteråt. Men jag läste att om man lät sig bitas några gånger så skulle man bli immun och inte känna betten sen. Humhum tro´t.

Dottern, som varit borta ett par dagar och inte sovit så bra under tiden på grund av nackvärk, ville gärna vila utomhus. Då kom jag ihåg att jag vid tillfälle köpt ett jättestort nät, som jag trodde skulle passa till partytältet, men som det visade sig skulle sättas över ett stort parasoll. Något parasoll har jag inte, men vi trädde den över hammocken och ett par trädgårdsstolar, och sen kunde dottern ligga där i lugn och ro, utan att bli uppäten av "brämsen", som dom säger här.

        

Själv har jag nog mest hållit mig inomhus och haft nostalgiska tankar om höst och vinter.  Då kan man vandra i skogen utan att bli svettig och attackeras av blodsugare. Trädgårdsarbetet ligger i träda och det finns inte så många måsten. Men tids nog kommer den säsongen.

Jag har nog fått lite värmeslag. Bäst att krypa till sängs.

     cicicicicicicicicici
      

14 kommentarer:

  1. Förfärliga djur de där. Svärmade kring mig när jag klippte gräset i hettan. Himla smart lösning med hammocken.

    SvaraRadera
  2. epsilon, det bästa med det där nätet är att den har en stålbåge längst ner som gör att nätet håller sig på plats även om det blåser. Inköpt på Juhla för någon hundring. Men det var ett par år sen.

    SvaraRadera
  3. Bromsar är vidriga! Jag som hästtjej fick genomlida otaliga bett både i hagen hos hästarn men oxå på hästryggen och där kunde även hästen bli halvtokig när den blev biten. Blä, näe, dom dödar gärna även jag.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att du hittat en smart lösning.
    Bättre brödlös än rådlös säger ordspråket.
    Jag har varit på landet och blivit myggbiten, men det är bara att gilla läget - fast det kliar.
    Värst är insekter inomhus som surrar när man ska sova.
    Jag har läst lite i din blogg, det är ett tag sedan. Trevligt att vara tillbaks.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. En enda jäkla myggan kan fördärva nattsömnen det är då ett som är säkert! Vi har en läcka någonstans där det smiter in mygg på natten...men var, var???

    SvaraRadera
  6. På besvaroteket.se kan man läsa: "Bromsbett undviks bäst genom att man håller sig stilla och tyst om en bromssvärm är i närheten. Många bromsar letar efter mat, så det är bra om man inte luktar som en blomma eller ser ut som en – undvik färggranna kläder och parfym."

    Så försök nu att inte se ut som en nyponros när du är ute och jobbar i trädgården. :)

    SvaraRadera
  7. Malin, kommer ihåg att dottern var paniskt rädd för brämsen då hon var i tioårsåldern, men kom över det värsta då hon var ute och red, just därför att hästintressetvar större än rädslan för brämsen.

    SvaraRadera
  8. Viola, roligt att se dig här på bloggen igen! En mygga kan verkligen förstöra nattsömnen. På det viset är knotten bättre, dom sticker aldrig inomhus utan söker sig till fönstren och vill ut. Sen ligger det döda knott i drivor på fönsterbänken.

    SvaraRadera
  9. Tigris P, ibland får man sina ljusa ideer!

    SvaraRadera
  10. Inger, inte lätt att hitta läckor, men dom kan faktiskt följa med folk in, och det räcker med ett par stycken för att irritera.

    SvaraRadera
  11. Marianne, den sidan har jag aldrig besökt. Att inte se ut som en nyponros blir det inget som helst problem med, däremot är det svårare att hålla sig tyst och stilla på sin egen tomt då den råkar ligga mitt i en bromssvärm. Vilket för övrigt hela byn med omnejd verkar göra.

    SvaraRadera
  12. Bromssvärm, bara ordet får mig att stelna till.
    Det känns som vi behöver ett milt, svalkande och renande sommarregn nu.

    SvaraRadera
  13. I dag har vi mulet med någon regnskur emellanåt, men svalkan är långt borta! Vädret gynnar nog bara de bitska krypen.

    SvaraRadera