En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 22 juli 2010

Väta

Jag vaknade fram på morgonsidan av att regnet vräkte ner. Äntligen! Nu varade det inte så många minuter men det kom i alla fall fem välbehövliga millimetrar, och senare på förmiddagen kom det tio till. Himlen är ganska orolig och det är mycket möjligt att det kommer mer nederbörd innan den här dagen är slut. 


    
Yngresonen och hans två döttrar kom på besök i går och då passade vi på att gå upp till vår badsjö Hundtjärn så att ungarna skulle få blöta sig lite. Elsa, 4½, var i vattnet först, men det var inte helt oproblematiskt att doppa sig, lite kallt kändes det nog.

   
Lisa, som var ganska trött, sprang mest i vattenbrynet och stänkte vatten på alla i närheten. Hoppa från bryggkanten var också populärt. När farfar kom med roddbåten, sen han konstaterat att mjärdarna var tomma, fick barnen turas om att åka liten rundtur med farfar vid årorna. Hundarna fick stanna kvar på bryggan och var mycket förundrade över det hela.

    

På vägen till och från badet såg vi flera fjärilar och två sorter lyckades jag fånga på bild. Efter mycket letande på nätet har jag konstaterat att Den översta fjärilen är en  vitfläckig guldvinge, 
    
och den undre är en mindre guldvinge.


Cilla, den grisen, lyckades smita till grannens kompost på hemvägen och riktigt gosa in sig med diverse växtavfall. Hon stank, kan jag säga. Eftersom vi skulle till veterinären dagen därpå blev det en ordentlig champonering på kvällen.

Efter ultraljudsundersökning vet vi nu att Cilla helt klart är dräktig. Tre foster räknade vi till innan veterinären stängde av apparaturen. Hon sa att man aldrig försöker räkna hur många det kan vara, så det enda vi vet är att det finns minst tre valpar, troligen flera. 

Helen ser ut som en boll och kan inte längre tvätta sig i rumpan som hon brukar då hon har kissat. Hon når helt enkelt inte. Hur hon ska se ut om tre veckor till törs jag inte tänka på! Petra, hjälp!  

    

18 kommentarer:

  1. Det är härligt när det kommer lite regn ibland och det blir väl skojigt att få lite valpar i huset, eller ska någon uppfödare ha dem kanske

    SvaraRadera
  2. Tant Björn, regnet behövs verkligen. Helens valpar ska till uppfödaren, dvs Helen ska dit och föda och ta hand om valparna där. Cilla hör hemma här och ska ha valpar runt den 20 augusti.

    SvaraRadera
  3. Visst är det skönt med regn ibland, då har man en ursäkt för att vara inne ett tag :-)
    Hoppas du inte får för många valpisar nu :-)

    SvaraRadera
  4. I min värld, och så slipper man fundera på om man måste släpa fram vattenslangen.
    Lagom är bäst även när det gäller puppisar.

    SvaraRadera
  5. Du är klock du Cici...självklart så fångar man dagen när man städar! (ler)
    Lycka till med snickeriet!
    Ha en fin helg!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  6. Vi har 16 grader nu på morgonen. Skönt - jag sätter mig vid datorn en stund, det är riktigt skönt inomhus.
    Jag har läst fatt hos dig nu. Trevlig läsning.
    Du har dina bestyr med barn och hundar - hur har du det med äpplevinet? Du kommer väl ihåg visan.Det måste vara spännande det här med valpar. Hur många blir det? Kanske oväsentligt bara allt går bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Här har det oxå kommit lite regn, med betoning på lite. Idag är det grått och ganska kallt, vi avstyrde när sonen ville åka och bada, brr!
    Kul att hon är dröktig, eller båda två kanske man ska säga, vi får hålla oss några veckor innan vi får svaret, men oj, vad vi hoppas!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Peter, tack och ha det så bra själv, med eller utan melon.

    SvaraRadera
  9. Viola, hm nu hänger jag inte med riktigt. Vilket äppelvin? Måste vara någon av dom andra bloggarna som har något sånt på gång. Låter spännande i alla fall.
    Ingen som vet hur många valpar det blir, bara att det blir.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Malin, ja oj vad man spanar in tecken på att dom är dräktiga innan man säkert vet. Lycka till i alla fall, det går nog bättre denna gång.

    SvaraRadera
  11. Vilka fullmatade damer. Det ska bli spännande att följa med.
    Ifall inte Viola själv svarar vill jag inte förmena dig "äppelvinet". Jag tror Viola tänkte på Alf Robertssons visa om ungar, hundar och nybryggt äppelvin. Den minns du säkert.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, tänk vad man är obildad! Tack för upplysningen, jag fattade faktiskt ingenting.

    SvaraRadera
  13. Hej Cici
    Det är helt underbart med vackra himlar att titta upp på.
    Nisse

    SvaraRadera
  14. Nisse, visst är det och det kan verkligen sätta fantasin i rörelse.

    SvaraRadera
  15. Obildad? Du? Knappast. Sedan ser jag att jag skrivit fel. Det ska inte vara nybryggt utan hembryggt äppelvin. Skillnad, tja kanske mognadsmässigt.

    SvaraRadera
  16. Ingabritt, endera dagen måste jag leta reda på den där låten och lyssna på den. Känner säkert igen den då jag hör den.

    SvaraRadera
  17. Cici, gör det, den är väl värd att lyssna på. Han var så berättande och uttrycksfull och hade en behanglig röst. Tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera
  18. Ingabritt, nu har jag gjort det, och visst kände jag igen den. En liten nostalgitripp så här på nattkröken.

    SvaraRadera