En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 18 augusti 2010

Ängslig matte

I går var det en omtumlande dag. Cilla hade hållit mig vaken mest hela natten med sin rastlöshet och vid sextiden ville hon ut. När vi kom in dröjde det inte länge innan jag såg att hon började krysta och sen var det hela igång.


Efter tio någon gång var det klart med valpningen, men vi ville inte lämna Cilla ensam med valparna då hon var något klumpig i sitt umgänge med dom och vi var ängsliga för  att någon valp skulle komma i kläm när hon la sig. Därför tillbringade någon av oss den första timmen bredvid lådan och senare låg jag på sängen, läste, halvslumrade, och höll ett öga på hundarna.


Tur att dottern och hennes P var här. Dom lagade en underbart god kycklingrätt till middagen så jag kunde sätta mig vid dukat bord. Lyxigt värre.


Natten har bestått av korta stunder av sömn och många kollar av valplådan med innehåll då det pipit mer än vanligt. En snabb kissning på tomten vid tretiden hann jag också med. Alltså det var Cilla som kissade.


I dag har Cilla klarat sig mycket bättre och smidigare. Valparna har alla gått upp i vikt och Cilla har börjat äta igen. K har farit in till stan i ett ärende och undomarna ska också iväg. Då ska jag passa på att sova en stund.


Vi har fått en helt annan typ av väder, det känns som om hösten närmar sig. Skönt! Solen lyser från en blå himmel, men luften är hög och sval. Ett väder som passar mig. men tomatplantorna sämre. Nu gäller det att täcka över dom på nätterna. Det har inte varit frost ännu, men många grader är det inte på nätterna.


  

23 kommentarer:

  1. Ja om du räknar med mamma Cilla, så.

    SvaraRadera
  2. Hej Cicci, du har fått att göra, ett kärt nöje förstår jag. Mår alla valparna bra? Hur länge skall ni behålla dem, för ni ska väl sälja några eller?

    SvaraRadera
  3. Jag kan känna din oro. Det är inte alla mammor vare sig fyr- eller tvåbenta som känner sig bekväma med sin nya roll i ett tidigt stadium. Så skönt att hon nu vant sig. Det här kommer att gå galant och ska bli så kul att följa.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte att Cilla var pigg idag när jag passerade. Hon har säkert ork att föda upp dom små... Men ett vakande öga måste du ju ha, det förstår jag verkligen!

    SvaraRadera
  5. Monkan, ett kärt nöje, absolut, men du kanske minns hur det kändes med en nyfödd i huset. Lite grann så är det även med valpar.

    Man får inte lämna ifrån sig valparna innan dom är 8 veckor. Två tikar är redan tingade och jag hoppas att vi får köpare till de andra också. Jag funderar på om vi ska behålla en tik men har inte bestämt något ännu.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, hon sköter dom fint nu och har mat till dom, vilket är en stor lättnad.

    SvaraRadera
  7. Inger, hon verkar må bra och det är ju tur. Hon är ju liksom navet i det här hjulet.

    SvaraRadera
  8. Grattis till Cilla och matte. Nu har vi varit duktiga båda två, som har klarat av allting galant. Härligt framöver, och kanske lite jobbigt också. Men mest härligt.
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Förstår att det är omtumlande, men det lugnar väl ner sig så du får sova. Man klarar sig på några timmar då och då, fast så klar i knoppen är man inte. Jag jämför med när jag kom hem med den först födde. Oroar sig inte mattar för mycket. Jag tänker på djur i naturen, de klar sig i regel bra. En härlig upplevelse måste det vara. Sköt om dig och valparna.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Åh... se på dem :-D Grattis!

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Hulda, det kommer att bli mycket sittande vid valplådan framöver.

    SvaraRadera
  12. Viola, jag tror att dom som har en eller flera kullar om året kan konsten att koppla av även om dom har en nyfödd kull. Men jag som bara har provat på det här en gång förut oroar mig nog mer. Man vill ju inte förlora en endaste liten valp.

    SvaraRadera
  13. Grattis! Skönt att allt gick bra, lycka till med att finna goda hussar och mattar till de små.

    SvaraRadera
  14. Pennelina, tack, du känner ju till lyckan med att få tillökning i djurfamiljen.

    SvaraRadera
  15. Marianne, tack och jag hoppas att jag ska hitta seriösa, skötsamma mattar och hussar till dom alla, med risk för att man kommer att vara kräsen.

    SvaraRadera
  16. Ju, usch, en "pipig" valplåda vill man inte, ha då blir man orolig, tyst ska det vara. Skönt att det flyter bättre idag, hon behövde säkert bara landa i sin roll som mamma. Skönt att du hade hjälp, det betyder mycket.
    Visst är hösten på antågande, känns som om den redan varit här några veckor, sorgligt att den kom så tidigt.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  17. Malin, natten har varit lugn och smågrynen ökar i vikt. Jag tror att även matte och husse har landat i sina roller.

    SvaraRadera
  18. mats i träsket19 augusti 2010 09:49

    Jo ett lite sent men stort grattis. Det är ju en dröm att ha en kull nån gång. Men har bara haft en som jag ville avla på och det var springer spanieln. Men det ska ju passa in både med hane och "rätt" tid, den verkar inte finnas ibland.

    SvaraRadera
  19. Mats, jag var just förbi hos dig men ingen öppnade så jag tog orkidéerna och for hem igen.
    Hur många orkidéer vill du ha? OM du (och M) vill ha. Dom är pyttesmå och står i snapsglas av plast. Skötselråd medföljer.

    SvaraRadera
  20. Idag när jag städade i en av odlingslådorna hittade jag en etikett som hade ramlat av. Det verkar som om jag har blandat ihop två frösådder, en från mars i år och en från september i fjol, så att ni i Norrlångträsk har fått några plantor som är extremt långsamväxande. Förargligt. Mer än förargligt.
    Nåja, det kommer väl att visa sig hur de utvecklas. Jag tror inte alla är riktigt lika sega.

    SvaraRadera
  21. mats i träsket19 augusti 2010 15:27

    Jaa du Cici!! Då jag läste på Ingers blogg där mvg sa de var seglivade spirade ett litet hopp upp. Skulle tro svärmors tunga och kaktus lever längst här, inget vatten eller ojämnt och sällan eller aldrig gödsel, då är vi i hamn. Ska höra med M om hon vill kolla hur länge vi klarar ett par. Vi ska till staden och handla förnödenheter och onödigheter strax, men hör väl av mig i morgon. Kanske kommer in och snusar lite på nåt....

    SvaraRadera
  22. Mats, om du vill snusa får du vänta ett par veckor, men sen är du välkommen. Mor och barn ska ha lugn och ro så här i början, men sen är det bra att dom får träffa folk och prova på omvärlden.
    Men orkidéerna står här i bokhyllan och det är bara att hämta om ni vill ha. Dom tar inte stor plats i alla fall.

    SvaraRadera