En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 31 augusti 2010

Det stora vemodet rullar in

Människan må anstränga sig aldrig så mycket men när det gäller konst och dramatik så är naturen oslagbar. Se bara vilka moln som plötsligt uppenbarade sig på en himmel som nyss varit blå med en lysande kvällssol. Det kändes nästan som om molnen skulle sluka vår lilla by, eller i alla fall bjuda på ett hejdundrande regn- och åskväder. Och visst kom det några droppar men inte särskilt många.




Vädret har varit väldigt höstlikt flera dagar nu, men igår lyckades jag ta en promenad med Cilla när solen var framme. Overallsjacka med en fleecekofta under var dock klädseln för dagen. Temperaturen har legat på 7-9 grader dagtid, och luften har varit rå och fuktig. Nördträsket bjöd i alla fall på en vacker vy.

Tidigare samma dag, i går alltså, smet Cilla och jag iväg från valparna en stund och upp i skogen. Det kryllade av lingon, dom växte till och med på stigen så jag blev tvungen att trampa på dom. Det hade kännts bättre om jag hade haft hink och plockare med mig, men så mycket tid fanns det  inte i går.

Lite blåbär har jag hunnit plocka men bara en halv hink. Ska jag plocka så det räcker till vår lunchfil kommande år måste jag plocka minst lika mycket till. Tur att det finns ganska mycket från fjoårets bär kvar i frysen.
Den korta stund jag var ute fick jag intryck av att man måste gå i norrsluttningar för att hitta blåbär. På andra ställen har det varit alldeles för torrt.




20 kommentarer:

  1. Hej

    Oj vilka moln...tufft. Ja vädrets makter är INTE att leka med. Blåbär är gott...vi plockade nu i förra veckan hos min sambos föräldrar....även Odon som också är goda....mums

    SvaraRadera
  2. Molnen såg hotfulla ut. Mot naturens krafter står vi oss slätt. Ett riktigt åskväder neutraliserar allt.
    Synd att vi inte kan ta tillvara dessa krafter-än.
    På tal om blåbär...när jag växte upp åt vi blåbärsgröt ibland.
    Har du provat det?

    SvaraRadera
  3. Skånegrabben, odon har jag inte prövat ännu, men det brukar finnas gott om dom, så om jag får tid kanske det blir några liter av dom också. Valparna kommer att lägga beslag på den mesta tiden framöver.

    SvaraRadera
  4. conny, jag har smakar blåbärsgröt och det är inte så ovanlig mat här i mina trakter. Nu äter jag inte gröt så ofta, jag har dragit ner mycket på kolhydraterna, men till lunch äter jag fil med bl a nytinade blåbär, inte dumt det heller.

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara bilder ! Naturens krafter är mäktiga och skapar konstverk som ingen konstnär kan återge. Men vart tog sommaren vägen ? Jag tycker att hösten kommer lite för tidigt.. så känner jag iofs varje år.. men det var bara +1,6 grader här i natt. Brrr !

    SvaraRadera
  6. Strandskatan, det blev ett väldigt snöpligt slut på den fina men korta sommaren. Inte blev det många sittningar i trädgårdsmöblerna heller, var det inte för varmt så var det för kallt, sällan lagom. Man kan ju alltid hoppas på en mild och lång höst, det är inte så dumt det heller. Jag har ju tänkt att valparna ska få vara utomhus i finväder när dom blir lite större.

    SvaraRadera
  7. Vilka häftiga moln, det ser lite skrämmande ut.
    Härligt med lingonen och blåbären, det finns inte här nere, bara ett och annat lite här och där.
    Fina bilder Cici.

    SvaraRadera
  8. Visst var det mysigt igår kväll...! Jag gillar när det blir höstlikt. Tog en härlig promenad till Åkerberget innan regndropparna föll.
    Jätte fina molnbilder!

    SvaraRadera
  9. Vad fint med en ny bild! Vet inte varför, men naturen uppe hos er känns så storslagen,ren och vacker. Jag har aldrig varit där men det är känslan jag får när jag ser bilder därifrån. Känns som att DÄR skulle jag kunna bo!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Monkan, dom såg värre ut äm vad dom var. I alla fall över oss.
    Vad gäller bär så har ni ju så mycket annat godis på buskarna nere hos er, så det jämnar väl ut sig.

    SvaraRadera
  11. Inger, jag kom faktiskt att tänka på en molnbild du tog i fjol från Drängmarksheden, när dom här kom rullande i går.

    SvaraRadera
  12. Malin, varje del av vårt land har sina fördelar och nackdelar. Hos oss finns det rymd, mycket natur, ljusa sommarnätter, mycket snö vintertid, stjärnspäckad himmel och ett och annat norrsken. Men också kalla vinterdagar, och då menar jag kalla, och snöstorm. Och gott om insekter sommartid. Detta gäller ute på landsbygden.

    Vi har också långt till affärer, banker, frisörer, ja all form av service. Men å andra sidan är tre mil bilkörning inte så mycket att orda om för någon trängsel på våra vägar är det sällan eller aldrig.

    Angående hundbloggen så har jag tagit bort ordkontrollen nu hoppas jag. Säg till om det är något annat som inte funkar bra .

    SvaraRadera
  13. Ja, moln är facinerande och naturbilder både i verklighten och på foton tröttnar man inte på.
    Jag var en tur ute på landet och lingonen lyste röda och jag plockade någon liter. Svamp var det inte som förra året, men det gör inget, jag har kvar.
    Vi har lite höst även här i Mälardalen.
    Vi har 17 gr idag så jag ska väl kalla det för sensommar.
    Kul att din gubbe funderar på husbilsköp. Läste det hos Omöjlige Peter, ja jag kallar honom det av en speciell orsak.
    Ha det bra ich krama Cilla och valparna.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Viola, nej 17 grader det är ju rena sommaren, här har vi fåt nöja oss flera dagar med 7.

    Ja, ja, K han kan ju få fundera, det kostar ju ingenting.

    Jag ska genast förmedla kramarna.

    SvaraRadera
  15. När jag gick här och dammade kom tanken för mig att du kanske tog illa upp ang. husbilen. Jag tyckte det var ett så härligt skämt när jag läste din kommentar.
    Också glömde jag att jag gillar surströmming, skåning som jag är. Den 17:de blir kalas hos goda vänner. Jag äter strömmingen precis som du beskrev.

    SvaraRadera
  16. Viola, det var ett skämt och den tanken kom aldrig för mig att jag skulle ta illa upp. Jag försökte vara lite lustig i det bistra svaret också.
    Välkommen till surströmmingsgänget och ha det så trevligt på festen!

    SvaraRadera
  17. Naturen är underbar!
    Sv: jag "shoppar" med ögonen mest ... :)

    SvaraRadera
  18. Tigris P, underbar och ibland skrämmande.

    Vilken tur för kassan!

    SvaraRadera
  19. Vilka härliga bilder, ser dramatiskt ut med molnen. Nu är det höst även här och på mornarna ligger dimman över fälten ibland, det är så vackert. Hösten är också fin.

    SvaraRadera
  20. Tant Björn, såg just på nyheterna att vi kommer att få 20 grader till vackan. Men i natt är det risk för frost.

    SvaraRadera