En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 13 augusti 2010

Fredagen den 13:e

En varm och härlig sommardag har passerat. Den har varit mindre fuktig än tidigare dagar, riktigt angenäm, och barnen har kunnat vara utomhus mest hela tiden. Dom hade önskemål om grillad korv till lunch och jag och dottern gjorde vårt bästa för att uppfylla deras önskningar, trots att grillning är något jag är värdelös på. Vi plockade ihop lite av varje och gjorde grillspett som faktiskt tilltalade barnen. Dom åt snällt och drack fil till.
Efter lunch stod bad i Hundtjärn på schemat. Vi fick sällskap av grannens barnbarn och Elsa fyra och ett halvt travade på i den dubbelts så gamla kamratens tempo, utan att klaga det minsta. Annat hade det nog låtit om det bara hade varit jag som följt, för det är nog en kilometer att gå i alla fall. Lisa fick åka vagn.
Det var ganska kylslaget i vattnet och de små damerna hackade tänder mest hela tiden, Elsa mer än Lisa, men mest frös nog Ronja, kompisen. Själv gick jag inte längre ut i vattnet än att jag kunde hålla shortsen torra. Ganska torra i alla fall för det är väldigt vad det skvittrar om smådamer när dom badar.Vi höll nog ut i en timme innan det var dags för påklädning och promenaden hemåt.

Nästan samtidigt som vi kom hem, kom barnens föräldrar för att hämta sina skatter. Med sig hade dom pizzor och en orkidé till mig. Det fanns ingen namnskylt på blomman så nu hoppas jag att allas vår orkidéexpert Mvg kommer att tala om för mig vad det är för något. Mycket vacker är det i alla fall. Tack för den.

Nu när det bara var vuxet folk i huset och kvällen var ovanligt skön, tog jag en kopp kaffe, en bok och la mig i hammocken, fortfarande iklädd shorts och linne. Där blev jag kvar så länge solen värmde och när jag till slut gick in var klockan över halv nio. En angenäm dag, trots att det har varit fredagen den 13:e, men vem är väl skrockfull?


14 kommentarer:

  1. Sommarens somrigaste dag igår. Åtminstone här i Öjebyn.
    Orkidén på bilden är en Phalaenopsis (falänopsis). Kallas även brudorkidé. De som säljs i affärerna är i allmänhet inte rena arter, de är hybrider och de finns i tusentals olika färgvarianten.
    I naturen växer de i regnskogen, på trädgrenar 30-40-50 meter upp. De första upptäcktsresande som såg dem svänga av och an i vinden högt där uppe i grenverket trodde att det var fjärilar som svärmade.
    De som odlar dem gör likadant som jag. Odlar dem i "gegga" i flaskor. Alla orkidéer de får fram på det sättet kommer att se lite olika ut, beroende på att de är korsningar, men en av dem (av kanske flera tusen) ser bättre ut än de andra. Den klonar odlaren i hundratusentals exemplar och säljer till andra odlare som låter dem växa tills de blommar. Då distribueras de till blomsterhandlare över hela världen.
    När du kommer in i blomsteraffären och ser ett antal orkidéer som ser likadana ut så beror det alltså på att de allihop härstammar från små bitar utskurna ur en enda individ.
    Småplantorna som jag planterade ett femtiotal av i snapsglas igår är också phalaenopsis-hybrider. En av dem kommer en dag, när den blommar om cirka två till tre år, att visa sig vara den vackraste orkidé världen hittills har skådat.
    Den skall jag döpa till "Madonnan med Purpurmanteln" och registrera hos kungliga orkidésällskapet i London och sedan sälja i miljoner exemplar.

    SvaraRadera
  2. Jag sa det: sommaren är inte slut .. idag är det lika fint!
    :)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Hur går det på valpningsfronten, lugnt än så länge?
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Förresten, Cici. Har du egen väg till Hundtjärn? Jag känner inte igen den på bilden.

    SvaraRadera
  5. Mvg, nästan som Strindberg som for till Paris och skulle göra guld, fast du ska mixtra med orkidéer och till slut hitta det där guldkornet. Hoppas att du lyckas och blir riktigt rik och berömd i orkidékretsar!

    Till något helt annat. Vägen till Hundtjärn, denna omtalade lilla badsjö, som de flesta bybor använder sig av om dom går eller cyklar, går från granntomten och över lägdan upp mot skogen. Den syns på kartorna. Dom som tar bilen måste ut på "stora vägen" och ta infarten som ligger mitt i backen mellan Norrlångträsk och Lidträsket.

    SvaraRadera
  6. Tigris P, jag vet inte vem som sprider ut att sommaren redan är slut. Inte är det jag i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Malin, tempkurvan ligger ganska stadigt mellan 37.6 och 37.8 än så länge. På onsdag är det 64 dygn sen första parningen,men det blev lite nervigt här i och med att Helen fick sina valpar i måndags och Cilla hela tiden har legat precis en vecka efter.

    I dag har jag klippt och badat henne, samt klippt klorna så att hon är klar för drabbning.
    Nu får hon bara gå kopplad på kortare rastningar. Inga tvära hopp ner i dikena efter fåglar längre, nu får hon ta det lugnt.

    SvaraRadera
  8. Min orkide ska liksom ha en bild av jungfru Maria i mitten, och hon ska vara omsvept av en purpurröd mantel.

    SvaraRadera
  9. Mvg, det låter mycket vackert och får mig att tänka på Jesusbilden i Kristinebergsgruvan!

    SvaraRadera
  10. Själv tänker jag på en annan jesusbild som cirkulerar på nätet. Apropå hundar, om jag så säger.

    SvaraRadera
  11. Det lyser sommar i ditt inlägg. Ja, än är inte sommaren slut. Gårdagen var det högsommarvärme.
    Inget solsken idag, jag sitter och försöker få någon ordning på alla kort i datorn. Och där emellan blir det lite kommentarer och surfande med barnbarnen. Kul med omväxling.
    Det blir tyst i huset när barnen ger sig iväg men som sagt omväxling, skönt att få en stund för sig själv.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Viola, i dag har det varit svalare här och jag har orkat jobba ute. Är det för varmt sitter jag helst inne eller i skuggan.
    När barnen har vuxit upp och lämnat hemmet vänjer man sig väldigt fort vid att ha mycket egentid och jag tror det är därför man känner sig så slut när barnbarnen varit här och krävt all ens uppmärksamhet hela dagen. Eller andra gäster för den delen.

    SvaraRadera
  13. Visst är det fortfarande sommar, men gärna med lägre luftfuktighet än de senaste dagarna. Mörka men varma kvällar är ju så härligt.
    Fina bilder, fina barn.

    SvaraRadera
  14. epsilon, luften har varit betydligt kyligare och högre i dag hos oss. Det tackar jag för.

    SvaraRadera