En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 5 augusti 2010

Hemligt värre

Det är nästan så man får panik då man vid läggdags upptäcker att man inte har någon bok att läsa! Man står bredvid sängen och stirrar på det tomma sängbordet utan att veta vad man ska ta sig till. I ren desperation tog jag en av böckerna som låg på K:s bord, och det visade sig vara dottern som lagt en av sina böcker där och tyckt att pappa skulle läsa den. Den heter "Hemligheten" och, ursäkta mig, verkar vara rena rama dravlet. Det handlar... nej jag orkar inte dra det just nu. Boken får ligga kvar på mitt sängbord och jag ska läsa lite här och där när jag känner för det. Så här presenteras boken på Adlibris:
                 "The Secret redan en bästsäljare - nu tryckt i över 5 miljoner exemplar!


Fragment av den stora hemligheten har funnits tillgänglig i många berättartraditioner, i litteraturen, inom religionen och filosofier i århundraden. Nu finns för första gången alla pusselbitar samlade i en bok som kan vara livsavgörande för den som tar in budskapet. The Secret - Hemligheten innehåller praktisk kunskap som gör att läsaren får en större förståelse för och insikt om hur man blir mästaren i sitt eget liv."

Japp, läs boken, gå ut och bli rik frisk och lycklig!

Men  jag tror jag känner mig lyckligare om jag börjar läsa någon av de fem pocketböcker jag hämtade ut i dag, fem böcker 200 kr, helt ok tycker jag. Jag börjar med den tunnaste: "Dyngkåt och hur helig som helst".

Jag hade skrivit upp titlarna på de beställda böckerna på en liten lapp som maken hittade. Han läste och blev lite upprörd och förbryllad. "Är det du som har skrivit det här" frågade han och fnyste lite när jag förklarade att det var böcker jag beställt. Själv läser han facklitteratur, Salje och Fantomen. Man kan inte påstå att vi har samma smak vad gäller läsning i alla fall.
         
        


9 kommentarer:

  1. Hej Cici,jag var i Limhamn där vårt bibliotek ligger igår, hade endast en kort stund på mig att välja ut några böcker på. Jag rafsade till min tre stycken på vinst och förlust: Hypnotisören av Lars Kepler 572 sid. kriminalroman
    Snögrav av Bo R Holmberg 268 sid, historik kriminalroman
    Döden i Kattilakoski av Majvor Muller 288 sid
    kriminalroman
    Jag hoppas att någon av dem är bra. Är just nu inne i krimvärlden ha ha.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Monkan, Hypnotisören är en av böckerna jag bar hem i går. Tänkte läsa den som nr två. Det ska bli intressant att jämföra vad vi tycker om den.

    SvaraRadera
  3. Skit säljer, Cici. Författaren till The Secret torde vara duktigt förmögen vid det här laget.

    SvaraRadera
  4. Ska också säga att jag har varit in och läst formuleringen "facklitteratur, Salje och Fantomen" minst tio gånger vid det här laget. Somligt är bara så bra.

    SvaraRadera
  5. Mvg, kul för henne då! Men jag har svårt att förstå vilka människor som faller för den där typen av lära och "litteratur".

    Hmm, har jag gjort bort mig nu igen?

    SvaraRadera
  6. Gjort bort dig? Nä, men du har en litterär ådra som jag avundas dig.

    SvaraRadera
  7. Mvg, skojare där, men komplimanger är ju alltid trevliga att höra, så tack för den.

    SvaraRadera
  8. Otroligt vad mycket skräp som ges ut.Tycker att flera av våra svenska sk deckardrottningar hör hemma på den högen.

    SvaraRadera
  9. epsilon, har inte många av dessa deckare på något vis fått ersätta följetongerna som förut fanns i veckotidningarna.

    SvaraRadera