En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 25 augusti 2010

Höstkänning


Hösten kom tidigt i år. Nu går det inte att låtsas som om det är sommar längre. Temperatur pendlar mellan 0 och 10 grader och som ytterligare bevis har det i dag regnat och blåst. Man hittar de första gula björklöven på marken och det som i våras och försomras grodde och växte upp vissnar nu oåterkalleligt. Inte utan sin speciella skönhet dock, höstens färger kan vara svåra att överträffa.

 

  



Det blir lite tv för mig nu för tiden, men i dag såg jag ett avsnitt av ett program jag sett ett par gånger förut, och jag har fallit pladask för denne charmige man. Ja man och man, han är bara 23 år, men verkar mycket mogen för sin ålder. Tyvärr, om jag har förstått det rätt, så var det sista avsnittet i dag.



Förra sommaren fick vi lära känna en ung man som levde sin dröm: som självförsörjande bonde på en gård på nordöstra Jylland. Frank och hans flickvän Theresa eftersträvar att leva ett enkelt liv med hjälp av traditionellt hantverk på en gård som de vill ska vara självförsörjande.
Sedan Frank var elva år har han intresserat sig för traditionell odling och hantverk. Han är självlärd, men har varit lärling hos en rad traditionella hantverkare i Danmark, Norge och Ryssland. Drömmen har alltid varit att praktiskt utöva allt det han lärt sig och på Kastanjegården försöker han nu, tillsammans med sin flickvän Theresa och deras väntade barn, uppnå något unikt.
 Så Frank kastar sig, iförd gummistövlar, stor ambition och en god portion självironi, entusiastiskt över alla projekt som behövs göras på gården. Huset han och Theresa bor i är romantiskt, men mycket nedgånget. Förutom att utveckla alla sina odlingar vill Frank bygga ett stort viktoriansk drivhus och skapa en egen verkstad.


Originaltitel: Bonderøven

Texten har jag lånat från svt.se

Jag hoppas att det återkommer med nya avsnitt och då ska jag försöka följa hela serien.

Nu ska jag sätta mig framför tv:n och titta på "Morden i M".

   

12 kommentarer:

  1. Har också sett dom på TV och det är inte utan att man skulle vilja leva lite som de. Inte fullt ut kanske, det finns saker man inte så gärna vill vara utan... lite bortskämd har man ju blivit.

    SvaraRadera
  2. Det var ett väldigt jordnära liv dom levde,så borde alla leva,självförsörjning.Nu får man ju inte ens ha en hushållsgris.Ett bra liv dom levde.

    SvaraRadera
  3. Marianne, man får nog inte vara rädd för att ta i om man vill leva så nära naturen och med knappa resurser som dom. Duktiga är dom. Inget liv får en gamling som jag, men dom verkar vara så fulla av livslust.

    SvaraRadera
  4. stickmamman, hej och välkommen till min blogg. Tyvärr kan jag inte klicka på din signatur och komma till din blogg, men kanske är du stickammma (utan n) som har bloggen Upprepat? I vilket fall , så är det alltid roligt med nya besökare. Och visst är dom duktiga ungdomarna i det danska programmet, kanske särskilt han, som inte verkar backa för några utmaningar.

    SvaraRadera
  5. Jag har också sett dem på tv, och man bör nog som du säger, vara ung och entusiastisk om man ska klara av att leva så, och dessutom trivas. Visst ser det mysigt ut, långt från motorvägar och bilköer.
    Jag bor i ett hus, men ändå längtar jag till en sommarstuga, långt från trafik och oväsen. Dit man kunde "fly" när man känner sig stressad. Bara liksom vara ett med naturen, och låta själen vila. Det var ju så man växte upp.

    SvaraRadera
  6. Man blir glad av att se det programmet, han är verkligen entusiastiskt. Hoppas de klarar av det.
    Hösten är här ja, fast jag gillar nog alla årstider egentligen, kanske inte mörkaste november när det bara regnar, blåser och är mörkt, mörkt.. men då har ni redan fått snö kanske?

    SvaraRadera
  7. Ja, hösten har kommit för snabbt i år, det riskerar att bli en låååång höst/vinter...
    Det programmet har jag missat, tycker annars om att se program om folk som förverkligar siina drömmar, mot alla odds.
    Kram

    SvaraRadera
  8. conny, uppväxt som jag är i storstan, har jag hittat ett ganska perfekt ställe att bo på. Perfekt för mig och min gubbe alltså. En liten stuga i en liten by med ca 100 invånare i alla åldrar. Flera av dom är dessutom släkt med min man. Nära till skogen, drygt en halvtimme till stan, en halvtimmes bilresa till havet. Men stugan har de moderniteter som krävs och vill man hålla sig för sig själv går det ganska bra också.

    SvaraRadera
  9. Tant Björn, man blir smittad av hans energi och entusiasm och glad.
    Man kan ju alltid hoppas att det kommer en period med lite varmare väder igen, men sommaren är absolut över. Hösten kan vara en jättefin tid och jag hoppas få över lite tid från valpskötseln så att jag hinner ut och plocka lite bär och svamp.

    SvaraRadera
  10. Malin, det blev ett tvärt väderomslag för vår del, och frosten har nupit lite i potatisriset, men någon snö, som Tant Björn frågade om (och jag glömde svara på) är det inte tal om. Nollgradigt har det varit klara nätter.
    Bondeprogrammet har jag sett onsdagar kvart över sex på aftonen, men jag tror det hade flera tider.

    SvaraRadera
  11. Hej Cici
    Jag har också sett programmet. Mycket trevligt att följa bondlivet.
    Nisse

    SvaraRadera
  12. Nisse, trevligt att du hörs av igen. Nu är det bara att hoppas att programmet får en fortsättning, men om det vet jag inget.

    SvaraRadera