En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 11 augusti 2010

I groddjurens tid

De två rosorna som fick övervintra i potatislandet, väl kupade, blommar överdådigt just nu. Dom är så intensivt röda att kameran inte riktigt klarar av att få någon skärpa på själva blommorna. Ogräset mellan plattorna är en sån där sak som ligger och gnager som ett dåligt samvete, men ska jag hinna rensa där får det nog bli sent i höst.

Det börjar vara dags att plocka av vinbären nu. Dom röda får fåglarna ta hand om, men dom svarta tänker jag själv lägga beslag på.

Det var nära ögat att Herr Padda hade blivit platt under min skosula i eftermiddags! Dom är så väl kamouflerade när dom sitter stilla att man lätt skulle trampa på dom av misstag. Som tur var rörde han (eller är det Fru Padda) på sig i sista sekunden och förlängde sin levnad ett tag till. På sena kvällarna, när det mörknat och blivit svalare, hoppar dom upp på de asfalterade vägarna som fortfarande är varma. Därför hittar man en och annan platt padda morgonen därpå. Dom vet inte sitt bästa, dom.

Den här lille gynnaren, inte större än ett par centimeter, korsade också min väg. Den var kvick och ville inte gärna låta sig fotograferas. Huruvida det är en paddunge eller en groda har jag svårt att avgöra, men jag tycker att den har lite för grovt skinn för att vara en groda. Den kan man nästan kalla söt!                                                         


Varför ska man lägga ner tid och arbete på att odla dill när man kan köpa en jätteknippe för tre tior i affären? Jag har knipsat bort alla stjälkar och ska nu packetera själva dillen och stoppa i frysen så att det finns när det är dags att grava lax och göra gravlaxsås i vinter.

     
                               
Sen är det dags att gå upp och krypa under täcket, för i morgon kommer två av barnbarnen, och det är tänkt att dom ska bli kvar här till på fredag utan föräldrarna. Tur att dottern kommer hit också och ger en hjälpande hand. Så före lördag har jag inte tid att ta emot några valpar, även om valplådan nu står på plats. Platsen som har varit min garderob. Mina kläder får nu hänga på en ställning i en annan hörna av sovrummet.


God natt!


12 kommentarer:

  1. Det verkar vara omöjligt att hitta min blogg. Jag hittar den naturligtvis eftersom den är lagrad på min dator, men för andra verkar det vara omöjligt, trots att jag ringt till några och talat om vad min blogg heter.
    Den kommer helt enkelt inte upp när de söker på bloggnamnet.
    När jag själv söker på mitt bloggnamn, så kommer resultaten som jag har lagrade på min dator upp, men på andras datorer är ju inte min blogg lagrad.
    Jag förstår att du har annat att tänka på än datorproblem. Hundvalpar, barnbarn osv. Tänkte bara om du hade nåt enkelt svar. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vi säger PP (Platt Padda) när vi ser alla mosade Paddor under våra promenader. Många PP är det!
    Vilken mysig Valphörna...nästan så jag skulle vilja vara valp....

    SvaraRadera
  3. Conny, det är konstigt för jag har inga som helst problem att vare sig komma in eller kommentera. Det var för att kolla det som jag skrev tre komentarer på ditt första inlägg. Är du säker på att du skrivit rätt adress till dina bekanta www.conny-tankar.blogspot.com ?
    Datorn är ju så himla noga med alla mellanrum, punkter och streck. Jag kan ju be Inger att testa.

    SvaraRadera
  4. Inger, PP ska jag komma ihåg om jag någon gång behöver kommentera offren.
    Du kan få komma och provligga om du vill!

    Om du läser kommentarerna här ovan så om du har tid, kan du se om du kommer in på connys blogg?

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara rosor!
    Kul att barnbarnen kommer på besök och väldigt spännade att det är dags i helgen, håller tummarna! Vi ska ultraljuda Alice nästa vecka, ska oxå bli spännande!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Malin, då får jag hålla tummarna för att Alice är dräktig och att ni äntligen får era efterlängtade valpar.

    SvaraRadera
  7. Oj så jag längtar att få se valplådan bebodd. Jag har också kollat Connys blogg med gott resultat.

    SvaraRadera
  8. Ingabritt, spänningen stiger.
    Vad gäller Connys blogg tror jag att det har smugit sig in något litet fel då han har uppgivit adressen för sina bekanta.

    SvaraRadera
  9. Har redan tagit mig in på Connys blogg och lämnat en kommentar där....antagligen är ett minifel begånget...
    Passa dej så att jag inte tar dej på orden...men då ryms det garanterat inga söta valpar...

    SvaraRadera
  10. Inger, dom kanske bara tycker att det blir varmt och skönt!

    SvaraRadera
  11. Jättefina rosor. Så där gör jag också med dill och persilja, jag håller med det är ingen ide att odla det. Även purjolök skivar jag och fryser in i lådor, väldigt bekvämt att ha hemma.
    Ska bli kul att se när valparna kommer.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  12. Monkan, bra idé som inte slagit mig att skiva purjo. Just det där att man kan köpa större mängder då det är säsong och billigt, förhoppningsvis närodlat också.

    SvaraRadera