En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 19 augusti 2010

Kepler: "Hypnotisören"

En tjock bok, 572 sidor i pocket inköpt på Adlibris för 38 kr och priset kan man ju inte klaga på.
Jag upplever att boken består av två delar. En mycket spännande där det händer väldigt mycket hela tiden, och sen i mitten en ganska seg och tråkig beskrivning av en psykologs arbete med att gruppbehandla några sjuka personer genom hypnos.

Författaren Lars Kepler är inte en, utan två författare, äkta paret Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. Som så ofta försöker författarna få med så mycket som möjligt och lite till. Vardag, arbete, äkenskapsproblem, otrohet, sexscener, kidnappning, våld och mycket blod och förstås en jakt i en övergiven i torrdocka med spring i ståltrappor. Till slut hamnar dom uppe i det iskalla norra norrland och fryser sig halvt fördärvade.

Ingenting nytt under solen, en hel del spännande partier, men det känns som om jag läst det här förut.

Det här är den första boken i en tänkt serie och "Hypnotisören" ska ges ut i 30 länder. Jag kommer inte att lägga ner någon tid på att läsa uppföljarna.

Lite roligt var det på de allra sista sidorna som utspelade sig i en lokal, en McDonalds som för 45 år sen var en dansrestaurang med namnet Corso. Där träffade jag mannen som jag sen skulle gifta mig med.

12 kommentarer:

  1. Jag har också precis läst "Hypnotisören", men jag var ganska trött på den när jag kommit lite längre en halvvägs. Det var ingen kriminalare som jag rekomenderar.

    SvaraRadera
  2. Precis min uppfattning om den boken.

    Men Jonas Jonassons bok är väl för härlig?

    SvaraRadera
  3. Monkan, Jag tror dom vill lite för mycket, författarna. Det är väldigt många uttryck som återkommer, som "rodnande kinder" till exempel.

    SvaraRadera
  4. Imse,Jag ska öppna den boken om en liten stund. Jag har ju hört att den ska vara väldigt rolig så jag har stora förhoppningar och en liten avvaktande hållning, så där som man kan ha när alla andra tycker att något är bra.

    SvaraRadera
  5. Tack Cici, jag tror jag förstått att Hypnotisören inte är någon bok för mig. Har stått och klämt på den ett par gånger. Men tvekat, utan att riktigt begripa varför. Den bok du nu har framför dig, se det är en riktig godbit.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, det ska bli spännande att öppna den i kväll.

    SvaraRadera
  7. Inga ytterligare synpunkter om boken som sådan - däremot om priset! 38 kr!!! Vi har en kris i bokvärlden, gynnar oss läsare men för hur länge...

    SvaraRadera
  8. Hur kul var det, att den lokalen var med, vilka minnen väckte inte det hos dig??
    Jag älskar långa böcker OM dom är bra, har ett flow genom varje sida, då kan dom inte var FÖR långa.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Gubben, nu tror jag inte att just den här författarduon kommer att lida brist på inkomster, boken finns i flera olika variationer och prislägen, men annars håller jag med dig. Man kan blir lite kluven som köpare.
    För övrigt hoppas jag att du har sett att jag startat en hundblogg. Länk finns i högermarginalen.

    SvaraRadera
  10. Malin, det var lite överraskande att hitta den lokalen där, helt sant, och visst kommer minnen rasande över en.

    Bra böcker har inget med hur tjock den är att göra, det är kvaliteten på det skrivna, och här upplevde jag att det var ren spekulation i en genre där det finns pengar att hämta. Som gjort för att filma.

    SvaraRadera
  11. Vilken energi du har Cici, hu hinner du allt?
    Tack ska du ha för recensionen, nu behöver jag inte lägga energi på den boken. Tycker ofta att böcker är för babbliga nuförtiden - alla hugskott och osmälta idéer sparas i hårddisken och klpps in om inte sidantalet stämmer med förskottet.

    SvaraRadera
  12. epsilon, man ska inte ta mina recentioner för annat än vad dom är; mina och bara mina åsikter om det jag läst. Du kanske tycker något helt annorlunda.

    SvaraRadera