En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 2 augusti 2010

Lästa böcker

         
Mari Jungstedt: Den farliga leken.
En av dessa seriedeckare, så där lite lagom spännande, ganska typisk sommarläsning.
Handlingen utspelar sig på Gotland, förstås, och denna gång handlar det om modevärlden och annorexi. Välskriven men lite rumphugget slut.
374 sidor  Albert Bonniers förlag. Boken är en present till min man från hans fd chef.
    



Anna Wahlgren: Sorgen
Utgiven 1987 på Albert Bonniers förlag, 239 sidor. Köpt på Kupan för 10 kr.
Ingen lättsam sommarläsning precis. En 54-årig man har lessnat på livet  och reser till Canarieöarna för att ta sitt liv. Hemma väntar hans hustru som han älskar högt. Han grubblar över varför han inte kan njuta av livet som vanliga människor trots att han trivts med sitt jobb som lärare, trots att han efter tjugo års väntan till slut gifte sig med sin ungdoms kärlek och levde ett utåt sett lyckligt liv.
Jag tror inte att jag har läst något av Anna Wahlgren förut och hade nog lite förutfattande meningar om hennes böcker, men hon skriver bra, även om det blev lite väl långsamt och segt ibland.

 

8 kommentarer:

  1. Nja, kanske hade jag inte valt någon av dem. Du verkar vara en riktig bokslukare och då hinner man med även out-siders. Anna W:s Barnaboken har jag läst men inget skönlitterärt.

    SvaraRadera
  2. Inabritt, när vi hade bokbussen som kom en gång i månaden hit till byn brukade jag låna sex böcker vid varje tillfälle och hann oftast läsa alla. Så nu tycker jag att jag läser lite. Sen blir det mindre på sommaren när det är så mycket annat att göra. För att inte tala om att det här med att blogga!Det är i alla fall roligt att köpa böcker på Kupan (Röda Korset) för tio kronor styck. Då har man råd att chansa hej vilt på titlar man aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
  3. När en bok visar sig ha ett dåligt slut blir jag så grymt besviken, jag känner mig snuvad på boken på något sätt... Den ska ha ett bra, riktigt slut, så är det bara. Inte läst någon av dessa författare men har en hel drös favoritförfattare och läser periodvis massvis. Sen Benjamin föddes har det av förklarliga skäl blivit mindre men han blir ju äldre han oxå ;-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Kommer du till Öjebyn någon gång Cici, så gå in på Reprisen. Där kostar böckerna 1 krona.

    SvaraRadera
  5. Håller på med en av Mari Jungstedt, Den inre kretsen (Loppis 5 kr) Har inte läst henne förut. Korta kapitel och många personer. Hon försöker bygga upp en obehaglig stämning genom många antydningar. Har inte kommit så långt men den verkar lite seg.
    Är det Anna Wahlgren med Barnaboken du syftar på?
    Då har även jag förutfattade meningar.

    SvaraRadera
  6. Malin, bokläsarperioderna i ens liv kommer och går. Tiden räcker inte till allt, man måste prioritera, och barnen är ju alltid det viktigaste.

    SvaraRadera
  7. Mvg, det ska jag ha i minnet, men det känns rätt bra att ge lite bidrag till Röda Korset också.
    Dom kanske har nån bok på Reprisen som handlar om troll. Har du kollat?

    SvaraRadera
  8. epsilon, Just den Anna W. Hon har gett ut en hel drös med böcker visar det sig.
    Jag brukar ofta gå ut på Wikipedia och läsa om författaren till den bol jag läser. Ibland skriver jag ut uppgifterna och lägger in i boken.

    SvaraRadera