En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 26 augusti 2010

Modernisering

Då var det dags att modernisera, eller kanske uppdatera sig igen.

 Dottern har tjatat på mig att jag måste skaffa mig en kortläsare, men jag har dragit på det eftersom det har funkat bra utan så här långt. Men i dag var det stopp. Jag tänkte lägga in en valpannons på Blocket och betala med kortet som jag brukar. Tji fick jag, för på slutet kom det upp att jag skulle stoppa kortet i kortläsaren och skriva in koden. Och där stod jag med lång näsa och utan kortläsare.

  
Men nu har jag varit inne på bankens hemsida och beställt en, så jag får väl vackert vänta med annonsen tills jag har kortläsaren i handen. Nu gäller det bara att det finns pengar på kontot att betala med också. Lönen som pensionär är tämligen mager. Förhoppningsvis blir själva pensionären också lite mager. Eller i alla fall mindre tjock.

  


21 kommentarer:

  1. Det var en förfärligt mager gris, måste va en panschis. Jag fick också skaffa en kortläsare när min dator havererade och min E-legitimation med den. Idag kortläsare, vad kommer i framtiden? Nja, nu är nu och nu är det kortläsare. Lycka till med valpförsäljningen.

    SvaraRadera
  2. Allt kommer att finnas i mobilen. Om man t.ex. är ute i skogen och plockar svamp, så tar man fram mobilen och handlar lite matvaror.
    När man kommer hem finns varorna i ett särskilt utrymme som endast behöriga kan öppna. Fingeravtrycksavläsare finns förstås på mobilen.
    Ingen dator behövs för att betala räkningar elektroniskt.

    SvaraRadera
  3. Eller också blir det på nåt annat vis....tror jag...eller tvärtom.

    SvaraRadera
  4. Ingabritt, vi är så gammeldags att vi (jag) skriver ut räkningarna på en betalningsorder av papper, stoppar i den i ett kuvert och skickar iväg den med posten. Jag har försökt införa datorisering i hanteringen av räkningarna, men stött på patrull från den andra halvan av hushållet.

    SvaraRadera
  5. conny, jag tror tvärtom. Av princip.

    SvaraRadera
  6. Ja, det gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen. Annars blir man avvecklad.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Imse, det gäller att hänga med.
    Tyvärr är det många äldre som inte gör det. Jag hjälpte en äldre dam att ringa till vårdcentralen. Hon hörde inte vad de sa i telefonen - ska du till ?? tryck ett - också vidare. En kortläsare visste hon nog inte vad det var. Ja, nu ordnar det sig för dic Cici.
    Lycka till med valpförsäljningen.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Va?? Vi har annonserat på Blocket i en massa år och aldrig behövt det, utan det har räckt med att knappa in koden, har dom ändrat det nu alltså? Så bängt, ska alla behöva ha en kortläsare hemma? Då känns det plötsligt inte så smidigt längre...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Imse, utvvecklad, avvecklad, invecklad. Nåja, jag klarar mig ganska bra än så länge, men för dom som är ännu äldre kan det bli verkligen invecklat.

    SvaraRadera
  10. Nu blev jag förvånad, du som är så duktig på både Ditten&Datten....
    När vi alla har kortläsare så kommer det väl något nytt...

    SvaraRadera
  11. Viola, redan då jag arbetade inom ä-omsorgen började det bli problem för de som bodde kvar hemma. Dom borde t ex bli avgiftsbefriade när det gäller de hutlösa priserna bankerna begär per räkning när dom betalas över disk. Jag tror det kostar 60 kr nu. Per räkning! Det är mycket för en fattigpensionär det. Varför ska dom som redan har, barskrapa dom som lite har inpå bara benen?!

    SvaraRadera
  12. Malin, jag visste inte heller att Blocket krävde kortläsare, men man får nog räkna med att allt fler kommer att kräva det framöver av säkerhetsskäl. Nu finns det till och med nyckelringskortläsare. Så då kan man gå och ha den i ett band runt halsen. Alltid redo!

    SvaraRadera
  13. Det är så behändigt att använda kortläsare. När det kommer en räkning så lägger man in den på direkten, knappat och klart. Bättre säkerhet med dosan än med tidigare koder. Jättebra tycker jag.

    SvaraRadera
  14. Inger, vad är det som förvånar? Att jag inte betalar räkningarna över nätet? Det beror inte på mig, kan jag säga.

    SvaraRadera
  15. epsilon, jag har försökt införa det här i huset men stött på patrull. Men däremot har jag beställt och betalat biljetter, böcker och annat bara genom att skriva in kortnummer och de tre sista siffrorna från baksidan. Böckerna jag bestälde från Adlibris för några veckor sen var det inga problem med, men nu när jag skulle betala en annons på Blocket var det stopp.

    SvaraRadera
  16. Ser att du läser "100-åringen..."
    Själv tyckte jag den var helt underbart roande ! Myste mig igenom från pärm till pärm.

    SvaraRadera
  17. Gubben, den är väldigt populär just nu, den boken. Lite av en historiebok över 1900-talet kan jag tycka och ganska mycket Paasalinna. Har hunnit lite drygt halvvägs. Hittade också en nätbok som verkar väldigt rolig. Det var Mvg som skrev att han läste den www.home.aland.net
    "Livet leker, liket lever". Kolla den om du inte redan har det.

    SvaraRadera
  18. cici - jag har ingen andra halva i hushållet - men jag ägnar mig åt samma gammaldags system som du - på din äkta halvas inrådan - ägnar dig åt...

    SvaraRadera
  19. Marianne, se där. Då har vi något gemensamt. Och vi är nog några stycken. Frågan är väl hur länge vi får hållas utan att dom lägger en straffavgift också på den pappersexercisen.

    SvaraRadera
  20. Säg inget om straffavgifter Cici, då kanske de tar dig på orden.

    SvaraRadera
  21. Vad kul kortläsare! Jag beställer inte så mycket på nätet som betalas med kort, jo sist var det mitt minneskort till telefonen. Då gick det med bankkortet. en annan sak då du nämner de äldre. Då de vill ha kontakt med vårdcentralen och sin läkare eller förnya mediciner. Här i Stockholm går jag in på "Mina vårdkontakter" och begär tid eller recept. Det är mycket tidsbesparande både för personalen där och för mig.

    SvaraRadera