En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 12 augusti 2010

Skördedags

                          
Det är tur att fötterna minns hur det var när de egna barnen var små. Inte lyfta utan hasa fram på golvet och liksom skjuta undan sakerna som ligger där. Särskilt legobitar är osköna att trampa på.

Sondöttrarna är här på ett tvådagars besök utan sina föräldrar och dom har varit så duktiga hela dagen. Lite bus blev det vid läggdags innan dom till slut la ner sina söta huvuden på kuddarna och somnade. Så får vi se om det går bra hela natten utan att hemlängtan slår sina klor i dom.

Vi skördar fortfarande jordgubbar även om dom blir mindre i storlek för varje gång. Det blev glass och jordgubbar till efterrätt i afton, helt rätt gissat.


Potatislandet fick också påhälsning. Vi måste ju få lite potatis till den stekta laxen. I bakgrunden står vinbärsbuskarna och väntar på att få bli plockade. Det kanske är en lämplig sysselsättning i morgon. Vi får väl se om flickorna tycker att det kan vara något.
Äpplena är ännu inte klara, men det ser ut att bli en skaplig skörd, även om de två träden vi har är ganska små. Barnbarnen fick prova hur ett kart smakar, och det var inte gott tyckte dom.
En krusbär på stam har jag och det är mycket bär på den, och dom börjar få sin rätta färg, så nu dröjer det inte länge innan man kan smaka på dom.

Humlen är full av kottar. Det är en växt som verkligen  kan växa en över huvudet. Jag har fyra plantor, två som växer vid ladan, den här som växer på en stång och en vid veahuset. Den sistnämnda grävde jag bort i våras, trodde jag, men nu ser jag att det blivit någon rotbit kvar som tagit sig. Det blir till att gräva mer, för där har jag tänkt att björnbörsplantan ska klättra, den som jag flyttade i våras från kalljorden vid ladan.
Libbstickan är över två meter hög och blommar för fullt. Snart kommer jag att klippa ner den helt så att björnbärsbusken, som står mellan vattentunnan och libbstickan, får mer ljus och plats. I pallkragen har jag satt två gräslökslantor och några kryddväxter som jag köpt på Ica.

Sommar och varmt har vi haft i dag och det så ut att hålla i sig resten av veckan. Det är bra, då ska det snart vara dags att skörda det mesta det som är ätbart i trädgården. Några morötter drog vi upp i dag så att barnen fick prova på smaken av hemodlat. Dom är fortfarande små, morötterna alltså, så den fortsatta värmen är välkommen, nu när vi fått en hel del nederbörd.

Bonden har just slagit andraskörden och traktoräggen börjar poppa upp på lägdorna igen. Det är bråda tider för slikt folk. Traktorn var forfarande i gång när jag var ute med Cilla vid halv tio. Tur att man inte är bonde!

                       

12 kommentarer:

  1. Ja men är du inte det...??? Fritidsbonde? Du har ju både djur och odlingar....

    SvaraRadera
  2. Mysigt att få rå om barnbarnen sådär och att de får rå om dig. Sådana dagar blir minnen för livet. För alla.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja det är nog tur man inte är bonde, mycket slit. Räcker gott med den egna odlingen, men du har ju riktigt mycket att sköta om ser jag. Fast det är ju gott att ha i höst och saft till barnbarnen är ju ett måste.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så kul för barnen att få lov och plocka av dina bär. Jordgubbarna är slut hos oss,nu får man vänta ett helt långt år.
    Bönderna har brått nu, jag är nog glad att jag inte är bonde hur mysigt det än ser ut.
    Ha en skön dag Cici

    SvaraRadera
  5. Åh, jordgubbar fortfarande? Gott!
    :)

    SvaraRadera
  6. Vilken trädgård. Lyckliga dina barnbarn och stickelbär på stam. Det har jag aldrig sett.

    SvaraRadera
  7. Inger, jag vet inte om jag skulle kalla det odlingar, precis. Inget katastrofalt skulle inträffa om skörden uteblev, och djuren är mera av nöjestypen.

    SvaraRadera
  8. Imse, dom har varit så snälla och duktiga hela tiden. Det är bäst att man passar på att kramas och kela med dom nu, för snart har dom blivit för stora för sånt.

    SvaraRadera
  9. Tant Björn, saft är nog det lilla jag gör. Barnens föräldrar är inte så förtjusta i att barnen dricker sötade drycker, i alla fall inte när dom är så här små. Men bär och morötter är godkänt.

    SvaraRadera
  10. Monkan, jordgubbssäsongen går nog mot sitt slut här också, bären blir allt mindre i storlek, men ett tag till kan vi plocka, senast i dag.

    SvaraRadera
  11. Tigris P, jag önskar att jag kunde skicka ett smakprov, för norrländska jordgubbar är otroligt söta i smaken.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, uppstammad krusbär finns säkert att köpa i era trakter också. Jag har stammat upp en rödvinbärsbuske själv av en vildsådd telning. Det funkar det med.

    SvaraRadera