En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 augusti 2010

Tävlingsnerver

 
Jag hamnade framför tv:n en stund nu ikväll. Det handlade om böneutropare i Turkiet. Dom tävlade i böneutrop. De olika moskéerna på lokal nivå skickade sina utropare att tävla mot varandra och så småningom  gick dom vidare till den stora finalen. 

En tävlande i den lokala uttagningen i Istanbul som inte vann blev putt och tänkte överklaga, men jag tror att han besinnade sig då han kom hem. 

Sen fick man följa istanbulrepresentanten, mötet med de medtävlande, och den stora finalen. Dom var tio stycken och jag blev så nervös så jag var tvungen att låtsas sitta med en sudoku och bara snegla på tv:n.

Gissa varför jag hellre går ut med hundarna än sitter framför tv:n när det är EM, VM och allt vad det är?

 

10 kommentarer:

  1. Det var ju Fångarna på fortet också. Läste att Patrik Sjöberg blev sur, han ansåg att ledningen var ojuste. SÅ han förlorade nog. Bättre med hundpromenad.

    SvaraRadera
  2. Människan förnekar sig inte. Djuren måste tycka att mänskligheten är galen, och tycker de det så har de helt rätt.
    Tävling i böneutrop. Man får rysningar!

    SvaraRadera
  3. Du är inte begåvad med riktiga tävlingsnerver och jag tror du klarar dig utan.
    Vi bodde intill en moske i Turkiet. Första 3 nätterna vaknade jag när första utropet kom klockan 5 på morgonen. 4:de natten och de övriga sov jag. Det blev antagligen en vana som hjärnan inte brydde sig om.
    Hade jag hund skulle den gärna få gå ut med mig istället för tv-tittandet, nu slötittar jag ibland och så blev det ikväll med Fångarna på Fortet. Där var det tävlingar må du tro.
    Spännande vad de små vovvarna kommer att hetta.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Fångarna på fortet, herregud varför sända det igen?? Igår var det som att åka tillbaka 10-15 år och då hade man ju inte större krav på underhållning, nu har man ju det...pinsamt.
    Minns i egypten, då vaknade jag varje morgon av dessa böneutropare, kan ju vakna bättre faktiskt... ;-)
    Håller med ovanstående, tror oxå du hellre tar en promenad än kollar på all sport tex pga tävlingsnerver.... ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. epsilon, det är en gåta att dom tar upp ett gammalt program som Fångarna. De flesta som tittar på tv i dag har sett och kan det här konceptet till leda.

    SvaraRadera
  6. conny, jag undrar om det förekommer att svenska präster tävlar i predikan?

    SvaraRadera
  7. Viola, under de 1½ år vi bodde ute på Saudis landsbygd vande jag mig att höra böneutroparen flera gånger om dagen, och precis som du vaknade jag i början av det tidiga utropet, men sen hörde man det inte. Däremot reagerade vi då dom bytte utropare och vi klagade över att den nya var sämre än den förra.

    SvaraRadera
  8. Böneutrop live? Jag trodde att det var inspelat och industriellt. Lite vanvördigt tycker jag det är ett brölande utan motstycke.

    SvaraRadera
  9. Malin, jag håller med till 100% vad gäller Fångarna.
    Böneutroparen kunde jag faktiskt sakna en smula när vi hade flyttat tillbaka till Sverige.

    SvaraRadera
  10. Ingabritt, där håller jag inte med dig. Det kan vara en väldig skillnad på melodi och framförande. Det finns säkert moskéer där det moderniserats och utropen är en inspelning, men i de muslimska länderna är det nog trots allt vanligast med levande utrop.

    SvaraRadera