En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 20 augusti 2010

Trädgårdsvandring

Hösten kryper allt närmare och vi har haft tre nätter som snuddat med frost. Som kallast var det natten till i går då vi hade 0,4 grader. När jag tittar ut nu ser jag att det börjar mulna på och då ska det väl bli mildare på nätterna. Gott om rönnbär är det, och det får man väl tolka som man vill. Själv anser jag att rönnbärsskörden inte pekar på varken det ena eller det andra utan bara visar vad som varit. Gott om humlor under blomningen, som var riklig.
Säfstaholmträdet ger skaplig skörd i år. Själva äpplena är mindre i storlek än dom på mitt andra äppelträd, Silva, och trädet är också spädare än Silva. Dom är planterade samtidigt och står ganska nära varandra.

Jag köpte två tomatplantor i början på sommaren och dom har vuxit bra. Men så fick dom ju gödsel från byns bonde också. Dom har stått utmed husets södervägg hela tiden, förutom då det målades där. Det är gott om tomater på bägge men dom kommer inte att hinna bli röda. Jag får väl lägga dom på ett fat i fönstret inomhus när kylan kommer, i alla fall några. Gröna tomater kan syltas.
Den här lilla pumpan är nog allt jag får av dom fina pumpaplantorna. Fina var dom tills vi for iväg på vår göteborgsresa och frosten slog till en natt. Dom överlevde men fick börja om från början och till det är sommaren för kort.

Smultronen mognar fortare än vi hinner plocka av dom. Jag har multronplantor lite här och var mest för barnbarnens skull. Det måste ju finnas något som dom får plocka bäst dom vill, och det vill dom ju.

Nu är tiden för höstfloxen att ta över i planteringarna. Jag har en rosa  och flera vita. Dom vita lyser så härligt i kvällsmörkret, nästan spöklikt.


Jag hade två likadana pelargoner av denna sort bredvid varandra vid entredörren. Den ena har blommat jättefint mest hela tiden, den andra har mer eller mindre dött. Jag har tagit in den för att se om den repar sig men det ser inte hoppfullt ut.

Det här är min frostindikator, balsaminerna. Dom är oerhört frostkänsliga, dom smälter som bara ner och då ser man tydligt att det har varit kallt över natten när man kommer ut på morgonen och dom ligger där i högar. Det gör inget för dom är världsmästare på att fröa av sig och nästa sommar får jag gå och dra upp småplantor som kommer på fel ställen. Deras frökapslar "exploderar" om man snuddar vid dom och fröna slungas vitt omkring.




11 kommentarer:

  1. tack för rundvandringen bland blommor o blader en soligt fin dag verkar det som. Jag fick en planta vita smultron av mamma för några år sedan. Idag växer de överallt, blir stora som jordgubbar och är otroligt söta o goda. Det är lite tjusningen också med trädgård, att gå och plocka lite som man vill.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Blommor, bär och grönsaker verkar trivas otroligt bra hos dig under din omsorg. Här har inte tomaterna blivit så himla många däremot gurkan verkar trivas.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tant Björn, vädret har varit svalt och vackert på sistone, men i dag regnare det lite och är disigt, men inte alltför kallt.
    Vita smultron har jag aldrig hört talas om, det vore kanske något att införa i trädgården.

    SvaraRadera
  4. Tigris P, bra att du trivdes.

    SvaraRadera
  5. Malin, omsorgen har haft stora brister i sommar, kanske mest beroende på att värmen medförde så mycket bitande insekter.

    SvaraRadera
  6. Avlångt land vi har. Här nere i Närke har det inte varit under 10 grader. Åskvärmen är bortblåst nu tack och lov, nu vill vi ha torrare luft.Fantastisk blomprakt du har. så fint_

    SvaraRadera
  7. Epsilon, Sverige är ett långt land det är helt sant. På gott och ont. Gott därför att det finns stora variationer inom många områden - ont därför att det är både besvärligt och dyrbart att färdas mellan de båda ändarna av landet.

    SvaraRadera
  8. Du kanske skulle låna en växthuslampa av mig till tomaterna. En 400 watts högtrycksnatriumlampa. Då kunde de stå inomhus och mogna.
    Fast det är klart, det skulle kanske bli lite väl dyra tomater. Strömmen är ju inte direkt gratis längre.

    SvaraRadera
  9. Mvg, tack snälla du för erbjudandet, men det blir nog, som du säger, dyra tomater. Jag har en gång i tiden fått smaka gröna tomater i sockerlag (jag vet att det låter äckligt) och det var jättegott. Ingen kunde gissa vad det var för råvara, man gissade på fikon och liknande. Passar alldeles utmärkt till glass. Jag ska leta reda på det receptet.

    SvaraRadera
  10. Så trevlig att få följa dej i din trädgård. Spännande.
    Ju gröna syltatde tomater är gott att ha till olika maträtter. Så fortsätt du med det.

    margareta

    SvaraRadera