En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 7 augusti 2010

Tur på tur

Här tar man hunden med sig och går för att möta son och sonson som tagit sig ett dopp, eller två, i Hundtjärn, och straxt efter att vi slagit följe träffar vi på ett helt gäng med dessa gula krabater. Alldeles vid sidan av stigen, nere i gräset.
Jag fick sonen till att ta av sig sin t-shirt och slå en knut på nederdelen, sen var det bara att fylla på men kantareller. Lite panik blev det när Cilla tydligen tyckte att det luktade gott och slängde sig ner mitt bland det gula och började rulla sig! Hon hade lite svårt och förstå att matte inte tyckte det var riktigt lämpligt.
     
Goda mackor blev det till lunchfilen, kan jag tala om. Vi orkade bara äta upp hälften av det vi plockat, resten finns i kylskåpet. Nu måste jag ut en sväng i värmen och leta efter flera gulingar. Risken finns ju att tipset når ut i byn, så först till kvarn gäller.

     

15 kommentarer:

  1. Mmm vad gott, jag ser fram emot våra kantarellturer, men först måste det komma lite mera blöta.

    SvaraRadera
  2. Du Cilla, bättre kantarellhundar än Lagotto kan man väl knappast hitta.
    Och det är aldrig för sent att lära gamla hundar...
    Och lätt som en plätt är det. Hundar tycker faktiskt om att lära sig nya saker.

    SvaraRadera
  3. Men grattis, det är ju så himla gott.

    SvaraRadera
  4. Monkan, hoppas att det kommer nederbörd i lagom mängd till er så att ni får den svamp ni önskar.

    SvaraRadera
  5. Mvg, det stämmer. Lagotton kallas ju ibland för tryffelhund, eftersom dom används i Italien för att söka efter tryffel. Nu finns det ju ingen tryffel i våra trakter tyvärr, men det skulle nog inte vara något problem med att lära henne söka kantarell om man ansträngde sig lite.

    SvaraRadera
  6. epsilon, det var verkligen gott och när man bara sprang på dom så där utan ansträngning blev det nästan ännu godare.

    SvaraRadera
  7. Ha, det var väl det jag kunde ana, att de används till att leta efter svamp.
    F-n vad sugen jag blir på kantareller förresten.

    SvaraRadera
  8. Hej Cici
    Nu blev jag sugen på kantareller.
    Nisse

    SvaraRadera
  9. Nisse, det blir till att ta svampkorgen i näven och ut och leta. Eller så köper man i närmsta affär, men det är ofta svamp från Polen som jag har förstått.

    SvaraRadera
  10. Ha,ha ... ja, hoppas det blir riktigt gult i skogarna nu och framåt!
    :)

    SvaraRadera
  11. Jaha då var det enda stället jag känner till i byn tömt på gulingar....tur att jag har ett ställe vid älven också!!!
    Kantareller är sååå gott.

    SvaraRadera
  12. Tigris, vi är nog många som hoppas på det.

    SvaraRadera
  13. Inger, jag har aldrig stött på kantareller utmed den stigen förut, jag har nog varit hemmablind. Gott var det och det räckte till många, så stora och fina som dom var.

    SvaraRadera
  14. Så dom är på G nu, då måste jag kolla "mitt ställe"......Kantareller är den godaste av svampar.

    SvaraRadera
  15. Eva, det finns många hemliga ställen i och i närheten av vår lilla by. Det känns så lyxigt att få plocka och gå raka vägen hem till stekpannan med denna fina råvara som är alldeles gratis.

    SvaraRadera