En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 15 september 2010

Hållplats och hälsa

Jag slår vad om att ingen som bor utanför vår by vet vad detta är.

Nej det är inte ett fågelbord.

Om bussen har med sig ett paket, eller fler, till båtfabriken (Sandström Innovation) så ställer chauffören paketet på marken vid denna stolpe och lägger följesedlar och mindre försändelser i lådan. För att inte papperna ska flyga iväg med vinden finns där ett gammalt strykjärn, av järn alltså, en tung pjäs som ingen blåst rår på. Fiffigt, va. Ingen behöver stå där och passa bussen, utan paketet tas om hand när det finns tid för det. Ibland kan det dröja många timmar, ibland står det kvar till dan därpå till och med. Jag har aldrig hört att det någonsin skulle ha försvunnit något. Jag hoppas att det är så, för det är i den sortens oområde jag vill bo. Där man kan ställa en sak utmed vägkanten och hämta igen det efter någon dag eller två.

I dag känner jag mig som en gammal gisten eka. Det gnisslar i alla leder och muskler. I går kväll överfölls jag av en förkylning. Inget annat var att vänta eftersom K varit förkyld i över en vecka. Trots det var det skönt att få sig en promenad med Cilla upp till Hundtjärn. Vädret var grått men inte särskilt kallt och när vi var  ute regnade det inte. Regnet kom senare och då kom det ganska mycket.


    












  

16 kommentarer:

  1. Fiffigt. Så borde det vara överallt, att man har respekt för andras saker. Här är till och med räven ute och rövar skor på nätterna :)

    SvaraRadera
  2. Det är i ett sånt samhälle jag oxå vill leva, där man inte låser dörren om du går ut en sväng, eller inte behöver låsa bilen när du stannar till vid lanthandeln. Där folk kan skilja på ditt och mitt. Underbart att ni har det så.
    Hoppas du mår bättre idag, kram

    SvaraRadera
  3. bilden nummer två ovanifrån räknat tycker jag är helt underbar...(ja jag har nu inte räknat med den översta bilden där det står 'byrackan'...)

    SvaraRadera
  4. Lite vilda västern över det hela. Är människor ärliga så kan man lösa mycket med enkla metoder. Förr i tiden var det inte många som låste dörren innan de gick och lade sig.
    Jag har fått samma bil stulen två gånger på min egen tomt. Och då var den låst.
    Man får ju inte sätta upp övervakningskameror hur som helst heller. (har kollat)

    SvaraRadera
  5. Marianne, så gör aldrig rävarna i Norrlångträsk.

    SvaraRadera
  6. Malin, jag är glad så länge det funkar på det viset här. Kanske den sista utposten?
    Tack, jag mår ganska bra i dag.

    SvaraRadera
  7. Marianne J, roligt att du tycker om den bilden. Jag har fotat där flera gånger förut men tycker att höstfärgerna passar bra ihop men den gamla båten.

    SvaraRadera
  8. conny, en av anledningarna till att vi valde att flytta från Stockholm en gång i tiden, var just livskvaliteten här. Min mamma hade inbrott i sitt kedjehus i Skarpnäck flera gånger.

    SvaraRadera
  9. Vilken smart grej och vad härligt att det funkar. Att strykjärnet står kvar och inte åker in genom nåt fönster. Ni kanske inte behöver låsa cyklarna heller.

    SvaraRadera
  10. epsilon, jag tror inte att nån skulle komma på idén att låsa sin cykel! För det mesta tar jag med mig bilnycklarna in, men låser bilen gör jag sällan.

    SvaraRadera
  11. Åh, sånt gillar jag! Fiffiga lösningar och att ingen förstör! Blir glad av att läsa ju!

    Tack för din kommentar! Ja, jag har kommit till insikt och accepterar att jag blev sjuk. Det var först då det vände kan jag säga, att jag fattade att jag behövde förändra saker o ting och ta emot hjälp. Har också förstått att det är ganska vanligt att må som jag gör. Fast många väljer att inte berätta. Det känns kanske lite skämmigt.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Cina, jag tror att många skulle må mycket bättre om dom kunde prata om hur dom mår, men jag förstår också att det kan vara mycket svårt. Man ska ju alltid vara så stark och duktig och klara sig själv.

    SvaraRadera
  13. Inger, tack. Det är stor åtgång på näsdukar just nu kan jag meddela, men det är ju bra för pappersindustrin. Alltid gör man någon glad.

    SvaraRadera
  14. Kära Cici! Tack snälla du för din kommentar på mitt inlägg idag! Jag trodde nog att ingen skulle våga på att kommentera. Bra gjort! För nog är det inte svårt att rösta! Allra helst när man är äldre, så vet man ju vad som är viktigt här i livet. Vallöften är valfläsk, sa man förr i tiden, inget att lyssna eller tro på. Och röstar man inte, gnäller man inte, tycker jag. Må så gott!
    Hulda

    SvaraRadera
  15. Hulda, då är vi i alla fall två som går till urnorna på söndag. Skämt åsido, så tror jag att det blir många som röstar i år, inte minst förtidsröstar. Sen blir det spännande att se vilket resultatet blir.

    SvaraRadera