En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 17 september 2010

Modiga kvinnor och idiotiska

   
I dessa valtider tittar jag på ett nyhetsinslag om det kommande valet i Afghanistan.
 Där är det fler kvinnor än någonsin som ställer upp. Dessa modiga kvinnor som med risk för sina liv reser runt i landet och pratar inför kvinnor som sitter där i sina burkor. De anser att på lång sikt är det värt risken, dom är redo att offra sig för att ge kvinnorna i Afghanistan bättre villkor.
Jag tycker att dom är värda allas vår respekt och stöd. Jag beundrar dom oerhört för modet och uppoffringarna. Men när jag försöker hitta något om dom på nättidningarna letar jag förgäves, det är tydligen inte säljande.

Det är däremot tydligen det här:
Fånge, inte bakom sin burka, men bakom sin byst.
  
Jag bara undrar, vad är det för fel på människorna i västvärlden? 


20 kommentarer:

  1. Du har så rätt Cici. Jag högaktar dessa kvinnor som kämpar för sina undertryckta systrar, trots vidriga förhållanden.
    Man undrar varifrån synen på kvinnan kommer i länder som Afganistan. Många kvinnor i västvärlden har konstiga ideal. Idealet för dessa kvinnor verkar vara ett snyggt fodral, och ett tomt innehåll.
    En konstig värld. I öst ska kvinnorna vara påpälsade så att inte ens nästippen syns. Och i väst ska de helst inte ha en tråd på kroppen.

    SvaraRadera
  2. De är verkligen modiga. och de kommer ju knappast att bli hjälpta om alla soldater tas från Afgahnistan för tidigt. Talibanerna kommer att göra allt för att föra landet tillbaka till stenåldern. Sen blir man ju såå trött - man skulle vilja ruska in lite vett i skallen på de där avklädda.

    SvaraRadera
  3. jag tycker för min del att man inte kan kategorisera människor på det sättet - 'modiga' respektiva 'idiotiska'... (f'låt!) (jag tycker det kunde vara intressant att ta del av dessa människors innersta tankar...)

    SvaraRadera
  4. Jag tar hellre på mig burkan än dom där brösten.
    Stackars kvinnor som inte får visa sig.
    Dom är säkert både vackra å inteligenta.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte heller, större bröst, hemska onaturliga plutiga läppar, allt för "skönhet". Men för vem är denna s.k skönhet, vem tilltalas av den?? Dom själva? En liten klick intelligensbefriade brats på stureplan? Knappast en tjej som dom sen tar med hem till mamma och pappa, utan dom duger nog bara till en sak... sorgligt men sant. Fast det inser dom inte själva...

    SvaraRadera
  6. På tal om det "innersta". Nog måste man väl ha en snedvriden syn på livet, om man väljer att pumpa upp sin byst till proportioner som inte stämmer överens med den övriga kroppen. Jag har svårt att förstå att nån tycker det ser snyggt ut. Det ser onaturligt ut, och säger en del om innehållet i den översta kroppsdelen.

    SvaraRadera
  7. conny, konstigt är det med dessa uppumpade kroppsdelar. Dessutom är skinkorna nästa del som ska fyllas ut. Ja. herre je, förstorade läppar, byst och rumpa, dessutom bortopererade nedre revben, vilken moral har läkarna som utför detta? Nog finns det jobb på andra ställen för dom. I U-länderna kanske. Men det ger inget klirr i kassan förstås. När blev det så här konstigt?!
    Jag hör att det går våldsamt till i Afghanistan i dag med många våldsdåd från talibanernas sida. Dom skulle säkert behöva skickliga kirurger där.

    SvaraRadera
  8. epsilon, precis så. Egentligen ska man inte slösa någon energi på de levande barbiedockorna, frågan är väl bara om det är deras eget val?

    SvaraRadera
  9. Marianne J, jag kategoriserar bara dessa två slags kvinnor, inga andra. Var de kvinnliga politikerna i Afghanistan hämtar sitt mod ifrån skulle var mycket intressant att få veta. Att dom inte tänker på sitt eget väl och ve är dock säkert.
    Bystdrottningarnas tankar har framkommit åtskilliga gånger på tv och i tidningar, och jag tycker inte att dom förtjänar någon som helst respekt.

    SvaraRadera
  10. StickMamman, efter att ha bott i Saudi så har jag sett hur vackra kvinnorna där är under slöjan (som dom tar av sig när flyget landar i mer liberala länder), och det är säkert samma i Afghanistan. Intelligensen är det säkert inget fel på.

    SvaraRadera
  11. Malin, man tycker mest synd om dom och inte är det det minsta vackert heller.

    SvaraRadera
  12. - dom är ju trots allt människor - det finns många olika slags människor - det är ju ngt som är visst och sant - vad jag har kunnat förstå - om jag hade varit psykolog! - psykoterapeut! - nu är jag ej det! - men om?! - jag skulle gärna ha velat vara det i mitt liv! - nu blev jag ju - som kanske bekant - vare sej det ena eller det andra av dessa fina yrken - men din dotter cici har visst blivit det! - psykolog! - i stället blev jag korrespondent - och även under ett halvår telexoperatris samt under något halvår dir sekr - under 20 år - och - därefter - spårvagnsförare under sjutton år - varav det sista året såsom sjukskriven - ps: cici - du får gärna ta bort detta jag just skrivit - jag tar inte illa upp!

    SvaraRadera
  13. Marianne J, visst är dom människor, men jag har i alla fall fördomar när det gäller en person som lägger ut en förmögenhet för att vanställa sig så.
    (Det är en av mina söner som är psykoterapeut inte dottern.)
    Du har haft flera intressanta arbeten och var säkert duktig i det du gjorde. Jag vet ju att du är duktig med tyska språket och har tyska som ett andraspråk, kanske till och med första ibland.

    SvaraRadera
  14. tack cici för ditt svar - du är psykolog - även om du inte har en formell utbildning som sådan - det var väl ett bra betyg jag nu gav dej!

    SvaraRadera
  15. Marianne J, den eventuella kompetens jag har på det området har jag skaffat mig genom mina 20 år i äldreomsorgen, och ditt betyg får mig nästan att rodna av stolthet. Ha det bra!

    SvaraRadera
  16. Ja, du ... det är två helt skilda världar ... man kan bli tom inne i det som kallas huvud om man får allt man pekar på!
    :)

    SvaraRadera
  17. Tigris P, jakten på det perfekta leder ofta till överdrifter och bidrar nog inte så mycket till klokskap.

    SvaraRadera
  18. Det där uppumpade "modet" är obegripligt. I alla fall för en karl.

    SvaraRadera
  19. Gubben, tänk att aldrig få sova på mage! Det är nog bara en inre krets som begriper vitsen med aballongerna. Dom kanske vill lyfta mot högre höjder?

    SvaraRadera
  20. Vidhåller att vissa har otur när dom tänker...

    SvaraRadera