En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 29 september 2010

Pedagog


Nej det vill sig inte i kväll. Jag hade en massa, i alla fall flera, vackra höstbilder men tekniken är inte med mig. Den första bilden överfördes som vanligt, men sen var det stopp. Har märkt att det har varit trögt med att få fram bilder på andras bloggar och nu hoppas jag att det inte är min dator som krånglar utan att felet är mera allmänt.

Sonsonen Leo har rest hem till Lycksele med sin pappa och nu är vi bara tre tråkiga vuxna här i stugan. Förutom fem galna valpar och deras mamma då förstås. Jag försökte filma eftermiddagens valprastning, men det är inte lätt. Dom springer åt olika håll allihop och man kan lätt bli sjösjuk när man tittar på filmen. Är ni villiga att ta den risken så finns den att beskåda på Cillas blogg.

Sonsonen Leo tre år, är en riktig pedagog. I dag när vi åt lunch talar han om för mig vad mjölk heter på ryska samtidigt som han tar sig en klunk av detsamma.
Håller vi på med hundarna kan han säga vad hund heter, dricker vi te får jag det ryska ordet för det. Jag vet att jag för länge sen har sagt till honom hur bra det skulle vara om han lärde mig dom ryska ord han efterhand lärde sig, men jag hade nog inte förväntat mig att han som ändå är så liten skulle komma ihåg det. För övrigt pratar han en mycket ren och tydlig svenska. Det måste vara roligt för hans mormor och morfar att deras enda barnbarn verkar ha så lätt att lära sig kommunisera med dom.

Synd bara att deras farmor har så kort minne så att hon glömmer de nya glosorna nästan direkt.




  
    

16 kommentarer:

  1. Hejsan

    Du det är även min dator eller blogg som är krånglig.......6 bilder som jag försökte ladda och ladda om igen...så något har väl skett med bloggen i dag....men nu är det bra igen

    SvaraRadera
  2. Vill bara säga hej och tala om att jag lever.
    Jag har installerat ny dator och det kommer nog snart något inlägg.
    Du har det trevligt med barnbarn och hundar - precis som livet ska vara. Datatrubbel skall det inte vara - hoppas det löser sig.
    Min nya dator sköter sig, det gäller bara att finna alla finesser.
    Ha det bra och kram frå,
    Viola

    SvaraRadera
  3. Vad synd att datorn krånglar, jag tycker dina naturbilder är underbara.
    Vad söt han är lilla barnbarnet, förstår att du njuter när han är på besök.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Vad är det med datorerna..? Min är segare än kola.
    Vilken söt språkbegåvning, passa på att lära dig lite ryska du också!!!

    SvaraRadera
  5. Vilken söt liten kille, vilka fina ögon, de kommer flickorna att drunkna i så småningom.
    Duktig verkar han vara också, ryska är väl inte så enkelt. Tur att ni två kan kommunicera på svenska..

    SvaraRadera
  6. I går kväll var datorn här riktig trög. Provade dra ut routern ett tag, blev bättre men... Kanske mycket trafik på vårt nät igår???

    SvaraRadera
  7. Han kanske blir språklärare? Vad gäller bilder: själva sättet man hämtar bilder från sin dator med är delvis borta, jag kommer bara åt några bilder så hade jag inte funktionen mobil-mejl-blogg-överföring så ... skulle jag sura jysr´t nu!
    :)

    SvaraRadera
  8. Nu verkar det funka igen. Det måste ha varit något trubbel längre bort (högre upp?) i funktionerna.

    SvaraRadera
  9. Viola, så trevligt att du snart är igång igen!
    Full rulle är det emellanåt i denna stuga, så det gäller att ta tillvara de stilla stunderna, alltså, när småkorvarna sover.

    SvaraRadera
  10. Malin, det är en söt herre med mycket fantasi och uppfinningsrikedom. Vi har tur att han och hans far tycker om att komma och hälsa på oss när mamma N jobbar helger och nätter eller är bortrest på utbildning. Dom bor ju ändå ett par timmars bilresa bort.

    SvaraRadera
  11. Inger, jag försöker men jag är inte lika språkbegåvad som Leo. Men han får ju höra ryska varenda dag eftersom sonen och sambon pratar det sinsemellan för det mesta.

    SvaraRadera
  12. Tant Björn, han flirtar redan med flickorna han möter, helst om dom är lite äldre.

    SvaraRadera
  13. Mats och Skånegrabben, felet är förhoppningsvis åtgärdat nu.

    SvaraRadera
  14. Tigris P, hoppas att det funkar för dej också nu att hämta bilder.

    SvaraRadera
  15. Du kanske kan göra små bilder och skriva ordet under som det ska uttalas?
    Gino pratar ingen italienska annat än några hemska ramsor, lite synd att han inte fick med sej det "gratis". Men det var ingen som tänkte så när han var liten tråkigt nog.

    SvaraRadera
  16. Marianne, det skulle ju vara en ide förstås. Rita tycker ju barnen är kul, och sen får jag införskaffa lite extra kylskåpsmagneter så att vi kan sätta upp lapparna.
    Nej jag kan tänka att Gino gärna hade velat få italienskan på köpet. Det är ju helt annorlunda när man ska lära sig ett språk som vuxen.

    SvaraRadera