En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 18 oktober 2010

Äppelplockning i snö

Det blev en lite rumphuggen höst. Äpplena satt kvar på ett av äppelträdet. Dom plockade jag ner i går. Jag har ätit flera av dom och dom är kanske lite mjöliga men annars smakar dom bra. Dom får nog bli mos och en äppelpaj i morgon. Då behöver vi lite bjudmat, för det kommer en familj och ska titta på valparna som är kvar.
Kanske kommer en av dom att bli en Robertsforsbo vad det lider.

Jag hade mycket ogjort i trädgården på grund av valparna (det gäller att  hitta på ursäkter), men i förra veckan gjorde jag en snabbrazzia och klippte ner blomstänglar och la i högar som var tänkta att köras bort. Men så kom snön och la ett täcke över det hela. Nu verkar det trots allt som om det finns möjligheter att städa upp förödelsen bara men är snabb. Snön har i det närmaste tinat bort och det hörs som att vi ska ha plussgrader de närmaste dagarna framöver.
  
Mycket krattning återstår, nästan allt skulle jag vilja påstå. Det jag förut hade krattat ihop i högar har valparna spridit ut igen. Nåja dom måste ju få roa sig.
Trädgårdsmöblerna, som som inte stod under tak är dock bortplockade för säsongen, de stora krukorna flyttade men inte tömda, hammocken står numera i ladan.

I morgon ska jag försöka att följa med badtanterna till vattengympan, det har varit ett par veckors uppehåll nu på grund av valparna (igen!), men nu när det bara är två kvar ska väl K klara av att hålla ordning på dom.

     
    

14 kommentarer:

  1. Hej Cici, hoppas valparna får fina hem.
    Har ni fortfarande snö kvar?
    I morgon ska jag också ut och plocka ner äpplen, i år är det inte så många och de flesta är angripna suck
    Du får ha det så bra
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Och vad ska du göra när alla småttingar flyttat ut och snön täckt alla dåliga samveten? Bara bada går ju inte an :D

    SvaraRadera
  3. Du har ju kunnat "skylla" på valparna du...men vad ska en annan skylla på när inte ens hälften blir gjort??????

    SvaraRadera
  4. Uschajedanmej, snö! Det ska komma till oss i morgon, fy bubblan. Och jag har heller inte krattat löv, och jag gillar det ändå... blir så fint efteråt. Sen är det bara en kruka som ska tömmas och några buxbomsplantor som ska få sitt vinterviste i en lövhög, sen är vår trädgård redo för vintersömn.
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Att ha ett gäng glada valpar i huset är inte att leka med! Vi har haft två kullar strävhårig vorsteh. Så fantastiskt härligt, men otroligt krävande samtidigt.
    Och det där med höststädning i trädgården - jag hoppar helst över det. Många fröställningar är så vackra mot snön. Och löven blir till näring i rabatter och gräsmatta.
    På våren är det mycket roligare att städa bort allt visset när det byts mot skir grönska :-)

    SvaraRadera
  6. Monkan, jag gör verkligen mitt bästa för att hitta lämpliga hem till valparn, men det är inte alltid man lyckas för det.

    SvaraRadera
  7. Bubben, jag kanske ska sätta mig framför braskaminen med en strumstickning eller en god bok. och så finns det ju två hundar kvar ihuset som behöver sitt. För att inte tala om gubben, min alltså.

    SvaraRadera
  8. Inger, skyll på skrivklådan!

    SvaraRadera
  9. Hulda, det känns rätt bra när man städat klart inför vintern.

    SvaraRadera
  10. Beppan, det är just för att slippa så mcket arbete på våren som jag ville ha färdigstädat nu på hösten. På våren är det så mycket ändå som ska göras och allt händer på så kort tid.

    SvaraRadera
  11. Det ska bli snö här inatt. Herrn lämnade in bilen för vinterdäck i morse. Vi åker till Stockholm tidigt i morron bitti. Vi måste ha 4 nya däck. Tänk att varje gång bilen kostar extra med pengar så frågar jag mig varför vi har bil. Vi bor i centrum av en stor stad och tåg går ju (inte alltid) nästan till alla platser. Bekvämlighet - var ordet.
    Så här på hösten saknar jag inte trädgården.
    Vattengympa är härligt. Jag går två gånger i veckan. Vad tomt det blir efter valparna, kanske lite skönt också. Hur var det skall ni behålla en av dem?
    Ha det så bra i snöslasket, för det lär det bli.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Som vanligt ligger jag en månad efter i planeringen, men jag hoppas på barmark här även i helgen. DÅ ska jag ta tag i trädgården. Och vinterdäcken.

    SvaraRadera
  13. Viola, att ha bil är en bekvämlighetssak för en del, men bor man som vi gör är det ett måste. Däremot måste man inte ha tre bilar på två personer så som situationen är i det här hushållet. Frågan är bara vilken eller vilka bilar som ska bort.
    Vattengympa är toppen, särskilt när man är några som samåker. Det blir svårare att smita undan då.
    Visst blir det tomt när valparna far men också lite skönt. Vi har ju två vuxna hundar kvar.

    SvaraRadera
  14. Marianne, om det är fint höstväder är det faktiskt riktigt skönt att jobba i trädgården. Hann ta bort ett par högar i dag, men det blir lite okoncentrerat när man samtidigt ska hålla ögonen på tre valpar.

    SvaraRadera