En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdagen den 14:e oktober 2010

Vintern har anlänt och Melodie har gett sig iväg

Det var knappast ett leende som spred sig i mitt ansikte i morse när jag tittade ut, snarare en ful grimas. Det hade kommit säkert femton centimeter snö under natten och det blåste och snöade för fullt. Plogbilen har kört två gånger genom byn men det var lite senare på morgonen den kom. Det var flera av dom som började sitt arbete på båtfabriken halv sju som kom försiktigt körande bra mycket senare.
Trots att det blev mildare frammåt dagen blev det aldrig så pass varmt att snön smälte bort och när vädret lite senare klarnade upp och blev kyligare blev det isigt på vägarna.

Det var meningen att Musette skulle hämtas av sin matte i dag, men det blev uppskjutet på grund av väglaget. Däremot kom ungdomarna från Robertfors försiktigt körande på sina sommardäck och hämtade Melodie. Nu hoppas jag bara att dom tar det väldigt försiktigt på vägen hem. Dom lovade sms:a när dom var hemma så jag väntar på det.
Lycka till Melodie! Jag hoppas att du kommer att trivas i din nya familj och att dom kommer att trivas med dig. Jag kommer säkert att drömma om dig i natt och säkert undra flera gånger i morgon var du är någonstans. En, två, tre, fyra... det saknas någon! Javisst ja, Melodie har ju flyttat och heter numera Hemi

  
               

10 kommentarer:

  1. Sååå vackert ni har i Fällfors/Skellefteå! Jag älskar vinter och snö och längtar! Kanske liiiite väl tidigt än men jag blir iaf avundsjuk.
    Lilla 'snöbollen' Melodie/Hemi får allt familjen hålla ögonen på så hon inte försvinner i drivorna! Men Robertsfors har väl inte snö än....

    SvaraRadera
  2. OJ vad mycket snö! Förstår att du suckade tungt i morse... Melodie kommer säker få det jättebra, tror nog du valt riktigt bra hem åt dina små.
    Sv. Vi försöker med "blue" så långt det går utan att det blir fånigt så några till får det nog i namnet men mest är det just bokstaven B så att vi lätt kan skilja kullarna åt i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Nej, inte snö redan! Väck med den!
    :)

    SvaraRadera
  4. Så mycket snö..precis som Gökboet gillar jag vinter men kanske inte redan - löv kvar på björkarna. Idag kylig nordan här i södra Närke.

    SvaraRadera
  5. Gökboet, det är vackert i Fällfors också, men i Norrlångträsk där jag bor är det förstås vackrast, (Fällfors är närmaste ort på väderkartan, 13 km härifrån).
    Jag har haft mailkontakt med Melodies matte i dag och dom verkar ha läget under kontroll. Däremot kollade jag aldrig hur snöläget var där.

    SvaraRadera
  6. Malin, det var bara att ta fram snöskyfflarna och börja skyffla den vita varan. Det värsta är egentligen att den första snön är tämligen blöt och det blir väldigt isigt överallt.
    Det blir säkert tjusiga namn till alla vovvarna!

    SvaraRadera
  7. Tigris P, har du någon hemlig formel?

    SvaraRadera
  8. epsilon, det är ganska normalt att vi får den första snön den här tiden. Det milda höstvädret har lurat oss lite bara. Det är ju inte mer än några dagar sen jag gick utomhus barfota i sandalerna. Men nu får det bli täckjacka. överdragsbyxor, stövlar, mössa och vantar.

    SvaraRadera
  9. Hej Cici
    Åtminstone här är det för tidigt med snö.
    Nisse

    SvaraRadera
  10. Nisse, nog kan det hända att vintern kommer rasande över er också rätt som det är.

    SvaraRadera