En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 13 oktober 2010

Ensam är inte stark

Livet står lite stilla just nu, trots att det är full rulle mest hela tiden. Det känns som om det är jag som är stilla och alla andra rör sig. Inte minst de fyrbenta. Jag får snällt hålla mig hemma, vilken jag inte har något emot, och hålla ett öga och öra på valparna.
  
I går var K till NUS (Norrlands Universitetssjukhus för de som inte vet), for tidigt och kom hem först vid middagstid. Dottern som just nu bor i Holgers kom över på eftermiddagen så att jag kunde gå en skogspromenad med de vuxna hundarna och då kände jag hur viktigt det är att komma hemifrån och få intryck från folk eller natur. Det kan inte vara nyttigt för någon att gå dag efter dag mellan fyra väggar.

 De jag i första hand tänker på är de gamla eller funktionshindrade, de som inte på egen hand kan komma sig hemifrån, de som får gå ensam hemma timme efter timme, dag ut och dag in, de som aldrig får komma ut och andas frisk luft, lyssna på fåglarna och få dagsljus i ögonen eller utbyta tankar och idéer med andra människor.

Är man inte sjuk förut så blir man det så småningom. Att gå för sig själv och älta sina tankar om och om igen är inte nytigt för någon. Till slut är man så egocentrerad att omvärlden slutar att betyda något.

Att det finns djurskyddslagar som värnar djuren är jättebra. Det vore ännu bättre om det fanns lagar som också tog tillvara de värnlösa människornas intresse. Nu tror nog många att äldreomsorgen ser till att göra det, men där finns det allt för lite personal och tid för annat än det mest nödvändiga. Det är det som är så konstigt, tycker jag, att när det kommer till omsorgen om de äldre och sjuka är plötslig alla kommuner så förskräckligt fattiga.

Något vi inte är fattiga på just nu är ved. Vi har så mycket som helst. Det var redan fullt i vedboden och på Holgersgården och nu ligger det tre stora travar på tomten. Det lär ligga massor av samma vara kvar ute på hygget. Det har blivit många arbetstimmar för K där ute och han är inte glad över hur det ser ut sen skogsbolagets inhyrda avverkningsfirma varit där och härjat. Aldrig mer kalhygge säger han.

Nu är det nog dags att dra på sig överdragsbyxorna och tjocka koftan så att jag är klar att lyfta ut valparna när dom vaknar om en stund. Det har varit minusgrader på morgonen och det kändes bra i morse när K och dottern for in till stan, att Volvon har fått på sig vinterdäcken för det ligger isfläckar lite här och var. 

Det blir en ensamdag i dag också. Dottern följde med K till stan i morse och tar hand om bilen när han tar bussen till Umeå. Hon blir kvar där och hämtar upp sin pappa när han kommer tillbaka med bussen i afton/kväll.

Nej, ensam är jag ju inte, jag har ju sju  glada vovvar som håller mig sällskap. 
I morgon lämnar de två första valparna sin födelseplats och får komma till sina nya hem. Det känns både roligt och lite ångestfyllt. Med hela mitt hjärta hoppas jag att vovvarna och deras nya ägare kommer att blir de allra bästa vänner för många år framöver.

Kojan uppe vid Hundtjärn får symbolisera att jag känner mig en smula sliten just nu, men att naturen och det vackra vädret snart får mig att piggna till.

15 kommentarer:

  1. Tänker på dig som känner dig ensam och liten just nu. Varm kram på dig!

    SvaraRadera
  2. what do you know about that? - du har väl aldrig varit ensam? - vad jag kan förstå... (f'låt cici - jag vill inte vara oartig - men nu är jag det visst ändå... du kan ju ta bort detta!)

    SvaraRadera
  3. Gökboet, alla behöver vi någon gång andras omtankar, tack för dina.

    SvaraRadera
  4. Marianne, du är rolig du! Hur vet du att jag aldrig har kännt mig ensam? Vilken människa har aldrig gjort det, skulle jag vilja veta. Jag påstår på inget vis att det är synd om mig. Icke! Men i mitt arbete mötte jag många äldre som aldrig kom sig ut, som aldrig fick besök kanske inte ens ett telefonsamtal. Så nog har jag mött ensamheten.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att många äldre har det ensamt,alla har ju inte barn i närheten heller.
    Personalen inom vården borde fördubblas.Och bli lite som förr,då fanns det mera tid med dom gamla.
    Sen finns det ju dagar då man själv kan känna sig ensam ibland.Å ibland är det skönt att vara ensam.

    SvaraRadera
  6. Tack fötr Ditt Svar Cici! Utvecklingen verkar gå framåt! Numera verkar det som om du tenderar att acceptera mej och min olikhet - ja rolig har jag inget emot att bli kallad - jag tycker iaf Cici att Din blogg är mycket läsvärd - vilket oxå Nisse gör reklam för - under Nisses Fantasier...

    SvaraRadera
  7. mats i träsket13 oktober 2010 18:54

    Jo cici så ser ett hygge ut. En tröst(kanske) är att det de lämnat i klenare dimensioner blir näring och mat till kommande skogar.

    SvaraRadera
  8. Mats, vackert blir det inte, men dom som jobbade gjorde ett slarvigt jobb på flera vis.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar "ensamheten" när den är självvald och tillfällig och så länge som jag kan röra mig fritt!!!
    Att vara bunden vid sin boning skulle inte vara angenämt alls!

    SvaraRadera
  10. Inger, jag är också något av en ensamvarg, men uppskattar besök mycket, spontana eller planerade.

    SvaraRadera
  11. Ibland sköljer ensmaheten över oss, fast vi kanske inte alltid vet varför. Man känner sig lite svag, låg. Hoppas du vaknar med ett leende idag!
    Äldrevården är fruktansvärd i Sverige, man får be till högre makter att man inte blir sjuk som gammal utan kan ta hand om sig själv.Hur vi kan strunta så i våra gamla är för mig omöjligt att förstå, vi kommer ju alla dit en vacker dag!
    Hoppas dom små knoddarna får det bra hos sina nya familjer!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Just nu är jag väldigt sällan ensam, då gubben väntar på operation.

    Kramar från mig <3

    SvaraRadera
  13. Malin, leendet på mina läppar stelnade när jag tog en titt genom fönstret och såg att det hade snöat en dicimeter och fortfarande snöade för fullt.
    Äldreomsorgen kan nog variera väldigt från kommun till kommun, det finns bra och det finns dåliga boende, men personalen gör nog allt dom kan för att de äldre ska må bra.

    SvaraRadera
  14. Pennelina, bra för dig att du får sällskap, bra för gubben om han slipper vänta länge på operation men tråkigt att operationen behövs överhuvudtaget.

    SvaraRadera