En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 5 oktober 2010

Jazz och grafen

Gå in och läs och lyssna: http://www.birgitlindberg.se/


Hon hyllades nyligen på jazzklubben Fasching i Stockholm, jazzpianisten Birgit Lindberg som mött många av de stora i branschen. Men hennes karriär är ovanlig. Efter att hon som 16-åring vunnit Aftontidningens jazztävling och senare blivit huspianist på Nalen i Stockholm spelade hon på 50-talet med en lång rad av tidens mest populära svenska artister - Lill-Babs, Siw Malmkvist, Ulla Sallert och många fler. Hon har mött storheter inom jazzen som Louis Armstrong, Arne Domnérus och Quincy Jones.


Därefter blev det familjeliv (hon föddde nio barn), och lärarjobb i Lycksele i mer än trettio år.
I och med att Birgit Lindberg mötte gitarristen Anders Färdal för sex år sen fann hon sin musikaliska tvillingsjäl och nu är hon mitt i en ny fas av sin jazzkarriär. Hon har skrivit ett fyrtiotal låtar, släppt 4 CD-skivor och spelar flitigt på jazzklubbar runt om i landet och även utanför landets gränser.


Av en händelse berättade Petra (Som Helen bor hos just nu) att sonen Wille skulle börja ta pianolektioner och att hon själv gick och tog nybörjarlektioner för att kunna hjälpa Wille. Som hastigast sa hon att hennes mamma var en av Sveriges mest spelade jazzpianister. Innan jag hann fråga mer om det kom det barn och valpar emellan och jag glömde det hela. Men sen i kväll när jag sitter framför tv:n och programledaren säger att dom har besök av en kvinnlig jazzpianist, var det något som klickad till.  Jajamen, det var Petras mamma Birgit Lindberg som medverkade i Go´kväll. Och som hon spelade!

Vilken kvinna, va!
(Foto och delar av texten har jag hämtat från olika artiklar på nätet).






NOBELPRIS I FYSIK
    
Nu kommer en nytt material som antagligen kommer att revolutionera den framtida tekniken och det låter väldigt spännande. Lägg GRAFEN på minnet!
Följande har jag  lånat från SvD:s nättidning:

Andre Geim och Konstantin Novoselov, verksamma vid University of Manchester i Storbritannien, får årets Nobelpris i fysik.

Grafen är det tunnaste materialet och samtidigt mycket starkt. Det leder elektricitet lika bra som koppar, men är så tunt att det nästan är helt genomskinligt. Samtidigt är det så tätt att inte ens den minsta gasatomen kan ta sig igenom.


Geim och Novoselov fick fram grafenet ur en bit grafit, samma ämne som finns i blyertspennor. De lyckades få fram en atomtunn flaga med hjälp av vanlig tejp och det visade sig att materialet var stabilt.


Grafen väntas spela en stor roll i framtiden, inte minst inom elektroniken. Grafentransistorer förväntas till exempel bli mycket snabbare än dagens transistorer, vilket kan ge ännu effektivare datorer. Grafen kan också göra plaster elektriskt ledande samt värmetåliga.


Eftersom grafen både släpper igenom ljus och leder ström lämpar sig materialet till att användas i exempelvis genomskinliga pekskärmar, ljuspaneler och kanske solceller. Materialets hållfasthet kan utnyttjas i nya superstarka material som samtidigt kan bli tunna och elastiska. Satelliter, flygplan och bilar skulle i framtiden kunna byggas med hjälp av de nya materialen.


 

12 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Det var intressant att höra talas om Birgit Lindberg. Tyvärr såg jag inte go´kväll.
    Materialet grafen som har gett dem Nobelpriset verkar bli helt revolutionerande i framtiden.
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt, vilken härlig kvinna! Det skulle varit kul att se, vilken cool mamma hon har Petra!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken kvinna! Aldrig hört talas om. Undrar om det varit så om hon varit man..

    SvaraRadera
  4. Nisse, kvinnorna har en viss förmåga att hamna i skuggan av männen, tyvärr.
    Det är verkligen ett spännande material som vi nog får höra mycket om i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Malin, hon har spelat in ett par skivor mycket njutbara skivor tillsammans med en gitarrist.

    SvaraRadera
  6. Tant Grön, det finns många duktiga kvinnor som vi aldrig hör talas om. Och många män som inte gjort så särskilt bra saker som man hör mycket talas om.

    SvaraRadera
  7. Såg henne, verkligen fantastisk. Nio barn - bara det är ju så fantastiskt. och sen ha energin att komma tillbaka på detta storartade sätt.

    SvaraRadera
  8. epsilon, dessutom gillar jag den typen av jazz hon spelar. I alla fall det jag har hört.

    SvaraRadera
  9. Birgit Lindberg, känner igen namnet. Roligt att hon kommer tillbaka efter så många år.
    Fysik är ett spännande ämne men lite svårt att ta till sig ibland. Grafen - de förklarade ju detta på TV och som säkert vi får höra mer om. Och du har verkligen tagit reda på och skrivit om detta. Jättebra.
    Ha det bra och ge vovvarna en klapp från mig.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. var har min kommentar tagit vägen, kan man undra....jag som ville "skryta" lite och säga att jag träffat henne och skrattat tillsammans med henne flera gånger....men så går det väl när man ska malla sig! En toppenkvinna är Birgit hur som helst!

    SvaraRadera
  11. Viola, för mig var hon obekant tills jag hörde en program på P1 för några veckor sedan. Där intervjuvades hon om sitt liv och hur hon och gitarristen Anders Färdal möttes.

    Vovvarna hälsar tillbaka!

    SvaraRadera
  12. Inger, så där gör mina kommentarer också ibland.
    Vad kul att du har träffat henne. Hittade just hennes hemsida där man kan lyssna på några spår.
    Jag ska lägga ut en länk dit på inlägget.

    SvaraRadera