En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 30 oktober 2010

Skryt

Först vill jag skryta med gårdagens soluppgång här i Norrlångträsk. Det är K som går morgonsvängen med de vuxna hundarna nere i backen. Innan han är hemma igen har han hämtat tidningen vid brevlådorna.
 Tittade man åt andra hållet, österut, såg man hur solen fick himmelen att stå i ljusan låga.
 Och solen hade kommit upp såpass att ljuset nådde trädtopparna åt Mullberget till.



När sen K kom in med tidningen hittade jag för en gångs skull en intressant artikel i sportdelen, en artikel som berättade att min yngre son skulle ut och resa snart. Det är tur att vi har Norran så att man får reda på vad barnen har för sig!


Martin Lindgren. Foto: Peter Sjödin.

Martin går för guld

Shimbukans Martin Lindgren har sedan tidigare två EM-guld i iaido. I november åker han till Paris för att ta sitt tredje.


Martin Lindgren kommer att göra sitt tionde EM i Paris. Första gången han var med i mästerskapet var 1996 och då blev det guld. Fyra år senare vann han mästerskapet igen. Dessutom har han två EM-silver på meritlistan. Och senaste gången han var med i EM var 2007 och då blev det brons.
– Då var jag inte lika vältränad som jag är nu. Jag känner mig i bättre form nu än på länge, säger Martin.
För snart två veckor sedan fick han ett bevis på det. Då tävlade Martin i Stockholm iaido open. Han gick obesegrad genom poolspelet och ställdes i finalen mot Matti Pajaujis – Pajaujis som Martin förlorade SM-finalen mot i våras. Den här gången vann Martin.
– Det kunde inte ha gått bättre. Även om det var på nationell nivå så var det en bra uppladdning inför EM, säger Martin.
England, Holland och Belgien är tre nationer som legat långt fram i iaidon i Europa. Men på senare år har flera öststatsländer kommit igång ordentligt.
– Konkurrensen har hårdnat och det kommer fler duktiga länder som tränar hårt. Det är väldigt öppet och små marginaler. Man vet aldrig hur det ska gå, säger Martin.
Tuffaste konkurrenten lär bli engelsmannen Andy Watson, som är regerande mästare och som vunnit EM tre år i rad.
– Han är svårslagen, men ingenting är omöjligt, säger Martin.
Martin kommer även att fightas för Sverige i lagtävlingen. Länderna tar ut tre deltagare med sammanlagt 10 Dan-grader. Tre individuella matcher avgör sedan vilket lag som vinner. Lagen talar inte om i förväg i vilken ordning de ställer upp, så deltagarna vet inte vem de möter i det andra laget. Därför kan det bli så att deltagare med olika graderingar ställs mot varandra.
– Joel Bergmark var med ifjol och besegrade en med högre gradering. Det blir genast nerver när man har pressen på sig med en högre gradering än sin motståndare, säger Martin.
Sveriges lag tog brons ifjol och Martin hoppas på ett minst lika bra resultat i år.
- Jag tror vi har goda chanser till att ta medalj, säger han.
Även Shimbukans Joel Bergmark kommer att åka till Paris.
– Joel har en bra chans att ta medalj. Det är andra året han är med i landslaget och han har vunnit SM två år i rad. Honom tror jag mycket på, säger Martin som även spikat sin egen målsättning.
– Jag vill komma hem med en guldmedalj, säger han.


(Jag ska inte berätta för någon att han för några veckor sen skar sig med svärdet så att han blev tvungen att fara på lassa och sy fem stygn!)



 

16 kommentarer:

  1. Usch ja. Man ska inte leka med knivar.

    SvaraRadera
  2. Då ska jag hålla tummarna så att han vinner....och inte skadar sig mera!

    SvaraRadera
  3. Hej Cici
    Vackra bilder vid soluppgången.
    Ha en bra söndag!
    Nisse

    SvaraRadera
  4. Oj, vad vackert ni har det där uppe! Skönt att alla bäbisar nu fått nya hem, det blev ingen som fick stanna alltså? Här är det full rulle nu och jag bävar för om vi inte hittar bra hem till dom små "änglarna" tills det är dags.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad fina bilder! Så klart du måste skryta om en sån sak.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Anonym, det är ju det jag har försökt att säga. Stora knivar inkl svärd ska placeras säkert med eggen bortvänd.

    SvaraRadera
  7. Inger, han är nog mera skärpt då än när han ska instuera nybörjare!

    SvaraRadera
  8. Nisse, Det blir effektfult när solen står så där lågt som den gör den här årstiden. Hoppas att också din helg varit bra.

    SvaraRadera
  9. Malin, nej vi får nöja oss med de två vuxna hundarna vi redan hade. Valpmarknaden förändras snabbt men vinter är väl kanske inte en bästa tiden för valpförsäljning. Här var det gott om valpar ett tag för att sen plötsligt bli tvärtom. Jag ska hålla tummarna för er!

    SvaraRadera
  10. Imse, det är nog fritt fram att skryta om naturen utan att någon tar illa upp. Och barnen kommer jag alltid att vara stolt över!

    SvaraRadera
  11. Jisses! Skar han tummen av sig när han skulle visa nybörjare hur man gör???
    Vi får innerligt hoppas att eleverna inte är alltför läraktiga.

    SvaraRadera
  12. Anonym, tvärtom, jag tror han, nybörjaren, lärde sig en riktigt nyttig läxa.

    SvaraRadera
  13. Spännande. Jag visste inte ens om att sporten fanns...
    Vilka vackra bilder!

    SvaraRadera
  14. Gubben, iaido tillhör väl inte de största sporterna, men om jag har förstått det rätt, är det frågan om koncentration och kroppskontroll. Ingen actionsport, alltså inga pengar, alltså får utövarna stå för de mesta kostnaderna själva. Kommer nog aldrig att bli en publikdragande sport, men är tydligen välgörande för dom som utöver den, frånsett skärsår då. Det var nog den första skadan sonen ådragit sig under alla år, och det är många, som han utövat iaido.

    SvaraRadera
  15. Använd gärna en bättre bild på Martin i stället. :)
    http://shimbukan.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/Martin-SIO-2010.jpg

    Mvh
    Peter (fotografen)

    SvaraRadera
  16. Tack för upplysningen fotograf Peter!

    SvaraRadera