En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 16 oktober 2010

Snö

Snön ligger kvar och visar inga tendenser på att vilja ge sig iväg. På vägarna är det blankis och i dag så har dom sandats. I alla fall på vissa ställen. Bilägarna har bråda tider med att kasta om däcken på bilarna. Vi blev allt bra lurade av det blida höstvädret och invaggades i falsk säkerhet om att vintern var långt borta. Men i dag har täckjackor, överdragsbyxor, mössor och vantar plockats fram ur förrådet och sommarkläderna får stoppas undan för den här gången.

Isen har börjat lägga sig lite försiktigt på Hundtjärnbäcken och jag hörde svanar som trumpetade borta vid Nördträsket i dag. Dom börjar nog få bråttom dom också.

Snön är inte tillräckligt kall utan fastnar i pälsen på hundarna. Cilla må ju vara, hon klarar av ganska mycket barlast, men lilla Helen hon blir ju som en snöklump hela hon. Henne får jag lyfta upp och krafsa bort så mycket det går. Men det ska mycket till för att hon ska klaga.

Några som heller inte klagade på snön var valparna, fastän det var första gången dom konfronterades med det där kalla vita. Full fart, hoppa och skutta, det var bara kul.
   


12 kommentarer:

  1. Himmel, så mycket snö! Nu är det nog dags att sätta på vinterdäcken på Gula faran snart också så man inte blir överraskad som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Haha, kan tänka mig att det är fullt ös på valparna, snön är väl säkert jättekul!
    Jaså, är hon hemma nu Helena, det måste vara skönt, nu är hon ju din på riktigt :-).
    Här är nästan brittsommar idag, tänk vad olika det är i samma land.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Marianne,till råga på allt ser den ut att stanna kvar. Sätt på vinterdäcken du, för ni kan nog få vinter förr än ni tror.

    SvaraRadera
  4. Malein, det hade varit mera rättvist om Sverige hade legat på andra ledden!

    Jo Helen har kommit hem ochhon har varit så tålmodig med valparna fastän dom slängt sig över henne, bitit och klängt. Men Petra har rätt till en kull till innan Helen är fem år. Hon är fyra nu. Alltså, två kullar från det man skriver på fodervärdsavtalet. Jag betraktar henne som min i vilket fall, ingen kan ju ta henne ifrån mig, men P kan ställa ut henne och para henne, vilket är inget som helst bekymmer för min del och P är en väldigt bra uppfödare att ha och göra med.

    SvaraRadera
  5. Hej

    OJ...snö redan? Här har alla löven inte ens ramlat av från träden...vissa är gröna som på sommaren....he he

    SvaraRadera
  6. Du vet att jag är sotis... Himla härliga bilder!

    SvaraRadera
  7. Skånegrabben, det är normaltid för vår vinterstart, men den första snön ligger sällan kvar nån längre tid. I dag har temperaturen legat över nollstrecket, just nu +5, så kanske har vi barmark innan kylan slår till igen.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, var så god och njut av bilderna. Det är alltid roligt om någon uppskattar det man lägger ut.

    SvaraRadera
  9. Men skärpning nu! Håll kvar snön däruppe ett tag till - jag har ju inte letat rätt på skyffeln än :D

    SvaraRadera
  10. Gubben, jag tror du kan vara lugn- ett tag till. Nu har vi haft plusgrader ett par dagar och nästan all snön har försvunnit. Men snart kommer det mera nederbörd har jag förstått. Frågan är i vilken form.

    SvaraRadera
  11. Jisses, vad snö ni fått. Hörde på radion att oktober är kallare en normalt. Norra skåne skulle kunna få liiite snö i morgon. Jag har svårt att tro det, men vi får se
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Monkan, snön är så gott som borttinad nu, men det är nog en helt normal oktober här, så vi får nog vara beredda på mer kyla och snö närsomhelst.

    SvaraRadera