En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 12 oktober 2010

Tidig morgon

Det blev tidig uppstigning i morse. Klockan var före fem och det var K som skulle iväg till NUS som var orsaken. När vi om ner i hallen hade valparn brutit sig ut ur kammarn. Trots en träskiva på 40 cm och ett kompostgaller! Nu gäller det att gnugga geniknölarna och överlista valparna till natten som kommer. Det märks att det är dags för de små busarna att komma till sina nya hem och få individuell uppfostran.
I går stuvade vi in valparna i två burar och fraktade in dom till stan. Det var en ljudlig resa, om jag så säger, fem valpar som turades om att tjuta i en halvtimme. När vi kom fram var dom ganska spaka, uttröttade av sig själva som dom var.
Besiktningen, vaccineringen och chipmärkningen gick som en dans. Registreringsbevisen hade jag lämnat in i förväg och veterinär Gertrud är en mycket rationell och bestämd dam. Det tog en kvart så var alla valparna klara. Utan anmärkning och med omdömet "en fin och väluppfödd kull".
Hemresan gick under tystnad från valparnas håll, vi kunde lyssna på radions nyheter hur bra som helst. Men jag undrar vad det där vaccinet innehåller, för med den energi valparna hade i går kväll borde man inte behöva elda i spisen för att få värme i stugan.

  
 
    

10 kommentarer:

  1. Det låter som om du har haft en händelserik och höggljudd morgon och förmiddag iaf åt ena hållet. Det är tur att valpar fort blir trötta :-)

    SvaraRadera
  2. Full fart i valpvärlden ser jag....trevligt och fint inlägg med härliga bilder.
    Tack för raderna hos mig och uppriktigt...de hjälpte mig över min bloggkris...så nu är jag pågång igen........."För bloggen i tiden" eller vad nu Ers Majestät skulle skrivit om han inte var dyslektiker...hm..
    Ha en fin vecka!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  3. Hahaha.. jag det är tufft att vara "småbarnsförälder" men så tomt det kommer att bli när de flyttar.

    SvaraRadera
  4. Å MAJ GADD.... kan mycket väl föreställa mig både konseren i bilen dit, utslagna hjältar sovande i bilen på väg hem och SEN, full rulle! Från 0-100 knyck är ju en baggis när livet just har börjat. Oh, jag kan riktigt känna den ganska speciella lukten av valp. Visst är den obeskrivbart härlig! Sniffa lite på dem från mig också.....

    SvaraRadera
  5. I min värld, jag rekommenderar hörselskydd till den som ska göra en liknanade resa. Det kan vara nog påfrestande med EN gaphals. Fem stycken gör det inte tystare, garanterat.

    SvaraRadera
  6. Peter, jag är glad att du fortsätter din speciella blogg med alla finurliga funderingar.

    SvaraRadera
  7. Tant Björn, kanske tur att inta alla far samma dag, vi tar det lite pö om pö. Men nog kommer det att kännas i hjärteroten.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, välkommen! Så fort jag hinner ska jag läsa flera inlägg på din blogg och kommentera. Har du hittat in till min hundblogg cilla-lagoton? Det är bara att klicka på byrackan högst upp till vänster.

    SvaraRadera
  9. Jag minns en gång för 100 år sen, då jag hade en kull med 12 boxervalpar och alla hade brutit sig ut en natt. Bajs överallt, djupt ner i springorna i vårt gamla trägolv, suck, vilket jobb...
    Förstår att det kommer bli skönt när dom flyttar, vi vet vad vi har framför oss.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Malin, i natt blev det stängd dörr, vilket dom inte tyckte var så kul. Full konsert och stökande och bökande vid dörren gjorde Cilla orolig, så vi fick stänga vår sovrumsdörr också. Det var bara att slå dövörat till och försöka somna om, vilket lyckades.

    Nog ska man vara entusiast för att vara hunduppfödare!

    SvaraRadera