En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 24 oktober 2010

Ung 80-åring

Lördagen var fylld av skiftande aktiviteter. Som vanligt var valparna ute och härjade på gården och inte utan en människas sällskap förstås, för vem vet vad sådana där små busfrön kan hitta på.

Mitt på dagen fick vi besök av en ung Umefamilj som var intresserade av valparna. K fick tillfälle att plocka fram alla leksaksbilarna som fanns i barnbarnens leksaksskåp för att roa och distrahera familjens 3-åring under tiden vi andra satt och diskuterade hundar över en kopp kaffe.

Lite senare på eftermiddagen lämnade vi dottern hemma som valpvakt och i sällskap med son och sonson gick vi över till grannen och svägerskan/fastern/vattengympakompisen Eva som fyllde 80 år. Det är svårt att hitta en yngre 80-åring och som ett bevis på det hade hon, antagligen av sina barn, fått en ny dator.

Köksbänkar och bord var fyllda av smörgåstårtor, tårtor, kakor och bullar och inne i stora rummet fanns det till Leos glädje flera karamellskålar.  Magarna blev fylld av alla godsakerna, men det bästa är förstås att få träffa släkten och utbyta ett och annat ord med dom. Trevligt och glatt var det.

Lite sena som vi är ibland passade vi på att lite i efterskott gratta Peter, Evas yngste son, våra barns kusin, som fyllt 40 nyligen. En pannlampa borde komma väl till pass till denne hängivne jägare som inte alla gånger kommer ihåg att dra sig hemmåt innan mörkret faller.

Yngste uppvaktare denna dag var Jonathan, ett av Evas barnbarnsbarn. Han ska förresten bli storebror snart.

Vackert väder har vi haft nästan hela helgen och det är inte mycket snö kvar på backen. Men det behöver vi inte vara ledsna för, det kommer nog snart mera.

I dag har huset varit fullt av barn och barnbarn och dessutom ytterligare en valpspekulant, så långtråkigt har vi inte behövt ha det. Nu väntar en ny vecka och då hoppas jag att vi får positiva besked från de trevliga människor som varit här och sett på valparna.


    

12 kommentarer:

  1. Full rulle där uppe hos er alltid verkar det som. Men det är kul att träffas.
    Jag håller med, 80-åringen ser inte ut som 80.
    Nu ska nattugglan gå och lägga sig
    god natt.
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg ni verkar ha haft! Tänk vilken dröm att få vara så "ung" och fräsch när man fyller 80, det är inte alla förunnat!
    Håller tummarna att valpköparna hör av sig och vill köpa en valp, det är verkligen stiltje på valpmarkanden just nu, alla sitter kvar med valpar. Kul, vi som har nio...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej

    ja som sagt....fullt ös har ni haft. Minns när vi hämtade vår lilla valp som i dag rä en stor glufsig busig knasboll---ha ha

    SvaraRadera
  4. Monkan, ibland är det totalt stiltje och sen plötsligt händer det en massa saker på en gång.

    SvaraRadera
  5. Malin, om man nu ändå ska bli gammal önskar jag att jag får vara pigg och frisk, annars kan det nog få vara. I alla fall säger jag det nu då jag är både pigg och frisk.

    Jag hoppas och tror att valparna snart är i sina nya hem, det händer en del även om det går långsamt. Den här årstiden är väl inte den optimala valpköpartiden precis. Men vi fick hem Cilla i december och det funkade det också.

    SvaraRadera
  6. Skånegrabben, valptiden är kort men intensiv. Kanske tur att dom fort blir vuxna.

    SvaraRadera
  7. Vad det låter trevligt och härligt! Pigg och frisk önskar jag ju verkligen få vara när jag närmar mig 80!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Härligt att få en ny dator i 80-årspresent, det kan man kalla en ung-i-sinnet-80-åring. Det kanske rentav blir en blogg också? Hälsa och gratulera från värmlänningarna =)

    SvaraRadera
  9. Cina, det är vad man önskar alla som uppnått denna aktningsvärda ålder.

    SvaraRadera
  10. Marianne, jag ska framföra hälsningen och höra om hon har tänkt tanken att starta en blogg. Undrar hur många 80-åriga bloggare det finns?

    SvaraRadera
  11. Härligt med ny dator på 80-årsdagen. Mobilt bredband på äldreboendet vill vi ha också när den dagen kommer. och du Cici har ju också en sjusärdeles energi tycks det.

    SvaraRadera
  12. epsilon, inte för att den dagen är så himla långt borta, men vem vet vad teknikens under har att bjuda på den dagen.
    Jag känner mig ganska dränerad på energi måste jag erkänna, men när barn och barnbarn kommer får man lite extra ork.

    SvaraRadera