En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 27 oktober 2010

Varför är det på detta viset?

Efter alla år med eget hushåll har jag kommit underfund med att jag har mina särskilda förhållningsregler när det gäller köksattiraljerna.
Knivarna är en sak: Dom ska sitta i springan mellan spisen och köksbänken och alltid med eggen vänd mot väggen, det är jätteviktigt. Nästan varje gång någon annan i familjen har använt någon av förskärarna sätts dom tillbaka med eggen vänd utåt så att jag måste lyfta upp den och vända den åt rätt håll.
Varför det är mitt håll som är det rätta kan jag däremot inte svara på, men jag kan bara inte stå ut med att ha dom åt fel håll.

Och den som vågar sätta fram en av dessa knivar på bordet får straxt veta att så gör man absolut inte. En bordskniv ska helst vara av den slöare sorten och i vilket fall som helst ska den vara liten.

I köksskåpen ska varje sort stå för sig och naturligtvis får inte temuggar med blå blommor stå blandat med dom rosa. Det för tillfället halvtomma skåpet visar precis hur  jag menar.

Det händer att K tömmer diskmaskinen och då slänger lägger ner besticken huller om buller i sina respektive fack. Så kan man ju inte göra! Gafflarna ska ligga på sida vända åt samma håll, skedarna likaså. Knivarna är ju som dom är och inte så mycket att göra åt.

Jag vet att det finns flera saker i hushållet som har sina speciella regler hur dom ska stå. ligga eller hänga. Enligt mig.

Varför är det på deta viset? Är det lättare att hålla koll och ordning, kanske. Det går fortare att hitta det man söker, man ser om något fattas, behöver diskas eller..?


   

23 kommentarer:

  1. Helt rätt Cicci! Hur skulle det annars se ut?
    Allt som inte är ordning är kaos sa en mycket klok arbetskamrat. Jag håller med.

    SvaraRadera
  2. Vem vågar hjälpa till i köket???

    SvaraRadera
  3. Hmmm, när jag vill ha saker iodrning på mitt sätt, säger gubben att jag har kontrollbehov! Kanske att det stämmer, men det erkänner jag aldrig, haha... Dessutom är han rätt kass på ordning... så det är klart att det ska vara på ditt vis, annars är det ju förmodligen ingen ordning.
    Hulda

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Besvärligt när omgivningen inte förstår vad som är bäst och mest praktiskt.

    SvaraRadera
  5. Huvudet på spiken Cici. Jag är ingen pedant, långt ifrån men det finns vissa saker som jag också vill ha förvarade på MITT sätt. Det bara är så.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, det är bra med kloka arbetskamrater.

    SvaraRadera
  7. Beppan, förvånansvärt många.

    SvaraRadera
  8. Hulda, det är kanske det som är problemet ibland, vems ordning det är som ska råda.

    SvaraRadera
  9. epsilon, ja, ibland kan man undra vem som har uppfostrat dom.

    SvaraRadera
  10. Marianne, ibland önskar jag att jag vore lite mer pedantisk. Tänk så lätt det skulle vara att hitta igen allting då.

    SvaraRadera
  11. Tror det är vanligt att den som tillbringar mest tid i köket (läs jag här hemma...)får sina egna "egenskaper" om hur saker och ting ska vara. sen får dom som är där mera sällan (läs maken...) faktiskt rätta sig efter det, hur svårt ska det vara ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Malin, du har naturligtvis helt rätt.

    SvaraRadera
  13. Du kanske är släkt med lövsalsfåglarna.
    sverigesradio.se/lövsalsfåglar...

    SvaraRadera
  14. Anonym, kanske det. I alla fall brukar jag slå en trudelutt då och då här inne. Stenar har jag samlat och pyntat med, däremot är det inte så aktuellt med skalbaggsvingar.

    SvaraRadera
  15. Klart som korvspad att du har rätt! Hushållerskan ska väl bestämma i sitt eget kök!

    SvaraRadera
  16. Inger, man kan ju tycka det.

    SvaraRadera
  17. Men visst blir man trött på sig själv ibland för att man inte orkar med annat än ordning och reda!

    SvaraRadera
  18. Hej Tantaluran! Jo så kan man känna och ändå är det svårt att släppa efter på de egna kraven och reglerna.

    SvaraRadera
  19. Det är som smörkniven i smörasken i kylen,det vill inte jag ändå så är den där.

    SvaraRadera
  20. Vaför? Sikken fråga :D
    Men HUR stod du ut med alla ouppfostrade valpar...

    I mitt garage gäller samma princip - min ordning gäller och efter att någon lånat plats så får jag ägna timmar ibland åt att sätta mejslar i rätt ordning etc etc. Suck!

    SvaraRadera
  21. Anonym, man kan nästan tro att du är någon ur min familj. Men jag låter smörkniven sticka ut genom det uppklippta hålet i locket. Väldigt praktiskt, enligt mitt sett att se det.

    SvaraRadera
  22. Gubben, jag rör aldrig så mycket som en sudd eller ett papper på makens kontor, oavsett hur rörigt det är. Då får jag skulden för allt han inte hittar det närmaste halvåret.

    SvaraRadera
  23. Gubben igen, valparna är som dom tio små negerpojkarna, dom försvinner en efter en och på söndag eftermiddag finns dom inte mer i detta hus. Om inte vädret sätter krokben för planerna.

    SvaraRadera