En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 24 november 2010

Adventsförberedelser

Det är lättare att komma sig upp ur sängen och ta med hundarna på morgonrastningen när solen satt himlen i brand. Det här är inte dagens morgon, det togs för ett par dagar sen. Tror jag. Dagarna har en viss förmåga att flyta ihop, men det var definitivt inte i dag för det var K som tog morgonrundan denna gråmulna dag.

Fördelen med gråmulna dagar är att det är lättare att komma igång med städ, tvätt och annat som är av nöden, så här inför advent. Så framför allt hallen har fått en ordentlig genomgång. Huvudbonader som är mera lämpliga som skydd mot för mycket sol förpassades till förrådet. Och där ute fann jag K:s vinterkeps som han efterlyst. Trasiga vantar, handskar och sockar hamnade i soppåsen. Det går faktiskt bara att stoppa sockar till en viss gräns sen måste man slänga dom.

Prylskålen på byrån tömdes och diskades och sen blev det hårdgallring av allt som hamnat där. Ovansidan av garderoben tömdes på allt som slängts upp där, mest väskor, och där var så mycket damm att jag blev tvungen hämta barnbarnens badrumspall och ställa den på en köksstol så jag kom åt att torka hela ytan.

Sen var det dags att ta ner sommargardinerna och byta till vinter dito. Mera julaktiga än så här är dom inte och jag tror att blommorna som stått där sen i somras gör sig bra som julblommor också.

De här blommorna har en lite egen historia. K fick en Anthurium "Red Love" av sin kusin för några år sen. Den trivdes inte alls i vårt vintervarma kök som säkert har ganska torr luft av allt eldande i kaminen, utan den började tappa bladen, en efter en. Efter ett tag såg den så eländig ut att jag tyckte det skulle vara pinsamt om kusinen kom och fick syn på den, så jag bar upp den på övervåningen.

Till slut var det bara ett litet blad kvar, men det satt som berget, så blomman fick stå där i söderfönstret bakom gardinen. Efter kanske ett halvår började den plötsligt få flera nya blad, och den växte och frodades, så till slut blev jag tvungen att dela den, för den rymdes inte i krukan. Jag tror det blev 12-15 nya krukväxter och jag gav barnen flera stycken. Tre stycken behöll  jag och dom blommar året runt, växer och står i och till våren får jag nog lov att dela dom igen.

Bäst som jag sitter här och skriver vid datorn så ropar dottern på mig. Hon har upptäckt en geting som satt sig vid lysröret ovanför köksbänken. Den var slö och ovillig att flytta på sig där den satt inklämd mellan röret och fästet men när jag tog en förskärare och petade på den började den flyga omkring. Eftersom jag är allergisk mot bi- och getingstick tog jag det försiktigt. Efter en mellanlandning på en kryddburk satte den sig tillslut på en tavelram och jag kunde slå ihjäl den. Den har antagligen följt med veden in i köket och piggnat till i värmen. Bäst att se upp när man ska plocka upp vedklabbarna hädanefter. Senast jag fick ett bistick svällde hela armen upp så att vätska började tränga fram genom huden. Jag har ingen större lust att ta reda på hur jag skulle reagera i dag för ett stick.  

Tvättmaskinen har varit igång hela dagen. Av någon anledning känns det som om jag behöver tvätta all smutstvätt bara för att jag ska vara borta några dagar och det inte är många plagg som behövs ta med för den resan. Dottern tycks känna likadant så nu har hon tömt sin tvättunna också. Oj så nytvättade vi ska vara när vi reser till Uppsala i helgen!

           
  

8 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Vilken vacker himmel!
    Ha en trevlig advent!
    Nisse

    SvaraRadera
  2. Nisse, jag önskar dig detsamma!

    SvaraRadera
  3. Oj vilken energi! Vore glad om jag hade hälften... Kul med den där blomman som inte gav upp!

    SvaraRadera
  4. Beppan, men så har jag tagit sats länge också. Nu är det bara att hoppas att det finns lite kvar i batterierna till i morgon så att övervåningen årminstone blir dammsuget.

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är som röjer så där! Skönt efteråt när det väl är gjort. Jag skulle verkligen behöva "ta tag" i hemmet men all min energi är som bortblåst... Idag så har jag dessutom ryggskott, kul- inte.

    Jag fick en sån växt, Red Love, av Magnus på alla hjärtans dag samma år som Benjamin föddes, den växer och frodas med blommar inte så mycket, just nu har den två små blommor, din står nog bättre än min ;-) (eller så har du "grönare" fingrar...)
    God morgon!

    SvaraRadera
  6. Jo. jo, de stickande rackarna har letat sig upp i byn också!!!!
    Lycka till i helgen!

    SvaraRadera
  7. Malin, jag kan nästan gissa vart din energi har gått åt! Det verkar dessutom som om en ryggskottsepedemi härjar här i landet. Jag säger bara: värme, värme och mera värme.
    När det gäller krukväxter så får mina blommor vara glada att dom får vatten nån gång emellanåt, ungefär på det planet ligger min skötsel. Det kanske är så att du ger dom för mycket gödsel? Det gynnar bladtillväxten, kanske på bekostnad av blomningen.

    SvaraRadera
  8. Inger, den som kom in till oss var tämligen stor, så jag funderar på om det var en drottning. Det är ju bara drottningarna som överlever vintern till nästa sommar. En bidrottning sticker ju inte men jag vet inte hur det är med getingdrottningar.

    SvaraRadera