En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 november 2010

"De fattiga i Lódz´" och "Som stilla vatten"

De fattiga i Lódz´ av Steve Sem-Sandberg.

Det här känns som en "måste"-bok, en bok som kommer att stå sig länge, en fruktansvärd bok. Det kanske var tur att jag läste den när jag hade valparna, då jag var så trött på kvällarna att jag bara orkade läsa kortare stycken åt gången.
Den handlar om gettot i den polska staden Lódz´ där judarna tvingades leva under det andra världskriget. Det är så bra skrivet att man nästan tycker att det är normalt att judarna fick leva under de omänskliga förhållanden som rådde där, att judarna själva till slut verkade tycka att det var normalt att tyskarna var övermänniskor som hade rätt att bestämma över dom. Att någon överhuvudtaget överlevde är mer än jag fattar.
Boken beskriver också hur tyskarna fick judarna själva att ta beslut om vilka som skulle deporteras, hur det fanns en viss överklass bland dom som länge levde gott på andras bekostnad.

Boken belönades med Augustpriset 2009 och har nominerats till Nordiska Rdets litteraturpris 2010.
Den är utgiven på Bonniers förlag och pocketupplagan jag köpte på Adlibris för 43 kr är på 660 sidor.




Som stilla vatten av Jennifer Lauck.

Jag har inte läst något av denna amerikanska författare förut men jag har förstått att detta är andra delen av hennes berättelse om sin uppväxt. Det går alldeles utmärkt att läsa den utan att ha läst den första delen, Blackbird. 

Jennifer, som tidigt blev föräldrarlös, växer upp hos släktingar skild från sin bror som hamnat hos andra familjemedlemmar. Hon lider väl ingen materiell nöd men ändå lite som en Askunge. Boken är välskriven och lagom lättläst, inte alltför amerikansk.

Jag har lånat boken av min syster i Stockholm när jag under mitt besök där plötsligt stod utan något att läsa. Hon fick ta "De fattiga..." och jag lånade denna.

Den är utgiven i pocket 2003 av MånPocket, prisgrupp E, och skrevs 2001.


Nu har jag plockat fram en gammal favorit ur bokhyllan, Kate Atkinsons "I museets dolda vrår" för att se om den är så bra som jag minns den. Det är tolv år sen jag läste den och mycket vatten har runnit under broarna sen dess.


  

2 kommentarer:

  1. Tusen tack! Det är alltid roligt att få Boktips.

    SvaraRadera
  2. Gökboet, det finns flera tips under fliken Böcker i Etikettspalten. Men det är mina högst personliga åsikter jag ger uttryck för och smaken kan ju vara mycket olika.

    SvaraRadera