En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 november 2010

Nordanvind och storkbesök


Det kanske är dags att ställa undan uteleksakerna för i år. Vintern verkar ha kommit för att stanna och i kväll är det snålblåst och snö från norr, inte alls särskilt behagligt. Häromdagen var jag ut till förrådet och letade reda på täckbyxorna, det är dags för dom nu, i alla fall när man ska ut på hundpromenader. Det är egentligen väldigt praktiska plagg, bara att dra ovanpå innebyxorna. Lätt att ta på, lätt att ta av.

Om exakt en månad har vi vintersolståndet och då är det åter dags att se fram emot ljusare tider, men just nu är dagarna väldigt korta och av någon anledning känns det som om det vore kväll fastän klockan bara är halv fyra på eftermiddagen. Dagarna är kort, men kvällarna långa.

Det blev en tur in till staden i dag för hundarna skulle vaccineras. Under tiden jag satt på veterinärmottagningen hann dottern ta en fika med en kompis och sen blev det några utsvävningar i några av Solbackens affärer, på vägen hem. Vad sägs om medicin till folk och fä, toalettring till toan i Holgers, nytt duschhandtag och tillhörande slang och glödlampor. Så nu klarar jag mig nog från shoppingfeber ett tag, i alla fall till nästa Uppsalaresa. Vilken sker i helgen.

Sen meddelades det i dag att byn fått en ny liten invånare. Grattis Fredrik och Malin till dottern!
           
På omvägar har jag också fått reda på att ytterligare en ny byinvånare av den mindre sorten är på gång. Men det var nog någon gång i början av nästa år. Det känns skojigt och nödvändigt att unga familjer flyttar in i byn och skaffar nya, små människor till världen. Vi får försöka se till att dom trivs i vår by och stannar här. Dom får gärna rekommendera andra unga att flytta hit.


 

14 kommentarer:

  1. Inte för att det är massor med snö här än men det är kallt som tusan! Hårda nordostliga vindar med inslag av snö, som med andra ord kommer horisontellt. Precis som det brukar här nere på Västkusten, med andra ord!
    Dags att shoppa "täckbyxor" för min del...

    Klart det kommer unga familjer som stannar i byn! Grannsämjan verkar vara på topp!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det härligt när nya små kommer till världen. Fick själv en syster-dotter-dotter för en dryg vecka sedan. En liten Wilma minsann!

    SvaraRadera
  3. Ja nu är det bara att pälsa på sig! Kung Bore har tagit greppet om vår del av världen. Minus 14 och lite snålblåst just nu hos mig. Det lockar inte till några längre eskapader utomhus. Skönt att sitta framför brasan.

    Och så detta mörker. Läste att vi har ca 5 timmars dagsljus f n. En promenad på lunchen för att tanka lite ljus och syre får det bli. Bäst att passa på...
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  4. Vad underbart med nya små människor i byn, vi pratade häromdagen maken och jag och vi sa båda att vi gäna skulle bo uppe hos er, i lugnet, nära naturen. Förstår inte varför det inte lockar flera men kanske lockar städerna mer?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Va kul med en ny liten världsmedborgare som hamnat i vår lilla by.

    SvaraRadera
  6. Gökboet, jag hör på radionyheterna i dag att det är hög tid att dra på täckbyxorna även i södra delen av landet.
    Med en befolkning på ca 100 personer är det ganska bra att det ändå finns ett 15-tal barn i varierande åldrar.

    SvaraRadera
  7. Gubben, då får jag gratulera till den lilla Wilman! Än så länge är det bara jag av mina syskon som har barnbarn, men på gubbens sida finns det en hel drös. Och vissa av dom är föräldrar i sin tur.

    SvaraRadera
  8. Beppan, en lunchpromenad borde prioriteras av alla så att man får lite dagsljus i ögonen. Temperaturen är något mildare i dag men av solen syns inte ett spår.

    SvaraRadera
  9. Malin, ni är så välkomna upp till oss, se bara till att ta långkalsongerna på er.

    SvaraRadera
  10. Inger, nu börjar det vara några stycken av den där yngre sorten. Och flera kommer det nog.

    SvaraRadera
  11. Bebisar och valpar. Ni förökar er där uppe ser jag. Mina täckbyxor har varit på benen ett bra tag vid hundpromenaderna. Jag avskyr att frysa.

    SvaraRadera
  12. Ingabritt, Vill inte folk flytta hit från sydligare nejder får vi väl ta saken i egna händer.
    Ja, varför ska man frysa om man nu har varma kläder att dra på sig? Tänk så nyttigt det skulle vara för de unga om det blev mode med täckbyxor, och det är väl inte så omöjligt för kan man sätta på sig bakvända byxor borde väl också vadderade kunna gå bra.

    SvaraRadera
  13. Vad roligt, härligt med både bäbisar och valpar.

    SvaraRadera
  14. epsilon, det är svårt att få för mycket av dom.

    SvaraRadera