En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 1 november 2010

I hemmets lugna vrå

Inga valpar som ska ut och kissa, ha mat, lekas med, klippas eller tränas. Inga kisspölar att torka upp längre. Köksmattorna har lagts ut, kompostgaller burits bort och vi behöver inte längre ta oss över skivan i köksdörren, den som höll valparna kvar i köket, det är bara att gå över tröskeln som vanligt igen. Tyst och stilla har det blivit, de vuxna hundarna gör inget större väsen av sig.

Det har varit dags att se sig om i stugan och ta hand om allt som blivit liggande de senaste veckorna. Tvätthögarna, rena men ostrukna har fått sitt och stoppats in i respektive lådor, hundfällar har tvättats och hängts på tork, söderfönstren har tvättats (dom var förskräckligt prickiga av fluginvationen vid senaste gödslingen av lägdorna).

Spiselkransen var ganska dammig och sotig så alla pryttlar som stod där har tagits ner och diskats eller sköljts av. Förutom flera glasminiatyrer står där också en koskälla, en gammal kaffekvarn och två små barnskor.
Dessa skor hittade vi inne i en vägg då vi renoverade övervåningen. Dom låg tillplattade och stenhårda bland sågspånsfyllningen i väggen. Jag la skorna i blöt, stoppade upp dom med tidningspapper och smorde in dom. Sen har dom stått på spisen som prydnader och kanske en påminnelse om att det inte var alltför länge sen som levnadsvillkoren här i huset var helt annorlunda mot vad dom är i dag. Den minsta skon är 12 cm, den större 15. Dom är lagade och omsulade flera gånger.


Den här orkidén kom till huset som tack för några klinkerplattor vi skänkt till en släkting. Det är några år sen och trots minimal skötsel blommar den troget och länge. Denna gång med en stängel som har minst 18 knoppar. I somras fick den i alla fall ny orkidéjord för första gången på flera år. Får man goda råd av kunniga bloggare är det ju bäst att lyda dom.

Vi hann faktiskt med att sätta upp ett badrumsskåp i Holgers, rensa avloppet under badkaret där och skrapa rent insidan på toastolen med ett rakblad. Vattnet vi har i byn vill gärna lämna en beläggning som inte släpper med vanligt toarengöringsmedel. Nu är det snyggt och fräscht där, fattas bara en ny toasits. Det går också bra för dottern att duscha utan att få översvämning på toagolvet. Jag gissar att hon kommer att uppskatta det när hon kommer tillbaka från barnvaktspasset hos sin bror i Staan.


 

17 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket det hänt hos dej sen jag läste sist. Jag skulle så gärna vara mera uppdaterad och följa trogna bloggare lite mer men jag fattas några timmar varje dygn. Nu har jag läst fatt hos dej.
    Vilken soluppgång du bjuder på. Men så är du också uppe med tuppen.
    Det känns väl skönt att valparna fått fina hem och du får lite ledigare. Snart är du fatt med alla göromål - men vad ska du göra då? Dum fråga det finns alltid något att ta sig för.
    Visst blir man glad när orkidérna blommar om. Jag har två på gång.
    Ha en riktigt bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Förstår att det måste vara med blandade känslor man lämnar ifrån sej valparna, hoppas alla får det bra i sina nya hem. Gissa om jag är avundsjuk på din spis? Japp det är jag.

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det är lugnt och skönt nu. Det är så kul för folk som aldrig har haft valpar säger ofta -Jamen hur ska ni kunna skiljas från dom sen, hur KAN ni sälja dom?? Jo, tack, det går HUR bra som helst för att vi 8-10 veckor så är man ganska så trött på dom... och dom behöver få mera uppmärksamhet än man kan ge sdom när det är fler än en.

    Vilka fina stövlar, kul att du fixade iordnong dom! Vilket fynd.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hupp, jag trodde ett ögonblick att det var en av dina orkidébäbisar som fått fnatt och blommade...
    Mina fyra har stannat av helt och en verkar allt lite skrumpen....kanske för mycket dricka???

    SvaraRadera
  5. Du har fått det lugnt och skönt nu så du hinner med allt annat istället för valpar :-)
    Skorna var ju bara för söta .....

    SvaraRadera
  6. Viola, jag blir glad att du har tid att titta in de gånger du gör det. Jag tror faktsikt att jag ska kunna hålla mig sysselsatt även sen valparna flyttat.

    SvaraRadera
  7. Marianne, lugnt blev det men jag litar på mina valpköpare att dom tar väl hand om de små busarna.
    Nog kan väl Gino mura dig en spis och sätta in en kamin, så duktig som han är.

    SvaraRadera
  8. Malin, du vet ju hur det är. Just nu räcker det bra med de två hundar jag har kvar i huset, dom kan hitta på bus också fastän dom är fyra år bägge två.

    SvaraRadera
  9. Inger, mina smågubbar är pyttesmå, jag ser inte att dom växer just något. Men Mvg trodde ju att dethade hamnat några långsamväxande typer här i N-träsk, så det är nog dom jag har. Jag sprayar dom vara än så länge. Finns det kondens i glaset behövde man ju inte vattna mer. Hur gick det med orekidéjorden du behövde?

    SvaraRadera
  10. I min värld, nu är vardagen tillbaka och mattorna på golvet också. Skorna är vi rädda om, dom kan bevaras i flera generationer frammåt.

    SvaraRadera
  11. Skorna! Vilka spännande tankar kan man inte väva kring dessa?

    SvaraRadera
  12. När man ser den fina bilden på braskaminen kan man riktigt känna lugnet i huset !
    Så fint att du tagit vara på de små ljuvliga skorna Vilka fynd man kan göra i gamla hus !
    Tänk om de kunde berätta vad de varit med om !
    Orkidèer är underbara ! De kräver så lite och blommar så länge .. jag gillar verkligen orkidéer !

    SvaraRadera
  13. Gubben, om man hade författartalanger skulle dom nog kunna ge inspiration till en eller annan berättelse.

    SvaraRadera
  14. Strandskatan, det blev i alla fall bra mycket lugnare sen valparna flyttat.
    Jag undrar om skorna lagts i väggen som en typ av amulett. Jag har för mig att jag har hört något om att barnets första skor skulle gömmas i huset för att bringa lycka till hemmet.

    SvaraRadera
  15. mats i träsket3 november 2010 17:54

    Mina bebisar har lämnat denna jorden redan, ej helt oväntat. Stod för mycket på fönsterbrädan tror jag, med vedeldning blir det himla varmt ibland saamtidigt som det kan dra från fönstret ibland. Ska nån gång köpa mig en färdig man kan titta på en stund. För blommor och Mats, ingen bra kombo!!!

    SvaraRadera
  16. mats, jag tror kanske inte att en "färdig" orkidé är tåligare, varken för drag eller elementvärme. I så fall får du sätta den en bit in i rummet.

    SvaraRadera
  17. Men så näpet med de här små skorna. Tänk vad allt som har förevarit i huset! " en maskot" tror jag visst ni har tagit fram ur mörkret.

    Fina orchideer, tydligen har du en gynsam orchide´e miljö hos dej.

    margareta

    SvaraRadera