En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 17 november 2010

Shoppingtur

Det är så otroligt vackert ute nu, men temperaturen ligger på -15 grader, så promenaderna har inte blivit så långa i dag. Dessutom har jag varit upptagen av lite annat under dygnets ljusa timmar. K och jag kopplade släpet till Volvon och for mot Piteå för att hämta snöslungan som K hade beställt. Han påstår att det är jag som ska köra den för i vinter ska han inte skotta. Nåja, på något sätt ska jag väl lära mig alla knappar och reglage på vidundret. Sen gäller det att sikta rätt så att inte snön hamnar på folk och fä. Eller ute på vägen.



20 kommentarer:

  1. Hej Cici
    Vid misstagen blir man arg.
    Efter en tid skrattar man åt eländet.
    Själv bor jag i en hyreslägenhet och behöver inte bekymra mig över skottandet.
    Men om det inte är skottat händer det väl att jag blir irriterad.
    Slunga på! -:)
    Nisse

    SvaraRadera
  2. mats i träsket17 november 2010 19:18

    Men traktorn då?? Roligare köra den, om jag hade en grön, nästan ny!!

    SvaraRadera
  3. Nisse, för det mesta är snön här kall coh lätt och då går det så bra att använda snösläde. Men ibland kommer det större mängder på en och samma gång och kanske lite blötare snö och då kan en slunga behövas. Om desutom vägen har plogats finns det en ganska tungarbetad vall att ta hand om, och därför behövs en slunga av lite kraftigare sort.

    SvaraRadera
  4. Mats, du tror äl ändå inte att JAG skulle säta mig i traktorn och köra?! Den må vara hur grön och ny som helst, men traktorförare blir jag aldrig. Det är lite svårt att komma åt infarten med en stor traktor, särskilt om man inte är så van. Men i Holgers är den bra att ha.

    SvaraRadera
  5. Vilket vacker vinterväder! Här är det bara grått och rått. Snöslunga låter skoj, får lite idéer om vilka man skulle vilja spruta snö på, sådana som skulle behöva kylas av lite..

    SvaraRadera
  6. Tant Grön, några sådana personer har vi nog inte här i byn, det kan jag inte tänka mig! Det skulle vara lite mera symboliskt då på lite mera avsides folk, politiker och dylikt.

    SvaraRadera
  7. Jag har också varit på shoppingtur. Min apparat går (nog) inte att slunga snö med - men en massa annat kan den :-)
    Här i huset finns en snöslunga beredd att ta sig an massorna därute. Tycker förstås att det räcker med det vi har nu. En decimeter så att det blir ljust därute. Och så att det bäddar in växtligheten när polarkölden kommer krypande. Just nu minus 21 grader!

    SvaraRadera
  8. Brrr... så kallt ni har ! Här visar termometern 0,0 grader och det passar mig perfekt. Någon snö syns inte till (tack och lov !!!) Men när den kommer, och om det blir i lika stora mängder som förra vintern, då önskar jag mig en så´n där fin snöslunga som den du skall köra omkring med !
    Man kan ju alltid önska .. annars får jag väl "köra" en sväng med snöskyffeln !

    SvaraRadera
  9. Beppan, jag såg på din blogg att du hade införskaffat en ny apparat, men jag har inte kommenterat där ännu. Jag har, trots att jag har haft eget hushåll i 44 år, aldrig ägt en dylig mackapär. Däremot har jag en Electrolux hushållsassistent och den är inte så dum den heller.
    Vi nöjde oss med 15 minus, men nyss när jag skulle ta sista pinkrundan med hundarna såg jag att det bara var 5. Riktigt skönt ute,med andra ord.

    SvaraRadera
  10. strandskatan, förra vintern har visst satt spår i sydsvenskens sinne, det är många som gruvar sig inför vintern.
    Jag tror jag ska skriva en egen manual för hur den där slungan ska hanteras, i vilken ordning och hur knappar, vred och handtag ska skötas annars vet jag inte hur det ska sluta. Jag får nog köra några träningsrundor inne på Holgers. tomten innan jag ger mig på infarterna.

    SvaraRadera
  11. Har man inte en Stefan så ska man ha snöslunga!

    SvaraRadera
  12. Inger, hur många knappar, vred och handtag är det på den modellen? Finns den på lager?

    SvaraRadera
  13. Snöslunga är perfekt när man bor i vackert vinterland. Jag väntar fortfarande på det vita, här är bara grått och lerigt..

    SvaraRadera
  14. Det var en ordentlig mekapär du fått. Han verkar snäll den där K :D Jag gav hustrun en snöskyffel, enklare att sköta... och billigare... Man vill ju inte skämma bort nån:D
    Fast jag tror nog du ska satsa på traktorn i alla fall.
    Mer snö på stigen nu än när jag senast såg den!

    SvaraRadera
  15. Tant Björn, för det mesta duger en vanlig snösläde bra, men ibland kommer det större mängder som kan vara tungt att skotta och då är snöslungan bra.

    SvaraRadera
  16. Gubben, jag har också fått både skyffel och släde, så det är ingen måtta på hur snäll han är, K. Han tvekar inte om att skämma bort frun sin. Traktorn tänker han nog behålla för egen del, och det får han så gärna.

    SvaraRadera
  17. Så vackert ni har. Här kom snön men sen försvann det mesta. Just de där vallarna so plogen trycker upp vid infart och brevlåda kan ju göra en så trött - vore nog härligt med snöslunga

    SvaraRadera
  18. epsilon, fördelen med att bo på landsbygden är att snön förblir vit och allt ser rent ut. jag hörde på väderrapporten i morse att kylan är på väg söderut, men det kanske inte var så mycket snö med. Plogvallar kan vara jobiga, särskilt om man hade tänkt köra ut bilen precis då plogbilen far förbi, men det är nog inte så mycket att göra åt. Förutom att ta fram snöslungan, då.

    SvaraRadera
  19. Vi har ingen snöslunga men det har grannen och han slungar gärna sin sidas snö till oss. Han är en riktig ögontjänare för när jag är ute i vår trädgård så ändrar han riktningen på snöslungan. Vi säger inget men vi noterar bara att det är så.

    SvaraRadera
  20. Selma, när vi bodde i stan hade jag en granne som var så där. Det ökar inte trivseln om man så säger. Här har vi bara trevliga, ärliga grannar.

    SvaraRadera