En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 11 november 2010

Uppsala en lördag i november


Resan startade bra. I alla fall till järnvägsstationen i Jörn, där vi parkerade bilen. Att sen tåget var försenat hör liksom till, hur dom nu lyckas med det praktiskt taget varje gång jag ska åka med tåget därifrån. Vi satt där några stycken i den pyttelilla väntsalen i kanske en av Sveriges vackraste stationsbyggnader, och önskade att det där caféet som ansluter till väntsalen vore öppet när tågen går, det vill säga på kvällarna, men inte det. Men man kan titta in genom gallergrindarna och få en liten nostalgitripp. Vi gamlingar, vill säga.
Trots en något sen start kom tåget fram till Uppsala en kvart före utlovad tid. Vädret var fint, kallt och blå himmel, knappt någon trafik och lite folk ute. Det var ju söndag fastän det var lördag så de flesta låg nog kvar under täcket och tog det lugnt. Hotellet låg kanske sex kvarter från stationen och trots att vi var tidiga fick vi rummet efter kanske en timmes väntan i lobbyn, där det bjöds på både kaffe och kolor. Rummet var ljust och trevligt och så där opersonligt som hotellrum brukar vara.

Vi dröjde inte så länge där inne, utan tog oss ut på stan för att bekanta oss lite med den. Domkyrkotornen är ju en bra hållpunkt så vi tog sikte på dom och passerade förstås över Fyrisån.

Sen var vi ju framme vid husen runt kyrkan och vi strosade runt där lite och tittade i skyltfönster och på de vackra skyltarna och lykthållarna som finns på de gamla husen.
Just som vi rundade kyrkan och kom fram till den pampiga porten började kyrkklockorna slå och dottern ville gärna gå in i kyrkan för att titta på insidan också. Snäll som jag är följde jag ju med in. Nu tycker jag att det är både spännande och intressant att se insidan på gamla kyrkor, men inte att delta i högmässor, vilket blev fallet eftersom präster och hela kören stod beredda att skrida in i kyrkan, bara vi två hade gått in. Jag satt kvar och lyssnade på det mäktiga orgelpreludiet men sen smet jag ut genom sidodörren och dottern kom efter, fast hon nog gärna hade stannat kvar en stund till. 
Runt kyrkan har man ställt upp flera stora runstenar och dom studerade vi noggrannt. 
Nåja, lagom är ju bäst, så vi travade ner mot de mera värdsliga gatorna, där de stora affärskomplexen finns, dock utan att handla något. Kanske beroende på att affärerna inte hade öppnat för dagen ännu. Däremot tog vi en kaffe med smörgås under tiden vi väntade på att min syster från Stockholm skulle komma. Hon och jag tänkte ta en busstur till Funbo kyrka för att leta efter en grav där vår mormors morfar, mormor och två av deras barn skulle ligga begravda. 

Om den resan tänker jag berätta i nästa inlägg. Jag måste hinna lägga in bilder och text på Cillas blogg också. Bilder som mina fina valpköpare har skickat.


 
   

6 kommentarer:

  1. Så då är du i mina hemtrakter. Uppsala är en trevlig stad. Finns en hel del intressant och kul att titta på och ägna sig åt.
    Själv har jag precis kommit hem därifrån.

    SvaraRadera
  2. den första vyn här ovan från upsala känner jag igen - jag bodde ju på östra ågatan 11 - c/o lindgren (!)- som inackorderad hos en mycket fin gammal dam - högt upp i ett gammalt mycket fint hus - med utsikt över fyrisån - detta hände sig för ganska så länge sen - våren och sommaren 1963 ... (jag studerade då på upsala handelsgymnasium - lärde mej stenografi och tysk handelskorrespondens - som jag sen under 20 års tid kunde 'sort of' försörja mej på...)

    SvaraRadera
  3. Först: Vilket underbart kafé! DEt är sådana man kan resa flera mil för att få besöka

    Sedan: Uppsala ja, nästan som en hemstad för mig. Vi bodde där (Sunnersta hette området) under barnens skol/ungdomsår.

    SvaraRadera
  4. Kvarteren kring domkyrkan och universitetet är vackra. Biblioteket på Historicum, granne med Gustavianum, minns jag med glädje, Mysigt att sitta där och plugga. Länge sen nu...

    SvaraRadera
  5. gubben!: sunnersta! - där bodde ju jag innan jag kom till östra ågatan - vilket samanträffande - jag - och flera andra - bodde inneboende - i ett stort rött trähus - hos en agronom - videgård - gunnar videgård tror jag det var - långvägen 12d - tror jag det var...

    SvaraRadera
  6. Se där, idel fd uppsalabor. Själv har jag tillbringat en stor del av min barndom i Frötuna som ligger en bit utanför Uppsala.

    SvaraRadera